Orosz Filmnapok

  • 2013. április 16.

Snoblesse

Találkozás az orosz néplélekkel játékfilmben és animációban.
Alekszandr Szokurov: Faust


Alekszandr Szokurov: Faust

„Szerebrenyikov rendesen megsátántangóztatja a mi Ljubánkat, aki dehogyis a fiát (ha volt neki egyáltalán) indul keresni a ködben, hanem saját, szépen csengõ láncai után kutat, melyeket a megváltás halvány reményében újra magára vehet" – írtuk kissé talányosan az orosz télről és az orosz néplélekről tudósító Téli utazásról (kritikánk itt) –, aki nem látta, hogyan vész el a nyugatról hazatért opera-énekesnő a nagy fehérségben, most megteheti, Kirill Szerebrenyikov filmje ugyanis egyike az Orosz Filmnapok kínálatában szereplő alkotásoknak. A szovjet film nagy szellemeit, de mindenekelőtt Tarkovszkijt idézi a Ködben című, lassú lefolyású háborús dráma, mely megjárta Cannes-t és a budapesti Titanicot is. Alekszandr Szokurov a Faust-témának szentel mintegy 130 percet, mellyel kiérdemelte a velencei Arany Oroszlánt és Hanna Schygulla részvételét. A lázadás napjában egy középiskolai irodalomtanárnál telik be a pohár, s mindezek tetejében még egy sorozatgyilkos is feltűnik, igaz, ő egy másik filmben, a Legyen meg az ő akarata című alkotásban ad okot a borúlátásra. Könnyedebb pillanatokra talán csak a filmnapok animációs szekciójában számíthatunk.

 

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.