Rózsabors

  • 2015. november 26.

Snoblesse

Hrabali újcirkusz a Trafóban.

A magyar olvasó alig tudhat többet annál, mint hogy az újcirkuszban nincsenek állatok, de van valami történet. E tarthatatlan helyzet indokolta nagy, újcirkusz-ügyi áttekintésünket - ebből idézünk most:

"A lényeget úgyis összefoglalhatnánk, hogy az újcirkusz: művészet, mégpedig legtöbbször kísérletező, progresszív művészet, a tradicionális cirkusz pedig attrakció, szórakoztatás. Ebben nem mindenki ért egyet, és bizony a kérdésnek komoly tétje van, hiszen az állami támogatás múlhat rajta. A brit Arts Council az újcirkusz nemzetközi sikereinek hatására, a kilencvenes évek végén kezdte el újra támogatni a cirkuszt, 2001-ben kiadott jelentésében azonban már leszögezte, hogy a hagyományos és az újcirkusz fogalmi megkülönböztetésének nincs értelme: a minőségi cirkuszt kell támogatni és művészetként elismerni."

false

Szóval, az úkcirkusz nem is cirkusz, vagy ha mégis, művészi ambíciói vannak, és ezek jól láthatók a kanadai-francia-belga-cseh Compagnie du Poivre Rose előadásában, a Rózsaborsban is. Már a leírás is kedvünkre való, persze mi született széplelkek és Hrabal-rajongók vagyunk, s mint ilyenek, elfogultak. De hogy mit is láthatunk: egy hrabali kisfalu rövid, abszurd történeteit kicsit kajla szereplőkkel, a cseh hegedűs, énekes Iva Bittová élőzenéjére. Vödröket és üstöket minden méretben: fürdőkádként, dobként, esernyőként hasznosítva.

És egy végső figyelmeztetés: vigyázat, a rózsabors színe és ereje pont olyan paradox, mint ahogy a darabban a fiatal nők szépek, de nyersek, a férfiak pedig táncolnak, de harapnak!

Előadások: december 4. (péntek) 20:00, december 5. (szombat) 20:00

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.