Snoblesse extra: Sziget, 5. nap

  • 2012. augusztus 10.

Snoblesse

Részletes Sziget-ajánló mindennap! Ha vasárnap, akkor The Subways, Beardyman, LMFAO, Lamb, The Ting Tings, The Killers, Amon Amarth, Magnetic Man, Fanfare Ciocarlia, Rotfront és Leningrad az ajánlatok közt.

Pop+rock

The Subways


The Subways

Természetesen egy visszatérővel nyitjuk a zárónapot: 15.00 órától a Pop-rock Nagyszínpadon dübörög a trió felállású The Subways. Ők negyedszerre vannak itt, legutóbb tavasszal láthattuk őket a hajón, ahol megígérték, hogy majd a Szigeten is óriási bulit csapnak. Nem is nagyon tudnánk máshogy elképzelni, hiszen a hiperpozitív frontember, Billy Lunn, az aranyos basszusgitáros csajt tökéletesen megtestesítő Charlotte Cooper és a mindenféle dobosklisének megfelelő Josh Morgan (aki amúgy Lunn édestestvére) igazi pörgős garázsrockzenekart alkot, lehengerlő partihimnuszokkal. A tavalyi Money And Celebrityt a korábban a Smiths- és Blur-albumokról ismert producerrel, Stephen Streettel elkészítő The Subwayshez képest kevesen csinálnak ennyire energikus és együtt énekelhető/headbangelhető/pogózható slágereket – aki nem hiszi, annak kiváló bizonyíték az Oh Yeah, a Girls & Boys, a kicsit B-52’s-os It’s A Party és a felülmúlhatatlan Rock & Roll Queen.

Az A38 Színpadon lép fel 18.00 órától az utolsó nap következő ajánlott fellépője, aki nem más, mint Beardyman. Az eredetileg Darren Foreman névre hallgató beatboxert sokan Dub FX-hez hasonlítják, és nem más hatott rá kiskorában, mint a Rendőrakadémia filmek hangutánzási mániájában szenvedő zsaruja, a Michael Winslow alakította Larvell Jones. Beardyman – akitől a Sacha Baron Cohen-féle inkognitós baromkodás sem áll távol – tavaly jelentette meg hülye című első albumát (I Done A Album) Aphex Twin- és Dizzee Rascal-paródiákkal, úgyhogy a Sziget-koncerten is biztosan lesz majd min röhögni.

 

LMFAO


LMFAO

Most pedig következzék egy párbaj, ugyanis két olyan bulit ajánlunk az alábbiakban, melyek egy időpontban zajlanak. A Pop-rock Nagyszínpadon 19.45-kor kezd a sokak által imádott, míg mások által megvetett LMFAO, mely nem annyit tesz, hogy Laughing My Fucking Ass Off, hanem a Loving My Friends And Othersnek a rövidítése, legalábbis a zenészek szerint. A két tag rokoni kapcsolatban áll, ugyanis Redfoo a nála csak tíz évvel fiatalabb SkyBlunak a nagybátyja (azért ilyen nevek után ne csodálkozzunk a zenekari elnevezésen). A duó elektropopja hallhatóan merített vállalható (2Pac, Run-DMC, James Brown) és kevésbé vállalható (Lil Wayne, The Black Eyed Peas) előadók munkásságából, bár a tagok szerint a Beatles és a Led Zeppelin is hatással volt rájuk (ennek nyomait még kutatják a tudósok, de Lady Gagánál is). A Party Rock Anthemet valószínűleg mindenki ismeri, akárcsak a Sexy And I Know It című slágert, és ugyan a fenti sorok nem nélkülözték az iróniát, mindenkinek szívesen ajánljuk az LMFAO partiszettjét, aki egy jót szeretne bulizni a színpad előtti hatalmas téren.

19.50-kor ugyanakkor az A38 Színpadon kezd a Lamb, mely zenekar 2003-ban fellépett már a Szigeten egy időjárási körülmények által sújtott fellépés erejéig, és idén a hajóra is eljutottak. Arra a koncertre nagyon sokan nem fértek be, úgyhogy itt az alkalom a pótlásra. A Lou Rhodes énekesnő és Andy Barlow producer alkotta kettős breakbeates, táncolható triphopja négy jó kis album erejéig varázsolta el a rajongókat az ezredfordulón, majd jött egy bő ötéves szünet, hogy aztán a duó újult erővel térjen vissza a színpadra 2009-ben. Tavalyra már egy album is összejött, ezzel turnézik még mindig a Lamb, de meglepődnénk, ha a sátorban nem hangzanának el olyan kultikus alapvetések, mint a Gorecki,B Line, az All In Your Hands, a Cotton Wool vagy a Wonder.

The Ting Tings


The Ting Tings

Végül aztán ismét harc. A headliner párbaj résztvevői: a vörös sarokban (avagy az A38 Színpadán, 21.40-től) az angliai The Ting Tings. Harmadszor járnak Magyarországon (szigeteltek három éve, tavaly meg felléptek a VOLT-on), a második albumuknál tartanak, és fontos megjegyezni, hogy az idén februárban kiadott Sounds From Nowheresville fogadtatása eltörpült a 2009-es We Started Nothing megasikeréhez képest. Az indie-dance-pop duó ezúttal nem tudott That’s Not My Name vagy Shut Up And Let Me Go kaliberű slágereket villantani, ami persze nem jelenti azt, hogy ez a Sziget-buli ne sikerülhetne jól. Katie White és Jules De Martino élőben még izgalmasabb produkciót nyújt, mint lemezen, és képesek még a gyengébb dalaikat is fergeteges partihimnuszokká duzzasztani.

The Killers


The Killers

A kék sarokban pedig a Las Vegas-i mormonok, vagyis a szintén triplázó The Killers (Pop-rock Nagyszínpad, 21.30). Nekik valamiért mindig az a sors jut, hogy ők zárják a Szigetet a Nagyszínpadon, és amíg a 2007-es fesztiválon egy technikai malőröktől hemzsegő szettet kaptunk tőlük, addig egy évre rá már kiköszörülték a csorbát, és igazolták a hírnevüket. A new wave-es Hot Fuss, az erőteljes Bruce Springsteen-hatások alatt született Sam’s Town és a főleg szintipopos ihletettségű Day & Age után egy hosszabb pihenőt iktatott be a zenekar (a szünetben a tagok közül Ronnie Vannucci dobos és a meglehetősen sótlan szólólemezzel előrukkoló Brandon Flowers volt a legaktívabb), de most már ismét együtt turnéznak, és csatlakoznak azon idei Sziget-zenekarok közé, melyek szeptemberben jelentetik meg következő albumukat. Az új munka Battle Born címre hallgat, s a Runaways című első maxi hallatán úgy tűnik, a Killers továbbra is a Coldplayjel harcol a következő U2 pozíciójának begyűjtéséért, mi pedig továbbra sem tudjuk értelmezni azt, hogy „are we human or are we dancer”.

Metal

Hihetetlenül irracionális helyszínre, az elektróra specializálódott Arénába sikerült odaszervezni a svéd Amon Amarthot, amely egyszerű, kőbunkó death metalt játszik a skandinávokra jellemző vikingretorikával dúsan nyakon öntve. Valószínűleg az év sajtófotói fognak elkészülni a szakállas metálarcok gitárhersegtetése elől menekülő külföldi partiarcokról, és ha másért nem, ezért a látványért mindenképp megéri odamenni. (Aréna, 18.00)

Tánczene

 

Magnetic Man


Magnetic Man

Skream, Benga és a hozzájuk képest tán kevéssé ismert Artwork egyaránt a később dubstepként felcímkézett és megismert basszusnehéz műfaj pionírjai voltak: számaikkal ők formálták ezt a klasszikus formájában még izgalmas hangzásokkal operáló s megannyi zenekészítőt megihlető stílust. Amikor két éve összeálltak egy afféle elektronikus zenei szupergruppá, már lehetett érezni, hogy eljött az idő a továbblépésre: eredetileg a Magnetic Man(Aréna, 19.30) is afféle dubstep csodatrióként hirdették, pedig két évvel ezelőtti debütáló lemezük a hagyományos dubstepkánonon való túllépésről és egy új szintézis születéséről szólt – ezt azóta kevésbé szellemesen, bass musicnak szokás hívni. Idén Benga egy látványos gesztussal el is vágta az őt a dubstephez fűző kötelékeket, s határozottan elhatárolódott attól, ami mára többnyire lett belőle – s ezt mélyen meg is tudjuk érteni. Zenéjüket s közös live actjüket nem csak a brit elektronikus zenei innovációkra kihegyezett ínyenceknek ajánljuk – habár nekik mindenképpen!

Világzene

A skás-utcazenés-Manu Chaó-s hangulat, vagyis az utolsó napi jókedv felelőse a milánói Figli di Madre Ignota (VN, 16.00), de tudjuk, sőt három éve tapasztaltuk is: vicces fiúk ők, nem lesz baj a táncos délutáni tápászkodással. Aztán pedig a legelvetemültebb román cigány rezeseket sem hagyhatjuk magukra: a Fanfare Ciocarliáról (VN, 17.15) és a Fanfare Savaléról (RS, 23.30) van szó, és ismét mód nyílik a generációs különbségek vizsgálatára – már amennyiben marad bennünk energia. Kettejük között ugyanis mást úgyse nagyon tehetünk, mint hogy újból ugrálunk a  Rotfronttal (VN, 18.30), és maradék erőnket összekaparva vadulunk a  Leningraddal (VN, 19.45).

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)