Túlzottan eklektikus lenne - Kun Attila koreográfus, Közép-Európa Táncszínház

  • rés a présen
  • 2015. március 13.

Snoblesse

Elzenélt tánc, eltáncolt színház - a Müpa 10. szülinapján.

rés a présen: A Fassang László orgonakoncertjére készített koreográfiáddal szerepelsz a Müpa 10. szülinapján. Kinek az ötlete volt ez az „Elzenélt tánc, eltáncolt színház”, és hogyan jött létre?

Kun Attila: Fassang Laci barátommal közösen gondolkodtunk az orgona és a kortárs tánc esetleges kapcsolatának feltérképezésén. A Müpa orgonája egyszerűen lenyűgöző, és e hangzás testközelisége rabul ejtett mint koreográfust. Tudható, hogy átszövi az európai kultúrát az orgona hangzásvilága, hiszen a keresztény kultúrkör velejárója az orgona­zene. Ebben megjeleníteni a kortárs táncot igencsak komoly kihívás. Mint a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetője természetesen a társulat táncművészeinek közreműködésével alkottam meg az előadást. Az alkotói folyamat kezdő gesztusa az volt, amikor Laci bevitt az orgona síptermébe – a táncművészek is bejutottak ugyanide pár héttel később –, ami lenyűgöző élmény volt. Ezután Laci az üres hangversenyteremben – ha jól tudom, 1000 feletti nézőt képes befogadni – eljátszotta nekem Ligeti György Volumináját. Meg kell mondjam, sorsfordító élmény volt. Ettől a pillanattól kezdve nem volt kérdés, hogy a hangzás ereje előtti tisztelettel alkossuk meg az est mozgásanyagát.

false

rap: Mióta kötődsz a Müpához?

KA: Ha lehetek szerénytelen, jelen voltam a születésénél, ugyanis a Müpa nyitó előadásának – Monteverdi: L’Orfeo – a koreográfusa voltam. Itt került színpadra a Csodálatos Mandarin koreográfiám, és legfrissebb elkötelezettségemként, a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetőjeként a társulat 25 éves jubileumi előadása is itt lesz. Itt vehettem át az Imre Zoltán-díjat és családi jó barátunk, Dévény Anna Primissima-díjátadásánál is jelen lehettem. Ezek az események csupán a kiemelt pillanatai az életemnek, de a Müpa a hétköznapjaimat is meg­tölti előadásaival, koncertjeivel.

rap: Mit láthatunk tőled ebben az évadban?

KA: Ebben az évben sok újdonsággal kedveskedünk nemcsak a közönségnek, hanem a közösségnek is, hiszen az országban elsőként és egyetlenként rövidesen két olyan tánc/színház nevelési programot mondhatunk magunkénak – a Nemzeti Táncszínházzal és a Káva Kulturális Műhellyel koprodukcióban –, amelyek a felnövekvő nemzedékeket okítják a tánc és a színház varázslatos világának megismerésére. Március 19-én jelentkezünk legújabb bemutatónkkal, a Tánc-Tér-Képek előadással, aminek az a különlegessége, hogy megszünteti a hagyományos nézőteret, és így közelebb hozza a nézőt a tánc dinamikus színpadi jelenlétéhez. Hagyományainkhoz hűen ebben az évben is folytatjuk erdélyi missziónkat, ahol nemcsak előadásokkal vendégeskedünk, hanem a tavaly indított oktatási programunk keretében sok erdélyi fiatalt és lélekben fiatalt ismertetünk meg a tánc örömével.

rap: Mi neked a legizgalmasabb a művészet világában?

KA: A táncban Crystal Pite és Wayne McGregor. Egyébként pedig a maping mint látványtechnika, ami visszaadhatja a színpadi világ versenyképességét a mozi és a televíziózás ellenében.

rap: Ha lenne lehetőséged együtt dolgozni egy letűnt kor zsenijével, kit hívnál vissza a másvilágról, és mire?

KA: Ha a magyar szakmai elődökre gondolok, akkor Fülöp Viktort kérném fel, hogy Seregi László – meg nem született – Shakespeare Vihar koreográ­fiájában Eck Imrével és Sipeki Leventével közösen idézzék meg a Budapesten elhunyt Nizsinszkij szellemét Lábán Rudolf munkásságán keresztül. De ha a világ zsenijeit vizsgáljuk, akkor Béjart korai alkotói dinamizmusával ihletett koreográfiájában nagy tisztelettel dolgoznék Martha Graham, illetve Isadora Duncan partnereként Caravaggio festett díszletei, Picasso színpadképei között, Beethoven zenéjére… mondjuk, lehet, hogy ez túlzottan eklektikus előadás lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.