Ottlik radírja – szentimrevárosi barangolás

  • 2013. augusztus 30.

Snoblesse

Gazdagítsa kognitív kartográfiáját! A Hosszúlépés Ottlik-sétájával megteheti!
false

„Ki mondta, hogy csak a 100. születésnapot lehet ünnepelni? Sétánkat Ottlik születésének 101. évfordulójára időzítettük, bejárjuk gyerekkorának szentimrevárosi helyszíneit, írásait felolvasva nézzük meg, hogy fest ma egykori lakóháza, milyenek az iskolái, a papírkereskedés, ahonnan radírt próbált lopni, vagy a nádas, ahol Halász Petárral vigvamot épített” - mondta el a Narancsnak Merker Dávid sétavezető, hogy mi várható a Hosszúlépés kollektíva Ottlik-sétáján. A sétán részt vett beépített kritikusunk (a teljes szöveg itt) számos információval gazdagodott az írót gyerekkorában körülvevő úri középosztály mindennapjairól is: kiderült például, hogyan lehetett dajkája a másfél évesen félárván maradt Ottliknak, miközben a család nehezen élt, vagy miért kellett a magánelemiből az egyháznyira lévő községi iskolára váltania. Jelentkezés itt.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.