POSZT 2014

  • 2014. május 27.

Snoblesse

Indul a nagy pécsi színházi happening.
false

Az érdemesek közül megint többen kimaradtak, de azért néhányan bekerültek (ilyen például a…, de majd bolondok lennénk ebbe belemenni!). Persze mindig ez van, ha POSZT van, ez éppúgy hozzátartozik a Pécsi Országos Színházi Találkozó természetéhez, mint a városban békésen bóklászó színészek látványa és a szakmai viták, melyek olykor a legnagyobb egyetértésben, máskor heves viták közepette zajlanak. Hiszen, ahogy az országból, úgy színházi társaságból is kettő van, és ez a kettő csak nagy ritkán találja meg a hangot egymással. Idén Császár Angela színművész és Sándor L. István színházi kritikus válogattak, a versenyprogram az ő ízlésüket tükrözi. És ők őket szerették a 2013. március 1. és 2014. március 9. közötti felhozatalból:

Nagyszínházasok:

A képzelt beteg – Örkény István Színház, Budapest
A tanítónő – Miskolci Nemzeti Színház
Az álomkommandó – Pesti Színház, Budapest
Énekes madár – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Fényevők – Katona József Színház, Budapest
Opera ultima – Újvidéki Színház

Kisszínházasok:

I. Erzsébet – a Vádli Alkalmi Színházi Társulás, a Szkéné Színház és a FÜGE közös produkciója
A hosszabbik út – a Kerekasztal Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciója
Alkésztisz – a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata
Bányavakság – a kaposvári Csiky Gergely Színház és a Pécsi Nemzeti Színház
közös produkciója
Csipke – Kolozsvári Állami Magyar Színház
Vörös – a budapesti Katona József Színház és a szabadkai Népszínház Magyar Társulatának közös produkciója
Woyzeck – Miskolci Nemzeti Színház

Zsűrizni pedig ők fognak:

Szakmai zsűri
Ráckevei Anna színművész
Szűcs Gábor rendező
Perczel Enikő dramaturg
Rátkai Erzsébet tervező
Karsai György kritikus
Németh Ákos drámaíró
Jean-Pierre Thibaudat
Színészzsűri
Barnák László
Benedek Miklós
Vasvári Csaba
Közönségzsűri
Jónás Istvánné – Pécs
Dr. Rózsás Eszter – Pécs
Rafa-Gyovai Dániel – Mohács

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.