Ügynökmúlt és korrupció

  • rés a présen
  • 2013. november 29.

Snoblesse

December 2-ig dübörög a Kortárs Drámafesztivál. A fesztivál igazgatóját, Mayer Szilágyi Máriát kérdeztük.

rés a présen: Hogyan jött össze az idei fesztivál, és hogyan hevertétek ki, hogy tavaly nem volt?

false

Mayer Szilágyi Mária: Teljesen váratlanul ért, hogy 2011-ben egy fillért sem kaptunk az NKA-tól, és le kellett fújnunk a fesztivált. Tragédiaként éltem meg. Aztán úgy döntöttem, azért ilyen könnyen nem adom. Újra pályáztam, megint semmi. Harmadjára 1 millió forintot ítélt meg az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma. Én marha, azt gondoltam, ebből valahogy csak meg lehet csinálni egy magyar szemleprogramot, a külföldi színházi szakmának szervezett hagyományos látogatói programunkkal éskísérőrendezvénnyel. Aztán most éjjel-nappal gyomorgörcs.

rap: Mi lesz a fő csapásirány?

MSZM: A kényszerpihenő alatt annyi sok izgalmas új bemutatót láttam fiatal magyar színházi alkotóktól, hogy úgy gondoltam, itt az ideje bemutatni ezt a generációt, felhívni rájuk a figyelmet, mert úgy érzékelem, mintha ez nem lenne téma sem a szakmán belül, sem a művészeti életben.

rap: Mik a kiemelt programok?

MSZM: Kiemelt programunk nincs. A fiatal színházi generáció bemutatásánál arra törekszünk, hogy jelezzük, felmutassuk ennek a szcénának az esztétikai sokszínűségét. Bővítettük a programkínálatunkat: nemcsak kortárs magyar drámák előadásait mutatjuk be (például Székely Csaba Bányavidék-trilógiáját), hanem bábos, zenés előadásokat, fizikai színházat, sőt összművészeti alkotásokat is. Emellett tematikai hangsúlyok is lesznek. Az ügynökmúlt kérdésével foglalkozik például a Reflex és a Titkaink. A korrupciót járja körül a Korrupció és a Jövedelmező állás.

rap: Milyen kísérőprogramok lesznek?

MSZM: Szakmai fórum a magyar színházak és befogadó színházak számára, ahol külföldi színházi emberekkel találkoznak, beszélgetés a fiatal színházi generációról, Kritikus "ra a Kritikus Céh együttműködésével, kerekasztal-beszélgetés politikai vélemények, szándékok esztétikai kifejezésének lehetőségéről a színházban (Krétakör), valamint élő koncertek a fesztiválklubban (Füge).

rap: Mik a legfeltűnőbb tendenciák a kortárs drámában?

MSZM: Egy biztos: ma nem lehet már sem itthon, sem európai viszonylatban kánonról vagy mainstreamről beszélni. Nagyon sokféle tematika és dramaturgia létezik egymás mellett. Ami nekem az utóbbi időben feltűnt, hogy a lokális témák sokkal erőteljesebben jelen vannak, mint a nagy civilizációs kérdések.

rap: Kiknek mondanál köszönetet és mit adnál ajándékba nekik, ha tehetnéd?

MSZM: Mindenkinek hálával tartozom, aki érintett az idei fesztivál létrejöttében. Minden programban szereplő színházi együttesnek és színháznak, valamennyi befogadó helynek, a munkatársaimnak és a felkért szakmai közreműködőknek. Az ő áldozatvállalásuk nélkül, amely gyakran anyagi vállalást vagy lemondást is jelent, nem valósulhatna meg ez a fesztivál. Ha tehetném, megajándékoznám őket egy legalább egyhetes színházi tábori együttléttel, luxuskörülmények között, ahol szabadon szárnyalhatna a képzeletünk, együtt gondolkodhatnánk a magyar színház jövőjéről.

(November 27. és december 2. között a Jurányi Inkubátorházban és más helyszíneken.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.