Jan Garbarek és a The Hilliard Ensemble a bazilikában

  • 2012. április 26.

Snoblesse

A norvég dzsesszista esete az egyházi zenével.


Szeretem ezeket a fiúkat, mert viccesek, lelkesek, megbízhatók és nagyon rugalmasak – így jellemezte a narancs.hu-nak adott interjújában (a teljes szöveg itt olvasható) Jan Garbarek a The Hilliard Ensemble angol régizenei férfikórus tagjait, akikkel a lovaggá ütött norvég zenész több nagy sikerű albumot is készített. Szám szerint hármat: az Officium és a Mnemosyne után 2009-ben jelent meg a trilógia befejező része, az Officium Novum. A Szent István-bazilika közönsége nemcsak a lemez anyagára, de nem kevés improvizációra is számíthat az egyedülálló formációtól.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.