Avantgárd szabadegyetem

  • 2012. március 5.

Snoblesse

Hangköltészet, dadaista kabaré, Fluxus-event, aktionkunst – dübörög az avantgárd szabadegyetem.


Arra a kérdésre, hogy eszik-e vagy isszák a hangköltészetet, a nemzetközi szcéna egyik jelentős hangembere, Márcio-André adott nemrégiben frappáns választ Budapesten bemutatott performance-ával, melyben egy levegőben rögzített elektromos hegedűnek, valamint számos, plafonról lógó tárgynak is fontos szerep jutott. Annak, aki e művészeti leágazás történetére és elméleti megalapozottságára is kíváncsi, ott a helye Szkárosi Endre A szavalattól a hangversig című előadásán, és az avantgárd irodalom nyelvi és műfaji kontextusait tárgyaló kurzus további előadásain is.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.