rés a présen

Vaksötétben a holokausztról - interjú Keresztény Tamással

  • rés a présen
  • 2013. február 26.

Snoblesse

"Az egyik legnehezebb előadás, amit valaha játszanom kellett" - Keresztény Tamás színészi pályakezdéséről és A dohány utcai seriffről.

rés a présen: Kaposvári színész vagy?

Keresztény Tamás: A Csiky Gergely Színház művészei közül sokan tanítottak, és az osztályfőnököm, Mohácsi János is ott rendezett abban a pár évben, amíg oda jártam, így természetesen van kötődésem. Több színésszel is játszhattam együtt, akik a Csiky tagjai voltak, vagy még most is azok, és az egyetemi éveim alatt a legtöbb előadást a Csikyben láttam, így mindenképpen meghatározó élmény.

rap: Mit hoztál onnan?

KT: Mohácsi Jánostól megtanultam, hogy mennyire személyesen és őszintén kell hozzányúlni egy anyaghoz. Milyen fontos a saját humorom, és hogy nagyon bátran kell belemenni azokba a szituációkba a színpadon, amik az életben a legnehezebbek. Amíg olyan helyen játszhatok, ahol ennek teret engednek, nem nagyon számít más.

rap: Milyen a kapcsolatod a régi osztállyal?

 


KT: Nem telik el úgy három nap, hogy legalább egyikükkel ne találkoznék. A legjobb barátaim, és néhányukkal a zenekarunk, a Bánfalvi Eszter Kvartett (Bekvart) is összeköt, vagy a közös, repertoáron lévő előadásunk. A szívemhez a legközelebb a Mohácsi János rendezte Vízkereszt, avagy elmentek ti a jó... című diploma-előadásunk áll. Maga a próbafolyamat és az előadás nagyon jó volt. Egy hónapig éltünk együtt a Petörke-tónál. Na, ott volt minden. Nagyon szerettem még az ÚjRH című koncertünket. Zságer-Varga Ákos a mai napig a szívén viseli a rockkarrierünket.

 

rap: Elkötelezted magad a diploma után?

KT: Tavaly végeztem, és a HOPPart Társulathoz szerződtem. Nagyon örültem, mikor kiderült, hogy Herczeg Tamás - aki az egyetem alatt látott - dolgozna velem, mert amit ismertem tőlük, az alapján úgy tűnt, hogy hasonlóan gondolkodnak a színházról. Fontos nekem, hogy az előadásaik szerves része a zene, nem is beszélve arról, ahogyan használják az előadásaikban.

rap: Legfrissebb bemutatód A dohány utcai seriff. Már a címe is bizarr. Kik és miről készítették ezt az előadást?

KT: Volt és jelenlegi kaposvári színészhallgatók, kiegészülve felnőtt színészekkel, Kovács Márton zenéjével, Mohácsi János vezetése alatt. A holokauszt a témája. Főleg visszaemlékezésekből áll, és vaksötétben játsszuk. Sok előadást és filmet láttam ebben a témában, de egyik sem tudott olyan közel vinni a témához, mint A dohány utcai seriff próbafolyamata. Ez az a téma, amit nem lehet elcsépelni; mindig aktuális, mert emberek csinálták emberekkel. Ezzel szembe kell néznünk. Az egyik legnehezebb előadás, amit valaha játszanom kellett. 75 perc, mégis nehezebb, mint a több mint négyórás Vízkereszt volt. Nem tudok róla ilyesmit mondani, hogy jó vagy hatásos, és a nézőink sem szoktak tudni. Utána mindig csönd van.

 

rap: Sok friss diplomás elmegy az országból. Te maradsz?

KT: Ide köt a családom és a munkám is, itt kell elérnem valamit. Persze, ha megkapnám Nolantől a gonosz szerepét a Batman és Robinban, azért arra az időre kiköltöznék Hollywoodba.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.