Nagy sci-fi reboot

  • 2012. december 14.

Snoblesse

Szimpózium a tudományos fantasztikum kérdéseiről.


Azt talán még a legnagyobb jövőbe látó sci-fi írók sem sejtették, hogy 2012-ben még mindig bizonygatni kell a sci-fi irodalmi létjogosultságát, pedig ez a szomorú helyzet, hiszen számosan vannak még ma is, akik ferde szemmel tekintenek e meglehetősen mostohán kezelt műfajra. Nagyon is időszerű tehát tisztázni a tisztázandókat és helyre tenni a műfajjal kapcsolatos kérdéseket, már ha műfaj egyáltalán a sci-fi – erről is szó lesz az Akváriumban tartandó, nagyszabású sci-fi szimpóziumon, ahol kerekasztal-beszélgetések és előadások, filmvetítés és egy science fiction tribute DJ-szett is segíti a műfaji eligazodást. A program különlegessége A Föld halála című, 1933-ban készült magyar tudományos-fantasztikus játékfilm rekonstruált változatának vetítése, melyre 19.30-kor kerül sor.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.