rés a présen

"A romakép elemzése nemcsak politikailag fontos"

  • rés a présen
  • 2013. március 25.

Snoblesse

Drámaprogrammal folytatódik a Romakép Műhely a DocuArtban. Pócsik Andrea filmtörténésszel és kultúrakutatóval beszélgettünk.

rés a présen: Mikor jött létre a Romakép Műhely?

Pócsik Andrea: 2011-ben, egy kurzusfejlesztési projekt részeként. Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetben lehetőségem nyílt arra, hogy CEU-s pályázati pénzből kissé kitoljam a hagyományos oktatás módszertani korlátait. Az elméleti kurzushoz kötődően szerveztem egy vetítéssorozatot fontosnak ítélt dokumentumfilmekből, kiváló vendégekkel, és már ennek a lebonyolításába bekapcsolódtak a vállalkozó kedvű diákok. A következő évben igazi műhely lettünk: a hallgatókból, vendégekből, nézőkből formálódott egy közösség, velük szerveztük meg a 2012-es, majd az idei év programját is a DocuArt moziban. Az idei sorozaton Bódi Lóránttal, Farkas Clarával, Horváth Lucával, Juhász Annával, Kerényi Mátéval, Oláh Norberttel, Szász Annával és Szilágyi Sárával dolgoztunk együtt.


rap: Miért fontos a roma (képi) kultúra?

PA: A vizualitás megnövekedett szerepéről sok közhelyet tudunk. De a képi kultúra kutatásában a hangsúlyokat máshová helyezném. A romareprezentáció például egy kiüresedett, politikailag, tudományosan elkoptatott fogalom lett, amely a negatív/pozitív pólusú megosztottságon alapszik, ezért is próbálunk mi folyamatosan láthatóságról beszélni helyette. Igyekszünk úgy elemezni mozgóképeket, hogy értelmezzük a létrehozásuk, bemutatásuk körülményeit, hogy rámutassunk azokra a fontos filmes eszközökre (pl. a reflexióra), amelyek nélkül dokumentumfilm ritkán tesz szert érvényességre. De legalább ilyen fontosak a beszélgetések, amelyeket a filmek szereplőivel, alkotóival szervezünk. Igyekszünk minél több témát roma művészek munkáin keresztül körbejárni, a beszélgetésekre hozzáértő roma értelmiségieket meghívni.

rap: Hogyan állítottátok össze a következő félévi programot?

PA: Az idei sorozat címe: "Emlékezet, identitás". Igyekeztünk minden előadásban érinteni a rendszerváltás óta eltelt évtizedeket, az akkor elkezdett kulturális, közéleti önszerveződések eredményeit, a folytatások lehetőségeit. Nagyon izgalmas időszak a kilencvenes évek első fele, sokunk számára meghatározó élmény volt Balogh Attilát és Ladik Katalint hallgatni a Cigányfúró folyóirat szerkesztéséről. Van néhány "adósságunk" az elmúlt évekből: a pharrajimos emlékezete, amiről ritkán látott filmeket vetítünk, Daróczi Ágnes és Jancsó Miklós és a még korábbi Lojkó Lakatos József dokumentumfilmjeit. Nem foglalkoztunk még roma nőképpel, idén készül róla egy izgalmas összeállítás (április 10.). De lesznek különböző színházas témáink: a Független Színház és a Karaván Színtársulat alkotói, Balogh Rodrigó és Nyári Oszkár jönnek hozzánk, de fontos részvételi színházas programokat is bemutatunk, az AnBlokk és a Káva Kulturális Műhely legújabb projektjét (április 3.). Valamiképp igyekszünk tudatosan elfelejteni az agyonkoptatott fogalmakat, kilépni a megszokott, kiüresedett, átpolitizálódott beszédmódokból.

rap: Mi volna számodra az ideális állapot, az átlagember normális viszonya a romákhoz és a képekhez?

PA: Ha nem hinnénk a szemünknek. Egészen abszurd, mennyivel könnyebben fogadjuk el valóságreferenciának a romákkal kapcsolatos képeket, legyenek azok fikciók vagy a dokumentumfilmek konstruált valóságai. A romakép elemzése nemcsak politikailag fontos, új tudásra tehetünk szert kép/képmás/valóság viszonyairól rajta keresztül. Azok az alkotások, amelyek erőteljes reflexióval élnek, látni tanítanak. Jean Rouch, Trinh T. Minh-ha munkái és Szederkényi Júlia Paramichája Magyarországon marginálisak maradnak, ám ez nem von le semmit az értékeikből és a "hasznosságukból". A reflexív befogadói pozícióba helyezkedve egészen másképpen, tisztábban lehet a filmek után beszélni. Bárki kipróbálhatja, megy-e neki, ha eljön valamelyik programunkra, azt hiszem, a DocuArt olyan nyitott kulturális tér, ami erre ösztönöz.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.