Lydia Lunch Retrovirus

  • 2016. november 29.

Snoblesse

Bárónő & boszorkány az A38-on

Ha volt és van a rockzenében igazi boszorkány, akkor csakis Lydia Lunch lehet az. A New York-i zajzenei (egykori nevén: no wave) színtér bárónője a 70-es évek vége óta formálódó (underground filmekre és egyéb, nem zenés performanszokra is kiterjedő) munkásságában a vér, a fájdalom, a sötétség, a szex, a betegség és a halál az összetartó erő, a legjobb pillanatokban pedig mindehhez könyörtelen, éjfekete gúny is társul. Lydia dolgozott az évek során Nick Cave-vel, a Sonic Youth-szal és más nagy felforgatókkal is, de mindvégig megőrizte saját hangját és kikezdhetetlen kompromisszumképtelenségét. Jelenlegi zenekarával, a Retrovirusszal saját zenei múltját idézi meg vadul, vibrálóan és provokatívan, ahogyan csak ő tudja.

false

Ms. Lunch járt már egyszer az A38-on, a Rés a présen rovat munkatársa szóba is elegyedett vele:

rap: Hogyan választottad ki a Retrovirus zenészeit?

LL: Bob Berttel, aki korábban a Sonic Youthban és a Pussy Galore-ban is dobolt, mindig is együtt akartam dolgozni. A gitáros, Weasel Walter egy zseni, aki nagyon jól ismeri a lemezeimet, és pontosan tudja, hogy merre akarok haladni vele. Tim Dahl pedig megteremti mindehhez a pszichodinamikus alapokat.

rap: Mit jelent ma a zajzene fogalma?

LL: A hagyományos zene eltörlését.

rap: Ma is úgy gondolod, hogy a rockzene túl biztonságos?

LL: Inkább túl puha.

A teljes interjú itt olvasható, a soha el nem puhuló énekesnő pedig az A38-on látható-hallható.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.