rés a présen

"A romakép elemzése nemcsak politikailag fontos"

  • rés a présen
  • 2013. március 25.

Snoblesse

Drámaprogrammal folytatódik a Romakép Műhely a DocuArtban. Pócsik Andrea filmtörténésszel és kultúrakutatóval beszélgettünk.

rés a présen: Mikor jött létre a Romakép Műhely?

Pócsik Andrea: 2011-ben, egy kurzusfejlesztési projekt részeként. Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetben lehetőségem nyílt arra, hogy CEU-s pályázati pénzből kissé kitoljam a hagyományos oktatás módszertani korlátait. Az elméleti kurzushoz kötődően szerveztem egy vetítéssorozatot fontosnak ítélt dokumentumfilmekből, kiváló vendégekkel, és már ennek a lebonyolításába bekapcsolódtak a vállalkozó kedvű diákok. A következő évben igazi műhely lettünk: a hallgatókból, vendégekből, nézőkből formálódott egy közösség, velük szerveztük meg a 2012-es, majd az idei év programját is a DocuArt moziban. Az idei sorozaton Bódi Lóránttal, Farkas Clarával, Horváth Lucával, Juhász Annával, Kerényi Mátéval, Oláh Norberttel, Szász Annával és Szilágyi Sárával dolgoztunk együtt.


rap: Miért fontos a roma (képi) kultúra?

PA: A vizualitás megnövekedett szerepéről sok közhelyet tudunk. De a képi kultúra kutatásában a hangsúlyokat máshová helyezném. A romareprezentáció például egy kiüresedett, politikailag, tudományosan elkoptatott fogalom lett, amely a negatív/pozitív pólusú megosztottságon alapszik, ezért is próbálunk mi folyamatosan láthatóságról beszélni helyette. Igyekszünk úgy elemezni mozgóképeket, hogy értelmezzük a létrehozásuk, bemutatásuk körülményeit, hogy rámutassunk azokra a fontos filmes eszközökre (pl. a reflexióra), amelyek nélkül dokumentumfilm ritkán tesz szert érvényességre. De legalább ilyen fontosak a beszélgetések, amelyeket a filmek szereplőivel, alkotóival szervezünk. Igyekszünk minél több témát roma művészek munkáin keresztül körbejárni, a beszélgetésekre hozzáértő roma értelmiségieket meghívni.

rap: Hogyan állítottátok össze a következő félévi programot?

PA: Az idei sorozat címe: "Emlékezet, identitás". Igyekeztünk minden előadásban érinteni a rendszerváltás óta eltelt évtizedeket, az akkor elkezdett kulturális, közéleti önszerveződések eredményeit, a folytatások lehetőségeit. Nagyon izgalmas időszak a kilencvenes évek első fele, sokunk számára meghatározó élmény volt Balogh Attilát és Ladik Katalint hallgatni a Cigányfúró folyóirat szerkesztéséről. Van néhány "adósságunk" az elmúlt évekből: a pharrajimos emlékezete, amiről ritkán látott filmeket vetítünk, Daróczi Ágnes és Jancsó Miklós és a még korábbi Lojkó Lakatos József dokumentumfilmjeit. Nem foglalkoztunk még roma nőképpel, idén készül róla egy izgalmas összeállítás (április 10.). De lesznek különböző színházas témáink: a Független Színház és a Karaván Színtársulat alkotói, Balogh Rodrigó és Nyári Oszkár jönnek hozzánk, de fontos részvételi színházas programokat is bemutatunk, az AnBlokk és a Káva Kulturális Műhely legújabb projektjét (április 3.). Valamiképp igyekszünk tudatosan elfelejteni az agyonkoptatott fogalmakat, kilépni a megszokott, kiüresedett, átpolitizálódott beszédmódokból.

rap: Mi volna számodra az ideális állapot, az átlagember normális viszonya a romákhoz és a képekhez?

PA: Ha nem hinnénk a szemünknek. Egészen abszurd, mennyivel könnyebben fogadjuk el valóságreferenciának a romákkal kapcsolatos képeket, legyenek azok fikciók vagy a dokumentumfilmek konstruált valóságai. A romakép elemzése nemcsak politikailag fontos, új tudásra tehetünk szert kép/képmás/valóság viszonyairól rajta keresztül. Azok az alkotások, amelyek erőteljes reflexióval élnek, látni tanítanak. Jean Rouch, Trinh T. Minh-ha munkái és Szederkényi Júlia Paramichája Magyarországon marginálisak maradnak, ám ez nem von le semmit az értékeikből és a "hasznosságukból". A reflexív befogadói pozícióba helyezkedve egészen másképpen, tisztábban lehet a filmek után beszélni. Bárki kipróbálhatja, megy-e neki, ha eljön valamelyik programunkra, azt hiszem, a DocuArt olyan nyitott kulturális tér, ami erre ösztönöz.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?