Ügynökmúlt és korrupció

  • rés a présen
  • 2013. november 29.

Snoblesse

December 2-ig dübörög a Kortárs Drámafesztivál. A fesztivál igazgatóját, Mayer Szilágyi Máriát kérdeztük.

rés a présen: Hogyan jött össze az idei fesztivál, és hogyan hevertétek ki, hogy tavaly nem volt?

false

Mayer Szilágyi Mária: Teljesen váratlanul ért, hogy 2011-ben egy fillért sem kaptunk az NKA-tól, és le kellett fújnunk a fesztivált. Tragédiaként éltem meg. Aztán úgy döntöttem, azért ilyen könnyen nem adom. Újra pályáztam, megint semmi. Harmadjára 1 millió forintot ítélt meg az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma. Én marha, azt gondoltam, ebből valahogy csak meg lehet csinálni egy magyar szemleprogramot, a külföldi színházi szakmának szervezett hagyományos látogatói programunkkal éskísérőrendezvénnyel. Aztán most éjjel-nappal gyomorgörcs.

rap: Mi lesz a fő csapásirány?

MSZM: A kényszerpihenő alatt annyi sok izgalmas új bemutatót láttam fiatal magyar színházi alkotóktól, hogy úgy gondoltam, itt az ideje bemutatni ezt a generációt, felhívni rájuk a figyelmet, mert úgy érzékelem, mintha ez nem lenne téma sem a szakmán belül, sem a művészeti életben.

rap: Mik a kiemelt programok?

MSZM: Kiemelt programunk nincs. A fiatal színházi generáció bemutatásánál arra törekszünk, hogy jelezzük, felmutassuk ennek a szcénának az esztétikai sokszínűségét. Bővítettük a programkínálatunkat: nemcsak kortárs magyar drámák előadásait mutatjuk be (például Székely Csaba Bányavidék-trilógiáját), hanem bábos, zenés előadásokat, fizikai színházat, sőt összművészeti alkotásokat is. Emellett tematikai hangsúlyok is lesznek. Az ügynökmúlt kérdésével foglalkozik például a Reflex és a Titkaink. A korrupciót járja körül a Korrupció és a Jövedelmező állás.

rap: Milyen kísérőprogramok lesznek?

MSZM: Szakmai fórum a magyar színházak és befogadó színházak számára, ahol külföldi színházi emberekkel találkoznak, beszélgetés a fiatal színházi generációról, Kritikus "ra a Kritikus Céh együttműködésével, kerekasztal-beszélgetés politikai vélemények, szándékok esztétikai kifejezésének lehetőségéről a színházban (Krétakör), valamint élő koncertek a fesztiválklubban (Füge).

rap: Mik a legfeltűnőbb tendenciák a kortárs drámában?

MSZM: Egy biztos: ma nem lehet már sem itthon, sem európai viszonylatban kánonról vagy mainstreamről beszélni. Nagyon sokféle tematika és dramaturgia létezik egymás mellett. Ami nekem az utóbbi időben feltűnt, hogy a lokális témák sokkal erőteljesebben jelen vannak, mint a nagy civilizációs kérdések.

rap: Kiknek mondanál köszönetet és mit adnál ajándékba nekik, ha tehetnéd?

MSZM: Mindenkinek hálával tartozom, aki érintett az idei fesztivál létrejöttében. Minden programban szereplő színházi együttesnek és színháznak, valamennyi befogadó helynek, a munkatársaimnak és a felkért szakmai közreműködőknek. Az ő áldozatvállalásuk nélkül, amely gyakran anyagi vállalást vagy lemondást is jelent, nem valósulhatna meg ez a fesztivál. Ha tehetném, megajándékoznám őket egy legalább egyhetes színházi tábori együttléttel, luxuskörülmények között, ahol szabadon szárnyalhatna a képzeletünk, együtt gondolkodhatnánk a magyar színház jövőjéről.

(November 27. és december 2. között a Jurányi Inkubátorházban és más helyszíneken.)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.