„Most a sűrűsödés időszaka van” – Paizs Miklós, Sickratman

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 16.

Snoblesse

Sickratman a Kobuci kertben.

rés a présen: Mi inspirált először arra, hogy színpadra lépj?

Paizs Miklós: Először a kényszer a zenei tagozatos általános suli osztályhangversenyén. Betegesen rettegve, képtelen állapotban álltam a színpadra, aztán vagy kétszáz ember nézte végig, ahogy gyakorlatilag nem szólal meg a kezemben a hangszer. Feldolgoztam, de a színpadhoz való viszonyomat ez az élmény alapozza meg. Sokkal később a Buddhista Főiskola házi zenekarába kéredzkedtem be (Laár András köre volt, Tantra Magyarnak hívták). Fölléptünk pár kis klubban, aztán jött a Korai Öröm, egyben a jelentős méretű közönség.

rap: Milyen forrásokból merítettél eddig?

PM: Nem nagyon szeretek meríteni, úgyhogy egy-egy előadótól max. egy számot játszunk (átírva). Ezek a Kex, Adele meg Kauko Röyhkä. De mivel kész zenére dolgozok, így végül is nekem Titusz és Szántó Faszi a fő inspirációim. Néha egy-egy szövegmagot is kapok, és akkor még a szöveg is onnan fakad. Nehéz lenne kiemelni hatásokat, inkább fölsorolok pár vidéket-csoportot: Mali, Etiópia, Zimbabwe, Algéria, Kaukázus, Tuva, Gyimes, Moldva, kurdok, albánok, szúfi zenék, törzsi zenék stb., de rengeteg mai zene és klasszikus zene is. Nagyjából minden szembejövő hatást ajánlatként értelmezek, csak a legtöbb elbukik a befogadási kísérlet, egyben vizsgálat során.

false

 

Fotó: Gyarmathy Ákos (Zenei Hálózatok)

rap: Most, hogy jubileumot ünnepelsz (Paizs Miklóssal 50. születésnapja előtt beszélgettünk – a szerk.), milyen korszakokra osztanád az előadói pályádat? Melyik volt a legsikeresebb?

PM: Előadói művészetem fúvószenekari és énekkari keretek közt, a kotta bűvöletében kezdődött. Ez átcsapott egy teljes kísérleti zenei formátlanságba, ami belefolyt a Korai Öröm akkoriban szintén eléggé formátlan világába. Aztán megértettem a groove és a zenei téma jelentőségét, és kezdtem ilyen irányba mozdulni a többiekkel. Később a Bëlgával elkezdődött egy szöveggel baszkodós korszakom, ami a Sickratman komolyabbnak szánt világában folytatódott, majd ebből jött a Don Giovanni operalibrettó, aztán maga a mű a saját előadásomban. Megjelent Odüsszeiász címmel egy könyvem is. Eközben a Korai lassan egyszerűsödött, nincs már varázslás, a Sickratman is jobbadán trióban (cselló, perka) lép fel, illetve egy komplett operatársulat helyett egyedül játszok el egy komplett operát, tehát mondhatni, most a sűrűsödés időszaka van. Ha a siker a nézőszám, akkor a Korai a legsikeresebb, ha eladott lemez vagy ismertség, akkor a Bëlga, ha művészi magasságok, akkor a Don Giovanni ujjbáboperánk a csúcs. De az is egy siker, hogy dolgozhattam Cserepes Károllyal, akit nagyon sokra tartok.

rap: Tervezel valami új projektet?

PM: Sickratman-koncertet és -felvételt vonósnégyes-kísérettel. Déry G. A. úr X-benjét átdolgozni hangjátékká vagy színdarabbá. Életmódszerű operalibrettó-írást, de ez inkább csak álom.

rap: Most éppen milyen dalban mondanád el ennek az országnak a szíved üzenetét?

PM: Már semmilyenben. Nem érdekel már olyan, hogy száz emberrel foglalkozom, akiket megértek. És mivel most épp nincs konkrét üzenetem, ezek majd szépen kivárják, amíg lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.