Lusine a Kolorban

  • 2013. július 26.

Snoblesse

Tengerentúli ütemek – a lehető legjobb forrásból.

A texasi, de már rég Seattle-ben tanyázó Jeff McIlwain jó másfél évtizede magasan jegyzett név az elektronikus zene agyasabb (IDM-nek is becézett) zenéit tömörítő szcénában. A név azonban többször is apróbb módosulásokon esett át: hosszú ideig volt ő L’usine (ami franciául gyárat jelent) vagy Lusine ICL, de egy ideje már simán csak Lusine (ami elterjedt örmény keresztnév, s ezen a nyelven annyit jelent, hogy hold). McIlwain specialitása mindig is a jóízű sokszínűség volt: idilli downtempótól, absztraktabb, IDM-típusú elektronikától, feszes minimalista house-tól ambient technón át dünnyögős, szabálytalan hiphop ütemekig mindent csinált, és valamennyit nagyon jól.

false

A már vagy tíz éve a legendás Ghostly International kiadónál ügyködő Lusine talán a 2009-es, komoly kritikai és közönségsikert arató A Certain Distance nagylemezzel jutott el a csúcsra – a vokálokkal is megtámogatott, a korábbiaknál talán közérthetőbb zenei nyelven megfogalmazott album máig élvezettel hallgatható zenei csemege. Ekkortól azonban McIlwain évekre búcsút mondott a Lusine névnek, hiszen addigra már beszippantotta őt Hollywood. Egészen pontosan a 2007-es Kate Beckinsale és Sam Rockwell főszereplésével készült Angyal a hóban filmzenéjének elkészítése volt a mestermunka (a David Wingóval közösen készített anyag digitális albumon is megjelent), majd jött következő évben a Linewatch, a tavalyelőtti Bébisintér vagy a hamarosan a mozikba kerülő Joe című dráma (főszerepben a már bevállaltan öregesre vett Nicholas Cage).

Ehhez képest kifejezett meglepetés, hogy idén újabb, szokás szerint míves albummal is jelentkezett (The Waiting Room), melynek szintén megvannak a maga csaknem hagyományos kivitelű, dalszerű momentumai (rossz nyelvek szerint ő is tanul filmes munkáiból) – miközben hozza a Ghostly-iskolától, pláne McIlwaintől elvárható intelligens minimalizmus, ambient techno, idilli IDM-ötvözetet. A Technikolor rendezvénysorozat ezúttal Budapesten látja vendégül a sokoldalú mestert – előtte, utána hazai részről Subotage és Maks pakolnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.