Ne legyen virtuóz és túl komplikált - Békés Rozi illusztrátor

  • rés a présen
  • 2017. február 24.

Snoblesse

Kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban március 10-től

rés a présen: Mik a jó illusztráció kritériumai?

Békés Rozi: Nincs „recept”, egy művet sokféleképpen lehet jól illusztrálni. Fontosnak tartom a kifejezést s azt, hogy kapcsolatot teremtsünk a nézővel, olvasóval. Reich Károly meghatározása közel áll hozzám: „Nehéz a szintézist megtalálni, hogy el ne menjünk a naturalizmusig, de azért a valót jelezze az illusztráció. És feleljen meg a gyermek értelmi képességeinek, tárgyismeretének. Ne legyen virtuóz és túl komplikált…”

rap: Filmekben, színházban is dolgoztál tervezőként, grafikusként, mikor billent a mérleg az illusztráció felé?

BR: Fiatalon évekig egy amatőr színházi csoport tagja voltam, ahol mi készítettük a díszleteket, jelmezeket, maszkokat. Ekkor kezdtem érdeklődni a kísérletező, a vizualitást erősen hangsúlyozó és stilizáló színházi formák (az orosz avantgárd, a Bau­haus vagy a lengyel színház) iránt. A főiskola (ma MOME) elvégzése után tervezőgrafikusként is dolgoztam, de úgy éreztem, hogy egy területen kell maradnom, így választottam az illusztrációt. Nem akartam díszlet- vagy jelmeztervező lenni, grafikusként készítettem színházi vagy filmes munkákat. Bódy Gábor filmjeiben (Mozgástanulmányok, Psyché) is mint grafikus dolgoztam.

false

rap: Mely tervek, illusztrációik a legkedvesebbek neked?

BR: Azokat kedvelem leginkább, amelyekben kevés a szín, vagy fekete-fehérek. Magamnak rajzolom az Alice Csodaországbant, itt a realitás és az absztrakció keveredik, ami mindig is nagyon érdekelt. Az illusztrációban a vonalrajz, az érzelmek és a különböző karakterek ábrázolása foglalkoztat leginkább. A Henning Mankell-sorozat (Móra, 2002–2004) a Puskin mesék (Osiris, 2003) nagyon fontos volt, a Csoszogi, az öreg susztert (Scolar, 2013) azért szerettem, mert minden szereplőjével azonosulni tudtam. Legutóbbi kiállításom 2016 januárjában volt a Kisterem Galériában.

rap: Mikor lesz a következő?

BR: Március 10-én nyílik a Petőfi Irodalmi Múzeumban Illés Anna szervezésében, több munkatárs közreműködésével. Pálfi György László, a MOME tanára fogja megnyitni. Itt egy válogatás lesz látható, főként magyar szerzők műveiből. Szeretnék művészkönyveket, könyvtárgyakat is kiállítani.

rap: Hol találkozhatunk még a munkáiddal, illetve veled mostanában?

BR: Most leginkább a Scolar és a Móra kiadó könyveiben (vagy a blogon) láthatók az illusztrációim. Jelenleg Andersen A vadhattyúk című meséjén dolgozom a tanítás mellett. Saját rajzokat is készítek. Tervbe van véve egy általam írt és rajzolt könyv, és szeretném folytatni a 2008-ban elkezdett absztrakt színházi kísérleteket is, most Weininger Andor terveire koncentrálva. És ha minden jól megy, tavasszal lesz a doktori védésem a MOME-n.

rap: Gyerekkorodban milyen illusztrációkat kedveltél?

BR: Szerettem Reich Károly, Réber László illusztrációit. Kedvenc olvasmányom volt a Móra kiadó „csíkos könyvek” sorozatában megjelent A lowoodi árva, ami a Jane Eyre rövidített változata volt, Kondor Lajos nagyon erős rajzaival. Szívesen nézegettem Würtz Ádám, Friedrich Gábor munkáit, emlékszem Rogán Miklósné ifjúsági könyveire is. Nagy kedvencem volt a Ludas Matyi és a Füles, évekig megvettem. Akit ma is mindig vetítek a tanítványaimnak, az Walter Trier, Erich Kästner zseniális illusztrátora.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.