Orosz Filmnapok

  • 2013. április 16.

Snoblesse

Találkozás az orosz néplélekkel játékfilmben és animációban.
Alekszandr Szokurov: Faust


Alekszandr Szokurov: Faust

„Szerebrenyikov rendesen megsátántangóztatja a mi Ljubánkat, aki dehogyis a fiát (ha volt neki egyáltalán) indul keresni a ködben, hanem saját, szépen csengõ láncai után kutat, melyeket a megváltás halvány reményében újra magára vehet" – írtuk kissé talányosan az orosz télről és az orosz néplélekről tudósító Téli utazásról (kritikánk itt) –, aki nem látta, hogyan vész el a nyugatról hazatért opera-énekesnő a nagy fehérségben, most megteheti, Kirill Szerebrenyikov filmje ugyanis egyike az Orosz Filmnapok kínálatában szereplő alkotásoknak. A szovjet film nagy szellemeit, de mindenekelőtt Tarkovszkijt idézi a Ködben című, lassú lefolyású háborús dráma, mely megjárta Cannes-t és a budapesti Titanicot is. Alekszandr Szokurov a Faust-témának szentel mintegy 130 percet, mellyel kiérdemelte a velencei Arany Oroszlánt és Hanna Schygulla részvételét. A lázadás napjában egy középiskolai irodalomtanárnál telik be a pohár, s mindezek tetejében még egy sorozatgyilkos is feltűnik, igaz, ő egy másik filmben, a Legyen meg az ő akarata című alkotásban ad okot a borúlátásra. Könnyedebb pillanatokra talán csak a filmnapok animációs szekciójában számíthatunk.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.