Lydia Lunch Retrovirus

  • 2016. november 29.

Snoblesse

Bárónő & boszorkány az A38-on

Ha volt és van a rockzenében igazi boszorkány, akkor csakis Lydia Lunch lehet az. A New York-i zajzenei (egykori nevén: no wave) színtér bárónője a 70-es évek vége óta formálódó (underground filmekre és egyéb, nem zenés performanszokra is kiterjedő) munkásságában a vér, a fájdalom, a sötétség, a szex, a betegség és a halál az összetartó erő, a legjobb pillanatokban pedig mindehhez könyörtelen, éjfekete gúny is társul. Lydia dolgozott az évek során Nick Cave-vel, a Sonic Youth-szal és más nagy felforgatókkal is, de mindvégig megőrizte saját hangját és kikezdhetetlen kompromisszumképtelenségét. Jelenlegi zenekarával, a Retrovirusszal saját zenei múltját idézi meg vadul, vibrálóan és provokatívan, ahogyan csak ő tudja.

false

Ms. Lunch járt már egyszer az A38-on, a Rés a présen rovat munkatársa szóba is elegyedett vele:

rap: Hogyan választottad ki a Retrovirus zenészeit?

LL: Bob Berttel, aki korábban a Sonic Youthban és a Pussy Galore-ban is dobolt, mindig is együtt akartam dolgozni. A gitáros, Weasel Walter egy zseni, aki nagyon jól ismeri a lemezeimet, és pontosan tudja, hogy merre akarok haladni vele. Tim Dahl pedig megteremti mindehhez a pszichodinamikus alapokat.

rap: Mit jelent ma a zajzene fogalma?

LL: A hagyományos zene eltörlését.

rap: Ma is úgy gondolod, hogy a rockzene túl biztonságos?

LL: Inkább túl puha.

A teljes interjú itt olvasható, a soha el nem puhuló énekesnő pedig az A38-on látható-hallható.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.