Ügynökmúlt és korrupció

  • rés a présen
  • 2013. november 29.

Snoblesse

December 2-ig dübörög a Kortárs Drámafesztivál. A fesztivál igazgatóját, Mayer Szilágyi Máriát kérdeztük.

rés a présen: Hogyan jött össze az idei fesztivál, és hogyan hevertétek ki, hogy tavaly nem volt?

false

Mayer Szilágyi Mária: Teljesen váratlanul ért, hogy 2011-ben egy fillért sem kaptunk az NKA-tól, és le kellett fújnunk a fesztivált. Tragédiaként éltem meg. Aztán úgy döntöttem, azért ilyen könnyen nem adom. Újra pályáztam, megint semmi. Harmadjára 1 millió forintot ítélt meg az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma. Én marha, azt gondoltam, ebből valahogy csak meg lehet csinálni egy magyar szemleprogramot, a külföldi színházi szakmának szervezett hagyományos látogatói programunkkal éskísérőrendezvénnyel. Aztán most éjjel-nappal gyomorgörcs.

rap: Mi lesz a fő csapásirány?

MSZM: A kényszerpihenő alatt annyi sok izgalmas új bemutatót láttam fiatal magyar színházi alkotóktól, hogy úgy gondoltam, itt az ideje bemutatni ezt a generációt, felhívni rájuk a figyelmet, mert úgy érzékelem, mintha ez nem lenne téma sem a szakmán belül, sem a művészeti életben.

rap: Mik a kiemelt programok?

MSZM: Kiemelt programunk nincs. A fiatal színházi generáció bemutatásánál arra törekszünk, hogy jelezzük, felmutassuk ennek a szcénának az esztétikai sokszínűségét. Bővítettük a programkínálatunkat: nemcsak kortárs magyar drámák előadásait mutatjuk be (például Székely Csaba Bányavidék-trilógiáját), hanem bábos, zenés előadásokat, fizikai színházat, sőt összművészeti alkotásokat is. Emellett tematikai hangsúlyok is lesznek. Az ügynökmúlt kérdésével foglalkozik például a Reflex és a Titkaink. A korrupciót járja körül a Korrupció és a Jövedelmező állás.

rap: Milyen kísérőprogramok lesznek?

MSZM: Szakmai fórum a magyar színházak és befogadó színházak számára, ahol külföldi színházi emberekkel találkoznak, beszélgetés a fiatal színházi generációról, Kritikus "ra a Kritikus Céh együttműködésével, kerekasztal-beszélgetés politikai vélemények, szándékok esztétikai kifejezésének lehetőségéről a színházban (Krétakör), valamint élő koncertek a fesztiválklubban (Füge).

rap: Mik a legfeltűnőbb tendenciák a kortárs drámában?

MSZM: Egy biztos: ma nem lehet már sem itthon, sem európai viszonylatban kánonról vagy mainstreamről beszélni. Nagyon sokféle tematika és dramaturgia létezik egymás mellett. Ami nekem az utóbbi időben feltűnt, hogy a lokális témák sokkal erőteljesebben jelen vannak, mint a nagy civilizációs kérdések.

rap: Kiknek mondanál köszönetet és mit adnál ajándékba nekik, ha tehetnéd?

MSZM: Mindenkinek hálával tartozom, aki érintett az idei fesztivál létrejöttében. Minden programban szereplő színházi együttesnek és színháznak, valamennyi befogadó helynek, a munkatársaimnak és a felkért szakmai közreműködőknek. Az ő áldozatvállalásuk nélkül, amely gyakran anyagi vállalást vagy lemondást is jelent, nem valósulhatna meg ez a fesztivál. Ha tehetném, megajándékoznám őket egy legalább egyhetes színházi tábori együttléttel, luxuskörülmények között, ahol szabadon szárnyalhatna a képzeletünk, együtt gondolkodhatnánk a magyar színház jövőjéről.

(November 27. és december 2. között a Jurányi Inkubátorházban és más helyszíneken.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.