Nehéz Istennek lenni

  • 2014. május 21.

Snoblesse

Mundruczó kamionnyi nyomora begördül Budapestre.

A szövegkönyv Bíró Yvette-tel együtt készült, részint a valóság hatalmas tárházából, részint a Mundruczó Kornélt régóta foglalkoztató problémákból (erőszak, deviánsnak tudott családi viszonyok, áldozat stb.), részint pedig a Sztrugackij testvérek ugyanilyen című 1971-es tudományos-fantasztikus regényének fontos motívumából, a földönkívüli Rumata szerepeltetéséből.

A két kamion – az egyikben berendezett varroda, a lányok futtatásának álcázó mechanizmusa, valamint nyomorúságos emeletes vaságyak, emberi „vackok”, különféle szögletek vécével, kis „konyharésszel”, aztán a másik kamion földes-gumis tere – olyan közegbe engednek bepillantást, amelyet nem ismerünk, és nem is akarunk megismerni, legföljebb így, színházban. Ahol kiszolgáltatottság és hierarchia összeépül, ahol a hierarchia csúcsán álló is kiszolgáltatott, ahol a személyes motivációk a túlélést előkelő helyre teszik a rangsorban, ahol már nemzetközivé lett a világ.

false

 

Fotó: MTI

Csáki Judit fentebb idézett kritikája teljes egészében itt olvasható. Mundruczó produkciója teljes egészében a Gyömrői út 156. szám alatt tekinthető meg - buszok  a Trafó elől indulnak. Akik egy korábbi busszal mennek: Láng Annamária, Wéber Kata, Kiss Diána Magdolna, Tóth Orsolya, Rába Roland, Bánki Gergely, Katona László, Derzsi János, Szemenyei János és Nagy Zsolt – a produkció szereplői.

Előadások:

június 2., 20.00,
június 3., 20.00,
június 4., 20.00,
június 5., 20.00.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.