Ügynökmúlt és korrupció

  • rés a présen
  • 2013. november 29.

Snoblesse

December 2-ig dübörög a Kortárs Drámafesztivál. A fesztivál igazgatóját, Mayer Szilágyi Máriát kérdeztük.

rés a présen: Hogyan jött össze az idei fesztivál, és hogyan hevertétek ki, hogy tavaly nem volt?

false

Mayer Szilágyi Mária: Teljesen váratlanul ért, hogy 2011-ben egy fillért sem kaptunk az NKA-tól, és le kellett fújnunk a fesztivált. Tragédiaként éltem meg. Aztán úgy döntöttem, azért ilyen könnyen nem adom. Újra pályáztam, megint semmi. Harmadjára 1 millió forintot ítélt meg az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma. Én marha, azt gondoltam, ebből valahogy csak meg lehet csinálni egy magyar szemleprogramot, a külföldi színházi szakmának szervezett hagyományos látogatói programunkkal éskísérőrendezvénnyel. Aztán most éjjel-nappal gyomorgörcs.

rap: Mi lesz a fő csapásirány?

MSZM: A kényszerpihenő alatt annyi sok izgalmas új bemutatót láttam fiatal magyar színházi alkotóktól, hogy úgy gondoltam, itt az ideje bemutatni ezt a generációt, felhívni rájuk a figyelmet, mert úgy érzékelem, mintha ez nem lenne téma sem a szakmán belül, sem a művészeti életben.

rap: Mik a kiemelt programok?

MSZM: Kiemelt programunk nincs. A fiatal színházi generáció bemutatásánál arra törekszünk, hogy jelezzük, felmutassuk ennek a szcénának az esztétikai sokszínűségét. Bővítettük a programkínálatunkat: nemcsak kortárs magyar drámák előadásait mutatjuk be (például Székely Csaba Bányavidék-trilógiáját), hanem bábos, zenés előadásokat, fizikai színházat, sőt összművészeti alkotásokat is. Emellett tematikai hangsúlyok is lesznek. Az ügynökmúlt kérdésével foglalkozik például a Reflex és a Titkaink. A korrupciót járja körül a Korrupció és a Jövedelmező állás.

rap: Milyen kísérőprogramok lesznek?

MSZM: Szakmai fórum a magyar színházak és befogadó színházak számára, ahol külföldi színházi emberekkel találkoznak, beszélgetés a fiatal színházi generációról, Kritikus "ra a Kritikus Céh együttműködésével, kerekasztal-beszélgetés politikai vélemények, szándékok esztétikai kifejezésének lehetőségéről a színházban (Krétakör), valamint élő koncertek a fesztiválklubban (Füge).

rap: Mik a legfeltűnőbb tendenciák a kortárs drámában?

MSZM: Egy biztos: ma nem lehet már sem itthon, sem európai viszonylatban kánonról vagy mainstreamről beszélni. Nagyon sokféle tematika és dramaturgia létezik egymás mellett. Ami nekem az utóbbi időben feltűnt, hogy a lokális témák sokkal erőteljesebben jelen vannak, mint a nagy civilizációs kérdések.

rap: Kiknek mondanál köszönetet és mit adnál ajándékba nekik, ha tehetnéd?

MSZM: Mindenkinek hálával tartozom, aki érintett az idei fesztivál létrejöttében. Minden programban szereplő színházi együttesnek és színháznak, valamennyi befogadó helynek, a munkatársaimnak és a felkért szakmai közreműködőknek. Az ő áldozatvállalásuk nélkül, amely gyakran anyagi vállalást vagy lemondást is jelent, nem valósulhatna meg ez a fesztivál. Ha tehetném, megajándékoznám őket egy legalább egyhetes színházi tábori együttléttel, luxuskörülmények között, ahol szabadon szárnyalhatna a képzeletünk, együtt gondolkodhatnánk a magyar színház jövőjéről.

(November 27. és december 2. között a Jurányi Inkubátorházban és más helyszíneken.)

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.