Stohl nővé válik a Pride-on

  • 2015. július 1.

Snoblesse

Sióréti Gábor fotóin és Az Őrült Nők Ketrecében.

Két kiállítás is megnyílik ezen a napon az Átrium Film-Színházban a Pride alkalmával. Fürjes Viktória a magyarországi transzvesztita közösség legismertebb arcait örökítette meg, míg Sióréti Gábor (lapunk képszerkesztője) Stohl András nagy átalakulását dokumentálta, azt a nővé válási, lelki-sminkelési attrakciót, melyen a színész minden Az Őrült Nők Ketrece előadás előtt – tehát igen sokszor – átesik. A képsorozatból itt tekinthető meg ízelítő, de mielőtt elklikkelnének, olvassák el, mit mondott a jeles színész a Narancsnak nővé válása alkalmából:

false

Magyar Narancs: És hogyan teszed szimpatikussá a karaktered?

Stohl András: Úgy, hogy nem transzvesztitát, hanem nőt játszom. Megpróbálok úgy viselkedni, mint egy nő, megpróbálok valami olyat kihozni magamból, vagy úgy reagálni, ahogyan egy nő tenné – és ez nem is esik nehezemre ebben a sminkben, ebben a ruhában, ebben a tűsarkúban meg ezekkel a partnerekkel. Nem arra gondolok, hogy Stohl András vagyok, aki eljátszik egy szerepet, hanem arra, hogy Stohl Andrea vagyok.

MN: Daniel Day-Lewisról mondják, hogy A bal lábam forgatása közben ki se szállt a kerekes székből, te pedig úgy nyilatkoztál, hogy sokat jártál tűsarkúban a szerep miatt. Voltak más trükkjeid is?

SA: Ez is untig elég volt: 10-től 3-ig és este 6-tól 10-ig tűsarkúban járkálni. Bárkit megkérnék, hogy vegyen fel egy tűsarkút pár órára. Járnia sem kell, csak legyen rajta.

MN: Hatott a próbafolyamat a férfiasságodra?

SA: Ez egy nagyon sűrű próbaidőszak volt, ráadásul éppen csak ezt játszom, csak erre koncentrálok, úgyhogy most nyilván egy kicsit háttérbe vonult a férfi, és inkább a lágyságot próbálgatom magamban. Szerintem ez addig tart, amíg el nem kezdek mást is játszani. De azért ez most mindenféle szempontból nagyon meghatározta az életemet.

MN: Gondolkodtál azon, hogy elvállald-e a szerepet?

SA: Semmiféle skrupulusom nem volt ezzel kapcsolatban. Amikor először, huszonnégy évesen transzvesztitát kellett játszanom a Tizenkilenc késszúrás című filmben, felhívtam Gáspár Sándort, hogy eljátsszam-e. Azt mondta: figyelj, színész vagy, ez a dolgod, játszd el, és csináld meg jól. Úgyhogy ha ilyen kérdéssel keres meg egy pályakezdő, azóta is mindig ugyanezt mondom mindenkinek én is.

MN: Miközben a másság elfogadásáról szóló darabot próbáltátok, Alföldi Róbert is részt vett a Pride-on. Te mit gondolsz, jót tenne a társadalomnak, ha minél több lenne a coming out?

SA: Ebben nem feltétlenül egyezik a véleményem Robiéval. Szerintem az coming outoljon, aki coming outolni akar, de senkinek se legyen kötelező. De nem tudok ebbe igazán belegondolni, mert nem vagyok meleg, és nem tudom, milyen minden áldott nap úgy élni, hogy valami nem jó körülötted, és hiányzik az elfogadás – az is lehet, hogy melegként az élharcosok élharcosa lennék. Ezt nekünk nem lehet megítélni, mert nem tudhatjuk, hogy milyen élet lehet ez.

A teljes interjú itt olvasható, Az Őrült Nők Ketrece kiállításokkal kísért előadása pedig a Budapest Pride Fesztivál keretében az Átrium Film-Színházban tekinthető meg július 8-án, 19.00 órától.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.