Kapcsoljuk az elmegyógyot!

  • 2015. március 17.

Snoblesse

Gergye Krisztián a Marat/Sade-hoz nyúlt.

„A hosszú című (Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják de Sade úr betanításában), többnyire csak Marat/Sade-ként emlegetett darabot kiválasztani már önmagában is szimbolikus rendezői állítás; ez akkor is így volna, ha Magyarországon nem jutna róla annak is eszébe Kaposvár, aki nem látta ’82-ben a legendás előadást.

false

Nem kell sok ész ahhoz sem, hogy Gergye Krisztián kedvelőjeként sejtsük: az ezúttal tömör (Merénylet) címen játszott Weiss-darab az Adaptáció trikolórral indult politikus táncelőadásait fogja folytatni. Az alcím ezúttal »hangulatkeltés«, nem kevesebbre utal, mint mozgósításra, de hogyan és miképpen mozgósíthat egy kortárs táncelőadás? Aki látta a Bizottság dalaiból készült rendhagyó, politikus musicalt, az Opera amoralét, annak többletjelentést hordoz megpillantani Tárnok Maricát mint a hatalom és a cenzúra képviselőjét a színházcsináló bolondjairól híres charentoni elmegyógyintézet igazgatójának szerepében. Tárnok az Opera amoraléban is színházigazgató volt, ő játszotta Vidnyánszky Attilát. Az már értelmezés kérdése, hogy ezt a gesztust kellően pimasz, de kevéssé elegáns politikaikabaré-fricskaként, tehát kizárólag a színházrendező testalkatának kifigurázásaként olvastuk-e (a színésznő a kisgömböc mesebeli külsejét öltötte magára); vagy a kisgömböcre mint Vidnyánszky tisztséghalmozásának metaforájára tekintettünk: a két értelmezés egymást sem zárja ki feltétlenül.”

A teljes kritika a Gergye Krisztián Társulat előadásáról itt olvasható. A Marat/Sade-átirat az Átrium Film-Színházban látható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.