Lydia Lunch Retrovirus

  • 2016. november 29.

Snoblesse

Bárónő & boszorkány az A38-on

Ha volt és van a rockzenében igazi boszorkány, akkor csakis Lydia Lunch lehet az. A New York-i zajzenei (egykori nevén: no wave) színtér bárónője a 70-es évek vége óta formálódó (underground filmekre és egyéb, nem zenés performanszokra is kiterjedő) munkásságában a vér, a fájdalom, a sötétség, a szex, a betegség és a halál az összetartó erő, a legjobb pillanatokban pedig mindehhez könyörtelen, éjfekete gúny is társul. Lydia dolgozott az évek során Nick Cave-vel, a Sonic Youth-szal és más nagy felforgatókkal is, de mindvégig megőrizte saját hangját és kikezdhetetlen kompromisszumképtelenségét. Jelenlegi zenekarával, a Retrovirusszal saját zenei múltját idézi meg vadul, vibrálóan és provokatívan, ahogyan csak ő tudja.

false

Ms. Lunch járt már egyszer az A38-on, a Rés a présen rovat munkatársa szóba is elegyedett vele:

rap: Hogyan választottad ki a Retrovirus zenészeit?

LL: Bob Berttel, aki korábban a Sonic Youthban és a Pussy Galore-ban is dobolt, mindig is együtt akartam dolgozni. A gitáros, Weasel Walter egy zseni, aki nagyon jól ismeri a lemezeimet, és pontosan tudja, hogy merre akarok haladni vele. Tim Dahl pedig megteremti mindehhez a pszichodinamikus alapokat.

rap: Mit jelent ma a zajzene fogalma?

LL: A hagyományos zene eltörlését.

rap: Ma is úgy gondolod, hogy a rockzene túl biztonságos?

LL: Inkább túl puha.

A teljes interjú itt olvasható, a soha el nem puhuló énekesnő pedig az A38-on látható-hallható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.