Müpa10

  • 2015. március 4.

Snoblesse

A Művészetek Palotája jubileumi hétvégéje.
false

 

Fotó: Németh Dániel

Mi az, amiben ön mint új vezető, új arcot ad az intézménynek? – szegeztük a kérdést (interjúnk itt) igazgatói kinevezése után egy  évvel a Müpát irányító Káel Csabának.

KCS: Eleinte a Müpa, mondhatni, egész éves Tavaszi Fesztiválként működött. A műsor-összeállításban a műfajok arányairól folyt a vita. Ami Kiss Imre által felépült, az elhelyezte a Müpát a világtérképen, a legnagyobb kulturális intézmények élvonalában. Mára azonban mindenütt a saját produkciók kezdenek előtérbe kerülni. Ez a produkció-központúság jelenik meg a Wagner-napokban például. A Müpa felismerte, hogy itthon létezik egy jelentős Wagner-hagyomány, továbbá van egy kiváló karmesterünk Fischer Ádám személyében, tehát van rá lehetőség, hogy a legkiválóbb művészekkel létrehozzunk egy Wagner-fesztivált – azaz nem egy másik intézmény produkciójának állomása lettünk, hanem magunk készítettük a produkciót.

Nos, ez a hétvége a Müpa (nem csak Káelhez) köthető tíz évének ünnepe. Máris soroljuk, kikkel lehet e két nap során ünnepelni: Fassang László, Budapest Bár, Bognár Szilvia, Herczku Ágnes, Szalóki Ági, Liszt Ferenc Vásáry Tamással, Palya Bea, Sebő-együttes, Kaláka együttes, MR2 Szimfonik+, Szakcsi Lakatos Béla, Nemzeti Filharmonikus Zenekar Kocsis Zoltánnal, Muzsikás együttes, LFZE Senior Big Band, Swing All Stars, Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, Budapesti Fesztiválzenekar.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.