Rózsabors

  • 2015. november 26.

Snoblesse

Hrabali újcirkusz a Trafóban.

A magyar olvasó alig tudhat többet annál, mint hogy az újcirkuszban nincsenek állatok, de van valami történet. E tarthatatlan helyzet indokolta nagy, újcirkusz-ügyi áttekintésünket - ebből idézünk most:

"A lényeget úgyis összefoglalhatnánk, hogy az újcirkusz: művészet, mégpedig legtöbbször kísérletező, progresszív művészet, a tradicionális cirkusz pedig attrakció, szórakoztatás. Ebben nem mindenki ért egyet, és bizony a kérdésnek komoly tétje van, hiszen az állami támogatás múlhat rajta. A brit Arts Council az újcirkusz nemzetközi sikereinek hatására, a kilencvenes évek végén kezdte el újra támogatni a cirkuszt, 2001-ben kiadott jelentésében azonban már leszögezte, hogy a hagyományos és az újcirkusz fogalmi megkülönböztetésének nincs értelme: a minőségi cirkuszt kell támogatni és művészetként elismerni."

false

Szóval, az úkcirkusz nem is cirkusz, vagy ha mégis, művészi ambíciói vannak, és ezek jól láthatók a kanadai-francia-belga-cseh Compagnie du Poivre Rose előadásában, a Rózsaborsban is. Már a leírás is kedvünkre való, persze mi született széplelkek és Hrabal-rajongók vagyunk, s mint ilyenek, elfogultak. De hogy mit is láthatunk: egy hrabali kisfalu rövid, abszurd történeteit kicsit kajla szereplőkkel, a cseh hegedűs, énekes Iva Bittová élőzenéjére. Vödröket és üstöket minden méretben: fürdőkádként, dobként, esernyőként hasznosítva.

És egy végső figyelmeztetés: vigyázat, a rózsabors színe és ereje pont olyan paradox, mint ahogy a darabban a fiatal nők szépek, de nyersek, a férfiak pedig táncolnak, de harapnak!

Előadások: december 4. (péntek) 20:00, december 5. (szombat) 20:00

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.