Frusztrálnak az idegen emberek - Jakab Péter énekes, Jazzékiel

  • rés a présen
  • 2015. március 20.

Snoblesse

Másokat szeretni lemezbemutató a ROHAM bárban.

rés a présen: 2011 táján valamikor abbahagytátok a klubkoncertezést, miért, és mi történt addig a zenekarral?

Jakab Péter: Lehet, hogy azért, mert túl korán, 16-17 évesen kezdtük ezt az egészet, vagy azért, mert túl komolyan vettük a koncerteken a jelenlétet, minden­esetre egy kicsit megevett bennünket a sok éjszakázás. Alkatilag, lelkileg mindig is olyan formákból állt ez a zenekar, akik nem veszik ezt az életet annyira könnyedén. Úgyhogy meg kellett pihenni.

rap: Honnan vettetek újra lendületet?

JP: A 2014-es Record Store Dayre kihoztunk egy vinil kislemezt. Akkor mondtuk ki: ha nem szedjük össze magunkat, hagyjuk az egészet a fenébe. Ez a kislemez segített át például engem ezen az éveken keresztül tartó tetszhalott állapoton. Megint izgalommal töltött el a stúdiózás, klipkészítés, lemezmegjelenés. A többi már jött magától.

false

rap: Mesélj a legutóbbi lemezetekről!

JP: A Másokat szeretni a harmadik nagylemezünk. Szerettünk volna egy nagy, lomha albumot készíteni, mindenféle görcsölés nélkül. Férfizene lett, felnőttünk közben, ez talán az anyagon is hallatszik. Szabónak egyszer azt mondtam: sportosan elegáns. Áprilisban megmutogatjuk az országban: másodikán Szegeden, harmadikán Pécsett, tizennyolcadikán pedig Budapesten, a Rohamban.

rap: Szerinted hol van most a Jazzékiel a magyar könnyűzenei színtéren?

JP: A szervezők örömmel fogadták, a közönség részéről is érezhető a pezsgés, a kritikák is nagyon jók, de ezt körülbelül egy év múlva fogom tudni megválaszolni. Ami biztos: egy alternatív budapesti klubzenekar vagyunk és leszünk, amely igyekszik sajátos atmoszférát teremteni, és nem tartozni sehova. Járjuk az utunkat.

rap: Tényleg, hogy találtátok ezt a nevet?

JP: Feküdtem a fürdőkádban, és ki kellett néhány órán belül találnom valamit. Egy iskolák közötti versenyre neveztünk, gimnazisták voltunk, és rá kellett valamit írni a lapra. Ennek már 14 éve lesz idén. Aztán soha nem változtattuk meg, amit a Holy Shit táján bántam, mert akkor gyakorlatilag egy teljesen más zenekarrá váltunk. Azóta már megbékéltem vele.

rap: Mik a terveitek a nyárra?

JP: A Fishing on Orfűn fellépünk, ez volt az egyetlen olyan esemény, ahol majdnem minden évben játszottunk a zenekari szünet alatt is. De nyáron szeretnénk nekifogni az új daloknak is már.

rap: Milyen helyszínek élveznek előnyt nálatok?

JP: Szerintem ennek a zenének a klubok állnak jól. Láttam már olyan előadót, aki egy fesztiválon is képes ugyanolyan intim hangulatot teremteni, mint egy kisebb koncertteremben, de nekem ezt még tanulnom kell. Frusztrálnak az idegen emberek, akik nem egyértelműen a zenekar miatt vannak jelen.

rap: Ki az, akit nem tudsz elviselni, és miért?

JP: Nagyon sokan vannak, de most éppen a szeretetet gyakorlom. Erről szól a lemez is. Hát micsoda öngól lenne, nem?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.