Forced Entertainment: Holnapi bulik

  • 2013. április 16.

Snoblesse

Jön a britek legmenőbb kísérleti színházi csapata.


„Társulatunkat hat művész alkotja. 1984-ben kezdtük el a közös munkát, s azóta is minden projektünkkel (volt jó néhány) arra törekszünk, hogy megtaláljuk a színház helyét és szerepét a mindennapi életben. Hogy ezt elérjük, listákat gyártottunk, játékokat játszottunk, összevissza beszéltünk, csöndben maradtunk, rendetlenséget csaptunk, felöltöztünk, levetkőztünk, mindent bevallottunk, bűvésztrükköket adtunk elő, vicceket meséltünk, összevissza bohóckodtunk, halottnak tettettük magunkat, berúgtunk, történeteket meséltünk és előadásokat tartottunk – volt úgy, hogy 6, 12, sőt akár 24 órán át is egyhuzamban.” Nagyjából ennyi lenne a Forced Entertainment néven ismert sheffieldi társulat (a Guardian szerint a britek legbriliánsabb kísérleti színházi csapata) eddigi munkásságának rezüméje, melybe szépen illeszkedik legújabb előadásuk, a jövővel kapcsolatos kliséknek görbe tükröt állító Holnapi bulik is. A tükör ennyire görbe: „A jövőben a háború inkább egyfajta szórakozás lesz, mondjuk sportesemény a nyári hónapokban. Lesznek sportháborús területek kijelölve, ahova utaznak majd az emberek. És lesz rendes napirend, amit közvetít majd a tévé.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.