Harminchatok – Kabbalisztikus színház

  • 2012. április 24.

Snoblesse

Színház és szertartás a zsinagógában: egy álmessiás története.


André Schwarz-Bart (az Igazak ivadéka szerzője) és Jiří Langer (a Kilenc kapu írója) történeteinek, valamint valós események felhasználásával készült  a Harminchatok című kabbalisztikus, zenés színházi játék, melyben egy hagyományos péntek esti szertartás eseményei keverednek egy nem hagyományos színházi előadás fordulataival. A szertartásba ágyazott történet főszereplői egy Lyuta nevű falu messiásváró lakói, akik meg is kapják a maguk – nem teljesen kóser – messiását. A zenészekből, színészekből és civil résztvevőkből álló alkotóközösség játékában a közönségre is szerep vár – Lyuta lakójává válik minden egyes látogató. Zenészek is lesznek a színen: a darabban elhangzó tradicionális zsidó dalokat és eredeti kompozíciókat Ajtai Péter (nagybőgő), Darvas Kristóf (tangóharmonika) és Vázsonyi János (szaxofon) adja elő. Kezdés május 1-jén és 2-án, 20 órakor.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.