HOPPart: Válasszunk párt!

  • 2016. április 13.

Snoblesse

Ödön von Horváth darabját játssza a társulat. Rendezte: Polgár Csaba.
false

Ezzel kezdtük Ödön von Horváthról szóló, nemrég megjelent írásunkat: „1938-ban a párizsi Champs-Élysées-n egy hirtelen támadt júniusi vihar villáma belecsapott egy öreg gesztenyefába. A lezuhanó ágak agyonütöttek egy járókelőt. Ez a szerencsétlen ember Ödön von Horváth volt, a meghatározhatatlan nemzetiségű (német? osztrák? magyar? szlovén?) dráma- és regényíró, aki épp pár hónappal korábban, az Anschluss idején szökött meg Bécsből a német bevonulók elől. A nácik már 1933-ban »szalonkommunistának« bélyegezték, zaklatták, később betiltották legjobb regényét.”  És ezzel fejeztük be: „Mindenki tudja, hogy 1933-ban elmenekült Németországból, azt viszont kevesen, hogy 34-ben visszatért, és belépett a Birodalmi Német Írószövetségbe. (Erről főként Ausztriában hallgatnak, ahol leginkább kiépült Horváth náciellenes imázsa: az Istentelen ifjúságot ugyanis minden osztrák iskolában tanítják.) Miért tette ezt? Bizonyára a megélhetésért. Sokan próbáltak maradni, tovább élni, kibekkelni. Ödön von Horváth két évig álnéven (H. W. Becker) írt forgatókönyveket a birodalmi filmgyártásnak. Így lett belőle valóban néger. (Az Istentelen ifjúság egyik alternatív címe ez volt: Hogy lettem én néger?) Csak akkor szakított végleg Németországgal, amikor a nácik is szakítottak vele. Thomas Mann 1937-ben Budapesten már antifasiszta politikai menekültként, nagyrabecsüléssel beszélt róla.”

Kis adalék ez csupán a HOPPart előadásához: Ödön von Horváth 1931-ben bemutatott Délszaki éj című darabját, melynek alapja megtörtént eset, egy tömegverekedés a szociáldemokrata és a náci párt között 1931-ben, Polgár Csaba állította színpadra, a főbb szerepeket pedig Szandtner Anna, Takács Nóra Diána és Terhes Sándor alakítják.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.