Gálvölgyi a Spinozában

  • 2015. február 2.

Snoblesse

Csak ül és mesél.
false

 

Fotó: Németh Dániel

A népszerű színművész Kalmár Tibornak mesél az életéről. Nem olyan rég nekünk is mesélt:

MN: Aztán már te lettél „a Gálvölgyi”, és szépen sorban megkaptad a kitüntetéseket is, egészen a Kossuth-díjig.

GJ: Hát erről azt gondolom, hogy a jó isten engem nagyon szeretett. Kálmán György mondta egyszer, hogy ne a kitüntetés legyen a célom, hanem az, hogy egy színház a saját halottjának tekintsen. Ez ’68-ban még nem érintett mélyen, de ma már… Tudod te, mennyibe kerül egy jobb temetés? Mindig nagyon örültem a kitüntetéseknek, pedig próbálják ám elvenni az ember örömét. De én nem hagytam. Tudom, hogy a díjakat azok kapják, akiknek adják. Láttam Kossuth-díjas nagy művészt színészileg „meghalni” a színpadon. A közönséget csöppet sem érdekli, kinek milyen kitüntetése van. Bennünket érdekel. Emlékszem, április 4-én rendszerint együtt olvastuk a listát a színházban – és nem volt olyan név rajta, amire azt mondták volna, hogy na, ez megérdemelte…

MN: Egy régi, elmúlt színházi világ elevenedik meg, ahogyan beszélsz, rég halott színházi nagyságok – mintha köztük élnél. A fiatalokkal van kapcsolatod?

GJ: Ezt is Rátonyitól tanultam; ahogyan ő tudott rajongani, ha bárhol vidéken meglátott egy tehetséges fiatal táncost, olyant mástól nem láttam. Igyekeztem tanulni tőle, alázatot, odafigyelést, fegyelmet. Igen, jól kijövök a fiatal kollégáimmal; szeretem őket, „tolom” őket magam előtt, ahogy tudom. De sokszor furcsa, ha nem tegeznek vissza, ha olyanokat mondanak, hogy „magán nőttem föl a tévében” – hát ezekkel nemigen tudok mit kezdeni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.