rés a présen

"A romakép elemzése nemcsak politikailag fontos"

  • rés a présen
  • 2013. március 25.

Snoblesse

Drámaprogrammal folytatódik a Romakép Műhely a DocuArtban. Pócsik Andrea filmtörténésszel és kultúrakutatóval beszélgettünk.

rés a présen: Mikor jött létre a Romakép Műhely?

Pócsik Andrea: 2011-ben, egy kurzusfejlesztési projekt részeként. Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetben lehetőségem nyílt arra, hogy CEU-s pályázati pénzből kissé kitoljam a hagyományos oktatás módszertani korlátait. Az elméleti kurzushoz kötődően szerveztem egy vetítéssorozatot fontosnak ítélt dokumentumfilmekből, kiváló vendégekkel, és már ennek a lebonyolításába bekapcsolódtak a vállalkozó kedvű diákok. A következő évben igazi műhely lettünk: a hallgatókból, vendégekből, nézőkből formálódott egy közösség, velük szerveztük meg a 2012-es, majd az idei év programját is a DocuArt moziban. Az idei sorozaton Bódi Lóránttal, Farkas Clarával, Horváth Lucával, Juhász Annával, Kerényi Mátéval, Oláh Norberttel, Szász Annával és Szilágyi Sárával dolgoztunk együtt.


rap: Miért fontos a roma (képi) kultúra?

PA: A vizualitás megnövekedett szerepéről sok közhelyet tudunk. De a képi kultúra kutatásában a hangsúlyokat máshová helyezném. A romareprezentáció például egy kiüresedett, politikailag, tudományosan elkoptatott fogalom lett, amely a negatív/pozitív pólusú megosztottságon alapszik, ezért is próbálunk mi folyamatosan láthatóságról beszélni helyette. Igyekszünk úgy elemezni mozgóképeket, hogy értelmezzük a létrehozásuk, bemutatásuk körülményeit, hogy rámutassunk azokra a fontos filmes eszközökre (pl. a reflexióra), amelyek nélkül dokumentumfilm ritkán tesz szert érvényességre. De legalább ilyen fontosak a beszélgetések, amelyeket a filmek szereplőivel, alkotóival szervezünk. Igyekszünk minél több témát roma művészek munkáin keresztül körbejárni, a beszélgetésekre hozzáértő roma értelmiségieket meghívni.

rap: Hogyan állítottátok össze a következő félévi programot?

PA: Az idei sorozat címe: "Emlékezet, identitás". Igyekeztünk minden előadásban érinteni a rendszerváltás óta eltelt évtizedeket, az akkor elkezdett kulturális, közéleti önszerveződések eredményeit, a folytatások lehetőségeit. Nagyon izgalmas időszak a kilencvenes évek első fele, sokunk számára meghatározó élmény volt Balogh Attilát és Ladik Katalint hallgatni a Cigányfúró folyóirat szerkesztéséről. Van néhány "adósságunk" az elmúlt évekből: a pharrajimos emlékezete, amiről ritkán látott filmeket vetítünk, Daróczi Ágnes és Jancsó Miklós és a még korábbi Lojkó Lakatos József dokumentumfilmjeit. Nem foglalkoztunk még roma nőképpel, idén készül róla egy izgalmas összeállítás (április 10.). De lesznek különböző színházas témáink: a Független Színház és a Karaván Színtársulat alkotói, Balogh Rodrigó és Nyári Oszkár jönnek hozzánk, de fontos részvételi színházas programokat is bemutatunk, az AnBlokk és a Káva Kulturális Műhely legújabb projektjét (április 3.). Valamiképp igyekszünk tudatosan elfelejteni az agyonkoptatott fogalmakat, kilépni a megszokott, kiüresedett, átpolitizálódott beszédmódokból.

rap: Mi volna számodra az ideális állapot, az átlagember normális viszonya a romákhoz és a képekhez?

PA: Ha nem hinnénk a szemünknek. Egészen abszurd, mennyivel könnyebben fogadjuk el valóságreferenciának a romákkal kapcsolatos képeket, legyenek azok fikciók vagy a dokumentumfilmek konstruált valóságai. A romakép elemzése nemcsak politikailag fontos, új tudásra tehetünk szert kép/képmás/valóság viszonyairól rajta keresztül. Azok az alkotások, amelyek erőteljes reflexióval élnek, látni tanítanak. Jean Rouch, Trinh T. Minh-ha munkái és Szederkényi Júlia Paramichája Magyarországon marginálisak maradnak, ám ez nem von le semmit az értékeikből és a "hasznosságukból". A reflexív befogadói pozícióba helyezkedve egészen másképpen, tisztábban lehet a filmek után beszélni. Bárki kipróbálhatja, megy-e neki, ha eljön valamelyik programunkra, azt hiszem, a DocuArt olyan nyitott kulturális tér, ami erre ösztönöz.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.