Ne legyen virtuóz és túl komplikált - Békés Rozi illusztrátor

  • rés a présen
  • 2017. február 24.

Snoblesse

Kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban március 10-től

rés a présen: Mik a jó illusztráció kritériumai?

Békés Rozi: Nincs „recept”, egy művet sokféleképpen lehet jól illusztrálni. Fontosnak tartom a kifejezést s azt, hogy kapcsolatot teremtsünk a nézővel, olvasóval. Reich Károly meghatározása közel áll hozzám: „Nehéz a szintézist megtalálni, hogy el ne menjünk a naturalizmusig, de azért a valót jelezze az illusztráció. És feleljen meg a gyermek értelmi képességeinek, tárgyismeretének. Ne legyen virtuóz és túl komplikált…”

rap: Filmekben, színházban is dolgoztál tervezőként, grafikusként, mikor billent a mérleg az illusztráció felé?

BR: Fiatalon évekig egy amatőr színházi csoport tagja voltam, ahol mi készítettük a díszleteket, jelmezeket, maszkokat. Ekkor kezdtem érdeklődni a kísérletező, a vizualitást erősen hangsúlyozó és stilizáló színházi formák (az orosz avantgárd, a Bau­haus vagy a lengyel színház) iránt. A főiskola (ma MOME) elvégzése után tervezőgrafikusként is dolgoztam, de úgy éreztem, hogy egy területen kell maradnom, így választottam az illusztrációt. Nem akartam díszlet- vagy jelmeztervező lenni, grafikusként készítettem színházi vagy filmes munkákat. Bódy Gábor filmjeiben (Mozgástanulmányok, Psyché) is mint grafikus dolgoztam.

false

rap: Mely tervek, illusztrációik a legkedvesebbek neked?

BR: Azokat kedvelem leginkább, amelyekben kevés a szín, vagy fekete-fehérek. Magamnak rajzolom az Alice Csodaországbant, itt a realitás és az absztrakció keveredik, ami mindig is nagyon érdekelt. Az illusztrációban a vonalrajz, az érzelmek és a különböző karakterek ábrázolása foglalkoztat leginkább. A Henning Mankell-sorozat (Móra, 2002–2004) a Puskin mesék (Osiris, 2003) nagyon fontos volt, a Csoszogi, az öreg susztert (Scolar, 2013) azért szerettem, mert minden szereplőjével azonosulni tudtam. Legutóbbi kiállításom 2016 januárjában volt a Kisterem Galériában.

rap: Mikor lesz a következő?

BR: Március 10-én nyílik a Petőfi Irodalmi Múzeumban Illés Anna szervezésében, több munkatárs közreműködésével. Pálfi György László, a MOME tanára fogja megnyitni. Itt egy válogatás lesz látható, főként magyar szerzők műveiből. Szeretnék művészkönyveket, könyvtárgyakat is kiállítani.

rap: Hol találkozhatunk még a munkáiddal, illetve veled mostanában?

BR: Most leginkább a Scolar és a Móra kiadó könyveiben (vagy a blogon) láthatók az illusztrációim. Jelenleg Andersen A vadhattyúk című meséjén dolgozom a tanítás mellett. Saját rajzokat is készítek. Tervbe van véve egy általam írt és rajzolt könyv, és szeretném folytatni a 2008-ban elkezdett absztrakt színházi kísérleteket is, most Weininger Andor terveire koncentrálva. És ha minden jól megy, tavasszal lesz a doktori védésem a MOME-n.

rap: Gyerekkorodban milyen illusztrációkat kedveltél?

BR: Szerettem Reich Károly, Réber László illusztrációit. Kedvenc olvasmányom volt a Móra kiadó „csíkos könyvek” sorozatában megjelent A lowoodi árva, ami a Jane Eyre rövidített változata volt, Kondor Lajos nagyon erős rajzaival. Szívesen nézegettem Würtz Ádám, Friedrich Gábor munkáit, emlékszem Rogán Miklósné ifjúsági könyveire is. Nagy kedvencem volt a Ludas Matyi és a Füles, évekig megvettem. Akit ma is mindig vetítek a tanítványaimnak, az Walter Trier, Erich Kästner zseniális illusztrátora.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”