Ügynökmúlt és korrupció

  • rés a présen
  • 2013. november 29.

Snoblesse

December 2-ig dübörög a Kortárs Drámafesztivál. A fesztivál igazgatóját, Mayer Szilágyi Máriát kérdeztük.

rés a présen: Hogyan jött össze az idei fesztivál, és hogyan hevertétek ki, hogy tavaly nem volt?

false

Mayer Szilágyi Mária: Teljesen váratlanul ért, hogy 2011-ben egy fillért sem kaptunk az NKA-tól, és le kellett fújnunk a fesztivált. Tragédiaként éltem meg. Aztán úgy döntöttem, azért ilyen könnyen nem adom. Újra pályáztam, megint semmi. Harmadjára 1 millió forintot ítélt meg az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma. Én marha, azt gondoltam, ebből valahogy csak meg lehet csinálni egy magyar szemleprogramot, a külföldi színházi szakmának szervezett hagyományos látogatói programunkkal éskísérőrendezvénnyel. Aztán most éjjel-nappal gyomorgörcs.

rap: Mi lesz a fő csapásirány?

MSZM: A kényszerpihenő alatt annyi sok izgalmas új bemutatót láttam fiatal magyar színházi alkotóktól, hogy úgy gondoltam, itt az ideje bemutatni ezt a generációt, felhívni rájuk a figyelmet, mert úgy érzékelem, mintha ez nem lenne téma sem a szakmán belül, sem a művészeti életben.

rap: Mik a kiemelt programok?

MSZM: Kiemelt programunk nincs. A fiatal színházi generáció bemutatásánál arra törekszünk, hogy jelezzük, felmutassuk ennek a szcénának az esztétikai sokszínűségét. Bővítettük a programkínálatunkat: nemcsak kortárs magyar drámák előadásait mutatjuk be (például Székely Csaba Bányavidék-trilógiáját), hanem bábos, zenés előadásokat, fizikai színházat, sőt összművészeti alkotásokat is. Emellett tematikai hangsúlyok is lesznek. Az ügynökmúlt kérdésével foglalkozik például a Reflex és a Titkaink. A korrupciót járja körül a Korrupció és a Jövedelmező állás.

rap: Milyen kísérőprogramok lesznek?

MSZM: Szakmai fórum a magyar színházak és befogadó színházak számára, ahol külföldi színházi emberekkel találkoznak, beszélgetés a fiatal színházi generációról, Kritikus "ra a Kritikus Céh együttműködésével, kerekasztal-beszélgetés politikai vélemények, szándékok esztétikai kifejezésének lehetőségéről a színházban (Krétakör), valamint élő koncertek a fesztiválklubban (Füge).

rap: Mik a legfeltűnőbb tendenciák a kortárs drámában?

MSZM: Egy biztos: ma nem lehet már sem itthon, sem európai viszonylatban kánonról vagy mainstreamről beszélni. Nagyon sokféle tematika és dramaturgia létezik egymás mellett. Ami nekem az utóbbi időben feltűnt, hogy a lokális témák sokkal erőteljesebben jelen vannak, mint a nagy civilizációs kérdések.

rap: Kiknek mondanál köszönetet és mit adnál ajándékba nekik, ha tehetnéd?

MSZM: Mindenkinek hálával tartozom, aki érintett az idei fesztivál létrejöttében. Minden programban szereplő színházi együttesnek és színháznak, valamennyi befogadó helynek, a munkatársaimnak és a felkért szakmai közreműködőknek. Az ő áldozatvállalásuk nélkül, amely gyakran anyagi vállalást vagy lemondást is jelent, nem valósulhatna meg ez a fesztivál. Ha tehetném, megajándékoznám őket egy legalább egyhetes színházi tábori együttléttel, luxuskörülmények között, ahol szabadon szárnyalhatna a képzeletünk, együtt gondolkodhatnánk a magyar színház jövőjéről.

(November 27. és december 2. között a Jurányi Inkubátorházban és más helyszíneken.)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?