„Most a sűrűsödés időszaka van” – Paizs Miklós, Sickratman

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 16.

Snoblesse

Sickratman a Kobuci kertben.

rés a présen: Mi inspirált először arra, hogy színpadra lépj?

Paizs Miklós: Először a kényszer a zenei tagozatos általános suli osztályhangversenyén. Betegesen rettegve, képtelen állapotban álltam a színpadra, aztán vagy kétszáz ember nézte végig, ahogy gyakorlatilag nem szólal meg a kezemben a hangszer. Feldolgoztam, de a színpadhoz való viszonyomat ez az élmény alapozza meg. Sokkal később a Buddhista Főiskola házi zenekarába kéredzkedtem be (Laár András köre volt, Tantra Magyarnak hívták). Fölléptünk pár kis klubban, aztán jött a Korai Öröm, egyben a jelentős méretű közönség.

rap: Milyen forrásokból merítettél eddig?

PM: Nem nagyon szeretek meríteni, úgyhogy egy-egy előadótól max. egy számot játszunk (átírva). Ezek a Kex, Adele meg Kauko Röyhkä. De mivel kész zenére dolgozok, így végül is nekem Titusz és Szántó Faszi a fő inspirációim. Néha egy-egy szövegmagot is kapok, és akkor még a szöveg is onnan fakad. Nehéz lenne kiemelni hatásokat, inkább fölsorolok pár vidéket-csoportot: Mali, Etiópia, Zimbabwe, Algéria, Kaukázus, Tuva, Gyimes, Moldva, kurdok, albánok, szúfi zenék, törzsi zenék stb., de rengeteg mai zene és klasszikus zene is. Nagyjából minden szembejövő hatást ajánlatként értelmezek, csak a legtöbb elbukik a befogadási kísérlet, egyben vizsgálat során.

false

 

Fotó: Gyarmathy Ákos (Zenei Hálózatok)

rap: Most, hogy jubileumot ünnepelsz (Paizs Miklóssal 50. születésnapja előtt beszélgettünk – a szerk.), milyen korszakokra osztanád az előadói pályádat? Melyik volt a legsikeresebb?

PM: Előadói művészetem fúvószenekari és énekkari keretek közt, a kotta bűvöletében kezdődött. Ez átcsapott egy teljes kísérleti zenei formátlanságba, ami belefolyt a Korai Öröm akkoriban szintén eléggé formátlan világába. Aztán megértettem a groove és a zenei téma jelentőségét, és kezdtem ilyen irányba mozdulni a többiekkel. Később a Bëlgával elkezdődött egy szöveggel baszkodós korszakom, ami a Sickratman komolyabbnak szánt világában folytatódott, majd ebből jött a Don Giovanni operalibrettó, aztán maga a mű a saját előadásomban. Megjelent Odüsszeiász címmel egy könyvem is. Eközben a Korai lassan egyszerűsödött, nincs már varázslás, a Sickratman is jobbadán trióban (cselló, perka) lép fel, illetve egy komplett operatársulat helyett egyedül játszok el egy komplett operát, tehát mondhatni, most a sűrűsödés időszaka van. Ha a siker a nézőszám, akkor a Korai a legsikeresebb, ha eladott lemez vagy ismertség, akkor a Bëlga, ha művészi magasságok, akkor a Don Giovanni ujjbáboperánk a csúcs. De az is egy siker, hogy dolgozhattam Cserepes Károllyal, akit nagyon sokra tartok.

rap: Tervezel valami új projektet?

PM: Sickratman-koncertet és -felvételt vonósnégyes-kísérettel. Déry G. A. úr X-benjét átdolgozni hangjátékká vagy színdarabbá. Életmódszerű operalibrettó-írást, de ez inkább csak álom.

rap: Most éppen milyen dalban mondanád el ennek az országnak a szíved üzenetét?

PM: Már semmilyenben. Nem érdekel már olyan, hogy száz emberrel foglalkozom, akiket megértek. És mivel most épp nincs konkrét üzenetem, ezek majd szépen kivárják, amíg lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.