"Minél többet játssz" – Máhr Dániel basszusgitáros

  • rés a présen
  • 2014. január 9.

Snoblesse

Friss folkot játszanak, most épp a Szimplában. A Zombori együttes basszusgitárosával beszélgettünk.

rés a présen: Miért nevezitek "friss folknak" a Zombori együttes zenéjét?

Máhr Dániel: Az elnevezést a Szimpla koncertszervezőjétől, Latorczai Balázstól kaptuk. Jónak találtuk, mert nem népzenét játszunk, hanem népzenén alapuló zenét, és az elsődleges célunk, hogy ezt eljuttassuk a saját korosztályunknak. Így aztán ránk ragadt. Úgy gondoljuk, hogy a világzene, amit játszunk, egyfajta városi megvilágítása a népzenének. Számomra tökéletesen ötvözi azt, amit a város és a falu tud nyújtani egy embernek mentálisan, kulturálisan.

rap: 18 évesen nem inkább rockbandát szoktak alapítani?

MD: Kevésbé szokványos, hogy nem rockzenész lesz az ember 18 évesen, hanem a népzenéhez fordul. 2008-ban indultunk, valóban gimis zenekarként, Székesfehérvárról. A vicc, hogy az alapító tagok közül már senki nincs itt, én vagyok a legrégebbi, 2010 óta, aztán mindig beszippantottunk valakit. A kezdeti évek nagyon sok változást hoztak, sokszor alakult át a zene is. A két lány, Csordás Zita és Horváth Martina énekel, akinél a népzene például családi örökség. Novai Gábor billentyűn és perkán játszik, a dobosunk Szabó Dani. Jeszenszki Marci furulyás, én basszusgitározom, mi ketten a Kákics táncházaiban tanultuk meg az ottani zenekartagoktól az alapokat. Néha a fiúk kiabálnak, csujogatnak, ez azért mégis jobb, mintha énekelnének.

false

rap: Ki a névadótok?

MD: A székesfehérvári Zombori utcai megállóról kapta a nevét a zenekar, mert az alapító tagok arra laktak.

rap: Mik az új elemek, új hangszerek, amikkel modernné teszitek a népzenei alapot?

MD: Elsősorban a moldvai népzenét használjuk, dalaink többsége ezekre a dallamokra épül fel. De már egyre vegyesebb: van szlovák vagy bolgár dal is. A hangszereink dob, basszusgitár a mai hangzásnak megfelelően, és persze a moldvai régió autentikus hangszerei. Eredendően nem népzenészek vagyunk, nem afelől indulunk, hanem inkább a mai modern könnyűzenéből, dzsessztől megyünk a népzene felé. Ez kifordított világzene.

rap: Sikerül megkedveltetni a korosztályotokkal?

MD: Nyilván ez rétegzene, nem fognak minket játszani kereskedelmi rádiók. De nem lehetetlen eljutni az emberekhez. A színtér nagyon nyitott, mert az emberek nem stílusokban gondolkodnak, hanem egyszerűen hangulatokban, állapotokban. Látszik a Besh'o'droM vagy a Kerekes példájából, hogy a világzenei produkció el tudja tartani magát. Nehéz, mert folyamatosan dolgozni kell, és sokszor nem látod az eredményt, csak esetleg jóval később.

rap: Mi számít eredménynek?

MD: Nekünk a Talentometer verseny volt ilyen, amit az A38 és a Szerencsejáték Zrt. rendezett, és ahol a világzenei kategóriában elsők lettünk. Fel tudtunk lépni a hajón, s a zsűri eszméletlenül pozitív kritikát fogalmazott meg, hihetetlen érzés volt. Érzed, hogy végre valami beindult, és érdemes csinálni. Hasonló élmény volt, amikor megtudtam, hogy játszanak minket a Petőfin: reggel arra ébredtem, hogy a mi zenénk szól. A legjobb persze mindig az, ha jó koncert van, és látod, hogy az emberek élvezik.

rap: Mi a következő lépcső?

MD: A legfontosabb, hogy minél többet játssz. Pesten és Székesfehérváron játszunk sokat. Van egy EP-nk, a Túl a vízen megy a Petőfin, de szeretnénk más számunkat is bejuttatni a rádióba, új dalokat írunk, és minél több helyen akarunk koncertezni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.