Igor & Ivan Buharov: Lassú tükör

  • 2014. április 18.

Snoblesse

Film gyógyszertári forgalmazásra.

A Buharovok (Szilágyi Kornél, Hevesi Nándor) 2007-es filmjének Vasile Croat, vagyis Horváth László a főszereplője. Mindhármukat kikérdeztük a filmpremier buliján, egy hangulatos, a Bem mozihoz közel eső ivóban:

A Buharovok

A Buharovok

 

Magyar Narancs: A Lassú tükörben a te saját történeted elég erőteljesen benne van.

Horváth László: Kornél ötlete volt, hogy ez legyen benne. Miután lebénultam, és hallottam, hogy Kornélék meg szeretnék csinálni a Lassú tükröt, én megint valami megcsinált jellemre gondoltam, egy kitalált karakterre, amit el kell játszani. De végül is így, hogy némi minimális fikcióval magamat játszom, ez egy érdekes ellenpontja lett a filmnek.

Magyar Narancs: Sokszor vicceltetek azzal, hogy a filmjeitek gyógyítanak, vagy legalábbis ártani nem ártanak. Ha úgy tetszik, itt most leköröztétek az orvostudományt, hiszen a film végén az üres kerekes szék, amiben egy körsvenkkel korábban még Laci ült, azt is sugallhatja, hogy a főszereplő felkelt, és távozott.

Szilágyi Kornél: Amikor először pályáztunk ezzel a tervvel, még egyáltalán nem erről volt szó. Egy teljesen más sztorival pályáztunk a Mozgókép Alapítványnál, s kaptunk is 30 millió forintot, de 70–80 millió közt volt a költségvetésünk, mert 35 mm-es filmre szerettünk volna forgatni. Akkoriban az volt, hogy ha a következő évben is pályázol, talán megint kapsz valamennyit, és akkor összeáll a költségvetés. Itt most persze az olyan, idézőjeles művészfilmekről beszélek, amit csak az állam támogatásával tudsz megcsinálni. Több pénzt viszont nem kaptunk, így vártunk egy évet, de aztán el kellett dönteni, hogy vagy elveszik ez a pénz, mert ha nem használod fel bizonyos ideig, akkor elosztják más célra, vagy pedig ennyi pénzből próbálod megcsinálni. És akkor azt mondtuk, hogy megcsináljuk, de közben a Laci lebénult. És akkor még volt két hónapunk, hogy adjuk le a szerződéskötéshez a forgatókönyvet. És akkor átírtuk. Amikor a Laci leült, egy csomó helyen voltunk vele, különböző lámáknál, orvosoknál, különféle gyógyítókkal és segítő emberekkel találkoztunk, és akkor arra gondoltunk, hogy végül talán a film is segíthet, persze átvitt értelemben. Úgy gondoltuk, hogy ahogyan ő teljesen érthetetlen okokból húsz perc alatt lebénult, ennek majd így is kell visszafordulnia, így kell felállnia. Persze ez már egy kis belemagyarázás, de például az első játékfilmünkben Lacit leszúrják a végén. Ő az egyik főszereplő, akit egy Munkácsy-díjas festő hasba szúr. És ahol hasba szúrta, onnantól van most lebénulva.

A teljes interjú itt olvasható, a gyógyhatású film pedig a Müszi Közép-kelet-európai Filmklubjában látható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.