POSZT 2014

  • 2014. május 27.

Snoblesse

Indul a nagy pécsi színházi happening.
false

Az érdemesek közül megint többen kimaradtak, de azért néhányan bekerültek (ilyen például a…, de majd bolondok lennénk ebbe belemenni!). Persze mindig ez van, ha POSZT van, ez éppúgy hozzátartozik a Pécsi Országos Színházi Találkozó természetéhez, mint a városban békésen bóklászó színészek látványa és a szakmai viták, melyek olykor a legnagyobb egyetértésben, máskor heves viták közepette zajlanak. Hiszen, ahogy az országból, úgy színházi társaságból is kettő van, és ez a kettő csak nagy ritkán találja meg a hangot egymással. Idén Császár Angela színművész és Sándor L. István színházi kritikus válogattak, a versenyprogram az ő ízlésüket tükrözi. És ők őket szerették a 2013. március 1. és 2014. március 9. közötti felhozatalból:

Nagyszínházasok:

A képzelt beteg – Örkény István Színház, Budapest
A tanítónő – Miskolci Nemzeti Színház
Az álomkommandó – Pesti Színház, Budapest
Énekes madár – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Fényevők – Katona József Színház, Budapest
Opera ultima – Újvidéki Színház

Kisszínházasok:

I. Erzsébet – a Vádli Alkalmi Színházi Társulás, a Szkéné Színház és a FÜGE közös produkciója
A hosszabbik út – a Kerekasztal Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciója
Alkésztisz – a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata
Bányavakság – a kaposvári Csiky Gergely Színház és a Pécsi Nemzeti Színház
közös produkciója
Csipke – Kolozsvári Állami Magyar Színház
Vörös – a budapesti Katona József Színház és a szabadkai Népszínház Magyar Társulatának közös produkciója
Woyzeck – Miskolci Nemzeti Színház

Zsűrizni pedig ők fognak:

Szakmai zsűri
Ráckevei Anna színművész
Szűcs Gábor rendező
Perczel Enikő dramaturg
Rátkai Erzsébet tervező
Karsai György kritikus
Németh Ákos drámaíró
Jean-Pierre Thibaudat
Színészzsűri
Barnák László
Benedek Miklós
Vasvári Csaba
Közönségzsűri
Jónás Istvánné – Pécs
Dr. Rózsás Eszter – Pécs
Rafa-Gyovai Dániel – Mohács

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.