Túlzottan eklektikus lenne - Kun Attila koreográfus, Közép-Európa Táncszínház

  • rés a présen
  • 2015. március 13.

Snoblesse

Elzenélt tánc, eltáncolt színház - a Müpa 10. szülinapján.

rés a présen: A Fassang László orgonakoncertjére készített koreográfiáddal szerepelsz a Müpa 10. szülinapján. Kinek az ötlete volt ez az „Elzenélt tánc, eltáncolt színház”, és hogyan jött létre?

Kun Attila: Fassang Laci barátommal közösen gondolkodtunk az orgona és a kortárs tánc esetleges kapcsolatának feltérképezésén. A Müpa orgonája egyszerűen lenyűgöző, és e hangzás testközelisége rabul ejtett mint koreográfust. Tudható, hogy átszövi az európai kultúrát az orgona hangzásvilága, hiszen a keresztény kultúrkör velejárója az orgona­zene. Ebben megjeleníteni a kortárs táncot igencsak komoly kihívás. Mint a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetője természetesen a társulat táncművészeinek közreműködésével alkottam meg az előadást. Az alkotói folyamat kezdő gesztusa az volt, amikor Laci bevitt az orgona síptermébe – a táncművészek is bejutottak ugyanide pár héttel később –, ami lenyűgöző élmény volt. Ezután Laci az üres hangversenyteremben – ha jól tudom, 1000 feletti nézőt képes befogadni – eljátszotta nekem Ligeti György Volumináját. Meg kell mondjam, sorsfordító élmény volt. Ettől a pillanattól kezdve nem volt kérdés, hogy a hangzás ereje előtti tisztelettel alkossuk meg az est mozgásanyagát.

false

rap: Mióta kötődsz a Müpához?

KA: Ha lehetek szerénytelen, jelen voltam a születésénél, ugyanis a Müpa nyitó előadásának – Monteverdi: L’Orfeo – a koreográfusa voltam. Itt került színpadra a Csodálatos Mandarin koreográfiám, és legfrissebb elkötelezettségemként, a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetőjeként a társulat 25 éves jubileumi előadása is itt lesz. Itt vehettem át az Imre Zoltán-díjat és családi jó barátunk, Dévény Anna Primissima-díjátadásánál is jelen lehettem. Ezek az események csupán a kiemelt pillanatai az életemnek, de a Müpa a hétköznapjaimat is meg­tölti előadásaival, koncertjeivel.

rap: Mit láthatunk tőled ebben az évadban?

KA: Ebben az évben sok újdonsággal kedveskedünk nemcsak a közönségnek, hanem a közösségnek is, hiszen az országban elsőként és egyetlenként rövidesen két olyan tánc/színház nevelési programot mondhatunk magunkénak – a Nemzeti Táncszínházzal és a Káva Kulturális Műhellyel koprodukcióban –, amelyek a felnövekvő nemzedékeket okítják a tánc és a színház varázslatos világának megismerésére. Március 19-én jelentkezünk legújabb bemutatónkkal, a Tánc-Tér-Képek előadással, aminek az a különlegessége, hogy megszünteti a hagyományos nézőteret, és így közelebb hozza a nézőt a tánc dinamikus színpadi jelenlétéhez. Hagyományainkhoz hűen ebben az évben is folytatjuk erdélyi missziónkat, ahol nemcsak előadásokkal vendégeskedünk, hanem a tavaly indított oktatási programunk keretében sok erdélyi fiatalt és lélekben fiatalt ismertetünk meg a tánc örömével.

rap: Mi neked a legizgalmasabb a művészet világában?

KA: A táncban Crystal Pite és Wayne McGregor. Egyébként pedig a maping mint látványtechnika, ami visszaadhatja a színpadi világ versenyképességét a mozi és a televíziózás ellenében.

rap: Ha lenne lehetőséged együtt dolgozni egy letűnt kor zsenijével, kit hívnál vissza a másvilágról, és mire?

KA: Ha a magyar szakmai elődökre gondolok, akkor Fülöp Viktort kérném fel, hogy Seregi László – meg nem született – Shakespeare Vihar koreográ­fiájában Eck Imrével és Sipeki Leventével közösen idézzék meg a Budapesten elhunyt Nizsinszkij szellemét Lábán Rudolf munkásságán keresztül. De ha a világ zsenijeit vizsgáljuk, akkor Béjart korai alkotói dinamizmusával ihletett koreográfiájában nagy tisztelettel dolgoznék Martha Graham, illetve Isadora Duncan partnereként Caravaggio festett díszletei, Picasso színpadképei között, Beethoven zenéjére… mondjuk, lehet, hogy ez túlzottan eklektikus előadás lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.