Junip

  • 2013. április 29.

Snoblesse

A svéd-argentin José González és Junip nevű friss formációja különleges hangulatú estét ígér.


A svéd Junip az érzékeny, akusztikus gitáros balladáiról ismert (néhány éve a Szigeten is fellépett –  interjúnk vele itt) José González vissza-visszatérő produkciója – egy trió, melyben rajta kívül a dobos Elias Araya és a billentyűs (főleg analóg elektromos orgonákat és szintiket kultiváló) Tobias Winterkorn muzsikál. Első EP-jüket még 2005-ben adták ki, Fields című bemutatkozó albumuk három éve jelent meg, most pedig újabb kedvező kritikákkal fogadott nagylemezt adtak ki Junip címen. A trió felvételei természetesen nem ütnek el döntően González nagy sikerű szólólemezeitől, amelyeken orgonák, szintetizátorok, dobok és gitárok alakítják a hangzást az ő különleges orgánuma és nejlonhúros gitárja mellett. A Junip dalai lendületesek, dallamosak és álomszerűek: erősen személyes hangvételűek és ehhez még kellően hangulatosak is. A koncertjein öttagúra bővülő formáció nagyszabású európai turné keretében érkezik hozzánk, amelyen az egy héttel a hajós koncert előtt megjelenő, friss albumot mutatják be. Előttük pedig fellépnek költők, akik új szövegeket írtak neves zenészek ismert dalaihoz, s zenészek, akik megzenésítették neves poéták egy-egy versét: Beck Zoltán (30Y), Kollár-Klemencz Laci (Kistehén), Szűcs Krisztián (HS7), Grecsó Krisztián (író), őket kísérik Takács Marci perkás és Sárközy Zoli zongorista.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.