Római vakáció

  • 2017. január 24.

Snoblesse

Az örökzöld Hepburn–Peck-film színpadi változata.
false

Eredetileg úgy volt, hogy Cary Grant játssza a hercegnőt magába bolondító bulvárújságírót, de Grant túl öregnek gondolta magát, hogy Audrey Hepburnnel robogózzon Róma utcáin, s nemet mondott. Gregory Pecknek viszont nem voltak fenntartásai az együtt robogózással szemben, és azt sem bánta, sőt ő maga javasolta, hogy a szinte teljesen ismeretlen Hepburn neve az övével együtt, a sztároknak fenntartott cím feletti helyen szerepeljen. Hepburn meghálálta a bizalmat, az Amerikai Filmakadémia pedig meghálálta a hercegnői alakítást – méghozzá nem mással, mint egy Oscar-díjjal. A többi, mondhatni, történelem, melybe immár a film Cole Porter-dalokkal felturbózott színpadi változata is beletartozik: a magyar változatban Tenki Réka és Fekete Ernő ülik meg a robogót, s követik Pelsőczy Réka rendezői instrukcióit.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.