Konrád György a könyvfesztiválon

  • 2014. április 18.

Snoblesse

Itt, Európában című kötetét mutatja be a Millenárison.

Mondhatjuk, hogy az Európai Unió új típusú nemzetközösség? Az európai polgárok közössége, vagy a nemzetállamoké, azaz a nemzeti kormányoké? Teszi fel a kérdést új könyve bevezetőjében Konrád György, és nemrég készített interjúnkban (a teljes szöveg itt) mi is az unióval indítottunk:

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Magyar Narancs: Az Európai Bizottság felkérte, hogy vegyen részt egy, az „európai alapértékeket tisztázó” szöveg létrehozásában. Azt szokta mondani, hogy Európa önazonosságának, az európai polgárok közösségének az a kulturális tradíció lehet az alapja, amely messze megelőzte az unió mint politikai szereplő létrejöttét. De nem éppen ennek a kulturális tradíciónak a folyamatossága, továbbörökíthetősége vált kérdésessé?

Konrád György: Folyvást ezt mondják, régóta és roppant unalmasan, hogy a művészet, az írásos kultúra és a Gutenberg-galaxis a végét járja, aztán mégse lett végük mindeddig. Abból, hogy az írás papíralapú formája teret enged az elektronikus formáknak, még nem következik, hogy az írás megszűnik, és az sem, hogy ezentúl ne akarnánk szóban-képben-hangban kifejezni azt, ami foglalkoztat bennünket, majd rögzíteni és szerkeszteni. Ténylegesen a világ könyvforgalma nő, az analfabetizmus csökken. Tény, hogy az emberek több képet fogyasztanak, de nem nagyon hiszem, hogy a szóbeli gondolatcsere kimenne a divatból, vagy az a szokás, hogy a gyerekek keresnek egy füzetet, és ráírják, hogy napló, vagy mint egyik-másik kis unokám, hogy regény. Nagyon erős és emberi a vágy önmagunk megfogalmazására. Hogy ez kinek milyen jól sikerül, az más kérdés. Amíg van szánk és abban nyelvünk, addig az ember verbális lénye nem tud meghalni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.