Későn reagáltunk - Juhász Márton dobos

  • rés a présen
  • 2015. október 29.

Snoblesse

Euro-African Playground lemezbemutató Senával.

rés a présen: Hogy jött neked az afrikai zene?

Juhász Márton: A Berklee College of Musicon töltött éveim alatt jöttem rá, hogy ha hitelesen akarok mozogni egy műfajban, akkor annak ismernem kell a kontextusát, kulturális jelentését. Ahogy egyre jobban beleástam magam a dzsessz történetébe, nyilvánvalóvá vált, hogy az afrikai zene ennek egyik legmeghatározóbb pillére. Ezzel párhuzamosan ébredtem rá, hogy kisgyerekként mekkora hatással volt rám az afrikai dobolás. Így végül nemcsak a dzsessz gyökereihez, hanem saját eredeti motivációmhoz is visszatértem.

rap: Milyen afrikai zenéket kedvelsz a leginkább?

JM: Sokat hallgattam a ghánai ewe törzs zenéjét, szenegáli sabar dobolást, mali népi együtteseket, Hugh Tracey népzenei felvételeit, a 70-es évek nyugat-afrikai funkzenéjét és még sorolhatnám. Aktuális kedvencem Bassekou Kouyate I Speak Fula című albuma.

false

rap: Miért hoztad létre a Playgroundot?

JM: Az afrikai kultúrában a zenének alapvetően más a jelentése, mint nálunk. Mindig közösségi funkciója van, egy eseményhez kapcsolódik. Emiatt nem létezik absztrakt, a társadalomtól független zenei érték. Míg Nyugaton hajlamosak vagyunk egy zenészt az egyéni játéka, teljesítménye alapján megítélni, Afrikában egy dobosra akkor mondják, hogy jól játszik, hogyha a táncos jól tud rá táncolni, de ugyanez visszafelé is igaz: a táncos akkor táncol jól, ha jól lehet rá dobolni. Ez az egymásrautaltság megegyezik a társadalmon belülivel, azaz a zene minősége meghatározó a közösség életében. Fontos különbség még, hogy nincsen éles határvonal zenész és közönség között. Ha valaki elmegy egy koncertre, arra fog számítani, hogy valahogy részt tud benne venni. Egy szólózongora-koncert, ahol a közönség ülve, csendben figyeli a zenészt, nehezen értelmezhető ebben a kontextusban. Szerettem volna létrehozni egy olyan együttest, ami ezzel a hozzáállással játszik modern, aktuális zenét. Barátaimat, a hazai dzsesszélet élvonalbeli muzsikusait kértem meg, hogy tartsanak velem, így született meg a Playground. 2013 óta a zenekar tagja Ibrahima Cheikh Fall guineai mesterzenész. Fontos elismerés volt számomra, hogy elfogadta a meghívásunkat.

rap: Mikor láthatjuk legközelebb?

JM: November 4-én az Akvárium Klubban mutatjuk be első lemezünket Sena vendégszereplésével. Örülök, hogy nem siettük el ezt a felvételt, úgy érzem, mostanra sok minden letisztult, igazi zenekarrá értünk.

rap: Milyen projektjeid vannak még?

JM: Alan Benzie glasgow-i zongorista triójának, valamint a Bacsó Kristóf által életre hívott Triadnak vagyok állandó tagja. Emellett rendszeresen játszom hazai és külföldi dzsesszfesztiválokon, novemberben például Párizsban a Jazzycolorson, utána pedig a London Jazz Festivalon.

rap: Egyértelmű volt, hogy a menekülteket is segítitek koncertekkel?

JM: Szerintem mi zenekari szinten meglehetősen későn reagáltunk, ezt utólag bánom is. A bajbajutottak iránti szolidaritás nem lehet politikai program kérdése, ezek alapvető értékek, közös érdekünk egy elviselhető, gyűlölet- és kirekesztésmentes társadalom. Volt két eset, amikor a zenekarhoz közel álló – egyébként évek óta itt élő és magyarul beszélő – embereket vertek meg hazafele menet a bőrszínük miatt. Nem akarok ehhez hozzájárulni a passzivitásommal.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.