„Még Jézus se jött be mindenkinek” - Soma Mamagésa

  • rés a présen
  • 2016. június 24.

Snoblesse

A VANAVAN az Everness Fesztiválon debütál július 2-án

rés a présen: Nyilvánosan ünnepelted nemrég az 50. születésnapodat. Jól sikerült?

Soma Mamagésa: Igen, bejött. Az A38-on csináltam két és fél órás energikus show-t, még sosem volt ilyen hosszú koncertem. A koncert utáni 3. napon álltam le a pörgéssel. Kifejezetten jól érzem magam a bőrömben. Mivel kitolódott az átlagéletkor, és aki tudatosan él, az még inkább konzerválja magát, ezért hiszem azt, hogy én úgynevezett „új generációs ötvenes” vagyok. Egy csomó minden még most kezdődik az életemben.

rap: Mit kell tudnunk új formációdról, a VANAVAN-ról?

SM: Jelenleg a legnagyobb változás a zenémmel kapcsolatban az, hogy 25 év után nem a férjem, Lőrincz György a zeneszerzőm, hanem egy 24 éves srác: Schlosser András. Alkotótársat találni legalább olyan áldás, mint élettársat. Nem adja sűrűn az élet. A szintén igen fiatal bőgős-basszusgitárost (Újváry Flórát) még a korábbi zenei formációmból hoztam, és csak hab volt a tortán, amikor kiderült, hogy Andrással ők egy zeneiskolába jártak. A dobosommal, Banai Szilárddal már a Libidó nevű zenekaromban együtt játszottam, de őt a külföldi útja miatt az Everness Fesztiválon Kovács Máté (a Romano drom dobosa) fogja helyettesíteni. Gyurikám pedig a szaxofonnal, az elektromos szaxofonnal és a groove boksszal alap bútordarab. Sok zenekari formációm volt, de azt érzem: végre megvan a csapatom.

false

 

Fotó: Miklóska Zoltán

rap: Hol találkozhatunk veled a nyáron?

SM: Tavaly az Everness Fesztiválon debütáltunk, idén július 2-án, szombaton lépünk föl náluk ismét, Balatonakarattyán. Július 28-án pedig a Siófoki Jazz Fesztiválon hallhatnak minket. Július sok szempontból áttörést hoz zeneileg, azon kívül, hogy júliusban két részletben adja le a Petőfi Tv a hajós szülinapi koncertet, 7. hó 7-én jelenik meg több mint 30 számom az internetes zenei hallgatás világában, azaz hallható leszek a Spotify-on, a Deezeren, az iTunes-on, a Google playen és az Amazon musicon is.

rap: Másik éned a spirituális terapeuta. Vele hol futhat össze, aki arra vágyik?

SM: Azt gondolom, hogy nekem a spirituális tanító szolgálatom az első, bármennyire is fájdalmas volt meglátnom, az énekesnői minőségem a másodvonal. Soma Mamagésa egy brand, amire most olyan üzletet építek, ami egyben szolgálat is. Spirituális körökben jellemző tévhit, hogy aki hisz a transzcendentálisban, az nem érthet az üzlethez. Bízom benne, hogy képes leszek megvalósítani azt, amiről Weöres Sándor azt írta, hogy mi vagyunk a létra a föld és az ég között.

rap: Valamikor a színházból is kivetted a részed. Nem hiányzik?

SM: Ötéves koromtól fanatikusan színésznőnek készültem. 18 évesen 200 verset és 15 monológrészletet vittem a színművészetin a felvételire. Több amatőr színháznak is tagja voltam, ebből a legjelentősebb Jeles András Monteverdi Birkózóköre volt. Biztosan tudom, hogy vár még rám egy izgalmas, rám szabott szerep. Ennek is el fog jönni az ideje. Most Pintér Béla a kedvencem.

rap: Hogy szórakozik a nagy szórakoztató?

SM: Az elmúlt években nagyon ritkán jártam szórakozni. Ilyenkor bevetem magam az éjszakába a VII. kerületben, és jó néhány pohár bor elfogyasztása után elkezdek sodródni. Van olyan, hogy egyedül indulok el, mert úgyis folyton hozzám csapódik valaki, vagy kisebb-nagyobb társaságok. Szívmelengető, hogy sokan szeretnek. És nyilván sokan nem, de erre szoktam mondani, hogy még Jézus se jött be mindenkinek, hát akkor én mit akarjak. Leginkább az tölt, ha a természetben vagyok, többnyire egyedül, illetve nagyon szeretek a barátaimmal lenni, meghívni őket vacsorára, és finomakat enni, nagyokat beszélgetni. Ilyenkor táncra is szoktam perdülni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.