Lusine a Kolorban

  • 2013. július 26.

Snoblesse

Tengerentúli ütemek – a lehető legjobb forrásból.

A texasi, de már rég Seattle-ben tanyázó Jeff McIlwain jó másfél évtizede magasan jegyzett név az elektronikus zene agyasabb (IDM-nek is becézett) zenéit tömörítő szcénában. A név azonban többször is apróbb módosulásokon esett át: hosszú ideig volt ő L’usine (ami franciául gyárat jelent) vagy Lusine ICL, de egy ideje már simán csak Lusine (ami elterjedt örmény keresztnév, s ezen a nyelven annyit jelent, hogy hold). McIlwain specialitása mindig is a jóízű sokszínűség volt: idilli downtempótól, absztraktabb, IDM-típusú elektronikától, feszes minimalista house-tól ambient technón át dünnyögős, szabálytalan hiphop ütemekig mindent csinált, és valamennyit nagyon jól.

false

A már vagy tíz éve a legendás Ghostly International kiadónál ügyködő Lusine talán a 2009-es, komoly kritikai és közönségsikert arató A Certain Distance nagylemezzel jutott el a csúcsra – a vokálokkal is megtámogatott, a korábbiaknál talán közérthetőbb zenei nyelven megfogalmazott album máig élvezettel hallgatható zenei csemege. Ekkortól azonban McIlwain évekre búcsút mondott a Lusine névnek, hiszen addigra már beszippantotta őt Hollywood. Egészen pontosan a 2007-es Kate Beckinsale és Sam Rockwell főszereplésével készült Angyal a hóban filmzenéjének elkészítése volt a mestermunka (a David Wingóval közösen készített anyag digitális albumon is megjelent), majd jött következő évben a Linewatch, a tavalyelőtti Bébisintér vagy a hamarosan a mozikba kerülő Joe című dráma (főszerepben a már bevállaltan öregesre vett Nicholas Cage).

Ehhez képest kifejezett meglepetés, hogy idén újabb, szokás szerint míves albummal is jelentkezett (The Waiting Room), melynek szintén megvannak a maga csaknem hagyományos kivitelű, dalszerű momentumai (rossz nyelvek szerint ő is tanul filmes munkáiból) – miközben hozza a Ghostly-iskolától, pláne McIlwaintől elvárható intelligens minimalizmus, ambient techno, idilli IDM-ötvözetet. A Technikolor rendezvénysorozat ezúttal Budapesten látja vendégül a sokoldalú mestert – előtte, utána hazai részről Subotage és Maks pakolnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.