Junip

  • 2013. április 29.

Snoblesse

A svéd-argentin José González és Junip nevű friss formációja különleges hangulatú estét ígér.


A svéd Junip az érzékeny, akusztikus gitáros balladáiról ismert (néhány éve a Szigeten is fellépett –  interjúnk vele itt) José González vissza-visszatérő produkciója – egy trió, melyben rajta kívül a dobos Elias Araya és a billentyűs (főleg analóg elektromos orgonákat és szintiket kultiváló) Tobias Winterkorn muzsikál. Első EP-jüket még 2005-ben adták ki, Fields című bemutatkozó albumuk három éve jelent meg, most pedig újabb kedvező kritikákkal fogadott nagylemezt adtak ki Junip címen. A trió felvételei természetesen nem ütnek el döntően González nagy sikerű szólólemezeitől, amelyeken orgonák, szintetizátorok, dobok és gitárok alakítják a hangzást az ő különleges orgánuma és nejlonhúros gitárja mellett. A Junip dalai lendületesek, dallamosak és álomszerűek: erősen személyes hangvételűek és ehhez még kellően hangulatosak is. A koncertjein öttagúra bővülő formáció nagyszabású európai turné keretében érkezik hozzánk, amelyen az egy héttel a hajós koncert előtt megjelenő, friss albumot mutatják be. Előttük pedig fellépnek költők, akik új szövegeket írtak neves zenészek ismert dalaihoz, s zenészek, akik megzenésítették neves poéták egy-egy versét: Beck Zoltán (30Y), Kollár-Klemencz Laci (Kistehén), Szűcs Krisztián (HS7), Grecsó Krisztián (író), őket kísérik Takács Marci perkás és Sárközy Zoli zongorista.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.