"Belekezdek a takarításba" – Táborosi Margaréta rendező

  • rés a présen
  • 2014. január 23.

Snoblesse

Január 25-én az Átrium Film-Színházban látható ismét Az ember komédiája - ennek apropóján beszélgettünk.

rés a présen: Mikor dőlt el, hogy nem színész, inkább rendező leszel?

Táborosi Margaréta: A színpadi létet azért adom fel nehezen, mert kívánom az azonosulást. Újraélni a saját érzéseimet, fájdalmaimat. Segít megérteni magam. Ezért nehéz lemenni, otthagyni a színpadot. Bennem ez visszatérő konfliktus. Tehát még nem dőlt el bennem végérvényesen, hogy a színpad egyik vagy másik oldalára álljak. De egy előadás világának a megkomponálása, új, inspiráló témák kitalálása, a próbafolyamat levezetése a kreatív energiáimat teljes egészében képes kitölteni. Ez csak úgy jön. Színészként sok akadályt állítok magam elé.

rap: Mi inspirál?

TM: Rengeteget utazom vonattal még a mai napig is. Újvidék-Budapest hét óra. A leginspirálóbb helyek egyike ez, amikor zötyög, fülemben az mp3-as lejátszó, pár könyv, vagy a táj, a véletlenül kialakult beszélgetések, a határőrök csinált precizitása, az éjjeli járat a tolvajokkal, a cigarettát csempésző nénikék, az egyetemisták történetei, a sportolók, az üzletemberek. Kusturica világa ez a nemzetközi vonat, besűrűsödik az élettapasztalás rajta. És a csend tud még inspiráló lenni, mikor végre meghallom a gondolataimat. A munkában pedig a színészek inspirálnak.

false

 

Fotó: Molnár Edvárd

rap: Az ember komédiája című, 2013 áprilisában bemutatott fizikai színházi előadásod alapja Sziveri János költészete. Hogy találtál rá?

TM: Sziveri is ott volt a tarsolyomban. A felkéréskor rögtön őt ajánlottam Urbán Andrásnak, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgatójának, és el is fogadta. Nem volt olvasópróba, egy-egy Sziveri-összes verseskötettel érkeztem, mondtam is, hogy most mindenki előre megkapja a bemutatóajándékát. Elkezdtük olvasni, majd egy hónapig csak az általa és az élete kapcsán felmerülő témákról beszélgettünk, helyzetgyakorlatoztunk, improvizáltunk. Nem instant költészet, szembeállít magaddal. Mélyre visz, ha bátor vagy. Először lett egy hatvanoldalas szövegkönyv, maradt tizennégy. Kíváncsi voltam a színészekre, ők is rám. Hittünk egymásban. A költő kortársai, barátai is sokat segítettek.

rap: Hogyan definiálnád a fizikai színházat?

TM: A jó, a ma emberéhez szóló, igényes színházat és az ismétlő, impotens színházat különböztetem meg egymástól. Fizikai attól lesz valami, mert többször a mozdulatból indul ki, koncentrált testtudatot igényel. Alkotónként változhat a definíciója a fizikai színháznak. Csak ne legyen megbélyegző jelző belőle.

rap: Mikor és hol láthatunk a közeljövőben?

TM: Január 25-én az Átrium Film-Színházban lesz ismét látható Az ember komédiája rendezésem. Áprilisban pedig lesz egy bemutatkozó előadásunk a Trafóban, arra készítek egy szólótáncot. Aztán tavasszal külföldre utazom, ezért nem vállaltam mást.

rap: Mit jelent neked vajdasági magyarnak lenni?

TM: A hétköznapokban: magyarázkodást. Valamint megjelent az otthon és az itthon fogalma a szótáramban. Művészileg: nyitottságot. A Vajdaságban 25 különböző etnikai csoport él együtt. Sokszínű etnikailag és nyelvileg is a közeg, gazdag kulturális hagyományokban. Viszont ez a jó zsíros bácskai föld nehezen enged szárnyalni.

rap: Hol és milyen létformában élnél a legszívesebben?

TM: Ha válság van, az a legjobb pillanat a művészetek számára - mondja Sziveri. Vágyhatok én más idők után, de vagy itt maradok, és belekezdek a takarításba, vagy feladom és megyek az árral. Mind a kettő végén ugyanaz történik, egyszer véget ér az életem. Többszörös, falakat áttörő erőt érzek magamban, hogy csináljam a dolgom, a színházat.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.