Alekszandr Szokurov: Faust
„Szerebrenyikov rendesen megsátántangóztatja a mi Ljubánkat, aki dehogyis a fiát (ha volt neki egyáltalán) indul keresni a ködben, hanem saját, szépen csengõ láncai után kutat, melyeket a megváltás halvány reményében újra magára vehet" – írtuk kissé talányosan az orosz télről és az orosz néplélekről tudósító Téli utazásról (kritikánk itt) –, aki nem látta, hogyan vész el a nyugatról hazatért opera-énekesnő a nagy fehérségben, most megteheti, Kirill Szerebrenyikov filmje ugyanis egyike az Orosz Filmnapok kínálatában szereplő alkotásoknak. A szovjet film nagy szellemeit, de mindenekelőtt Tarkovszkijt idézi a Ködben című, lassú lefolyású háborús dráma, mely megjárta Cannes-t és a budapesti Titanicot is. Alekszandr Szokurov a Faust-témának szentel mintegy 130 percet, mellyel kiérdemelte a velencei Arany Oroszlánt és Hanna Schygulla részvételét. A lázadás napjában egy középiskolai irodalomtanárnál telik be a pohár, s mindezek tetejében még egy sorozatgyilkos is feltűnik, igaz, ő egy másik filmben, a Legyen meg az ő akarata című alkotásban ad okot a borúlátásra. Könnyedebb pillanatokra talán csak a filmnapok animációs szekciójában számíthatunk.