Jon Hopkins a Corvintetőn

  • 2014. január 24.

Snoblesse

2013 egyik figyelemre méltó lemezét mutatja be készítője.
false

Jon Hopkins sokoldalú, számos műfajban respektált figura a brit elektronikus zenei szcénában – zongorista csodagyerekként kezdte pályáját, majd Imogen Heap énekesnő zenekarában tűnt fel mint billentyűs. Az elektronikus zenekészítésben járatos, rendkívül termékeny előadó idővel, mentorával az ambient-legenda Brian Enóval és az énekes-gitáros King Creosote-tal is készített közös lemezt – ráadásul ő volt a 2010-es alienes brit kultfilm, a Monsters Ivor Novello-díjra jelölt zeneszerzője. Az elektronikus zenei rajongók leginkább szólóprodukcióiról, albumairól és invenciózus újraértelmezéseiről ismerik – a 2009-es Besides például az év egyik legsikeresebb elektronikus zenei nagylemezének bizonyult, ám az igazi áttörést a tavaly nyáron megjelent, a kritikusok által szinte körberajongott Immunity hozta el számára. A kilenc hónapnyi türelmes munkával rögzített és csiszolt album a maga tökéletes arányaival, szinte történetes szerkezetével, zenei ötleteivel, a kompozíciók gondos kidolgozásával tűnik ki a mezőnyből. Ráadásul Hopkins fél szemmel már az élő előadásra kacsintva írta meg az album anyagát – a klubokban nélkülözhetetlen, zaklatott, kattogó technoid döngölés szépen megfér a valószínűtlen, bár kissé összetört melódiákkal – ráadásul a lemez fináléjára a harmóniák és dallamok győznek a gépek felett. Éppen ezért is örvendetes, hogy az albumot személyesen Hopkins prezentálja nekünk, egy vélhetően élményteli live act keretében.

Magyar részről S Olbricht live actezik, ezen felül Eyto, Bergi és a házigazda NVC-s dj-k pakolják az ütemeket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.