Tihanyi slam

  • 2014. július 7.

Snoblesse

A visszhang is beszáll az északi parti slammelésbe.
false

„Apák és nagyapák a főszereplői a legtöbb versnek, melyekben egymásra vetül szubjektív és közéleti múltidézés. A kötet közepét azonban slamszövegek töltik ki…" – írtuk (a teljes szöveg itt) Pion István első verseskötetéről, az Atlasz bírja című gyűjteményről.

„A nyitóvers, a gyönyörűséges Előszezon is (címével és elhelyezésével éles, fájdalmas ellentétben) történetek utáni tájként hozza elénk a strandidény előtti partot. Az ismétlés, a versben születő emlékezet nem kiürít, hanem úgy idéz fel, hogy közben mégsem enged hozzáférni semmihez. Köddé változtatja a falat, látszatra áthatolhatóvá teszi a múltat, valójában foglyul ejt benne: »a tegnapi kép most készül« – mondja a kötet másik kiemelkedő verse, az Életünk napjai." Ezt viszont Simon Márton Dalok a magasföldszintről című kötetéről (teljes recenzió itt) írta kritikusunk, s azért e két idézet, mert a két poéta ezúttal együtt és slamben mondja el, mi fáj, s teszi ezt a Gourmand zenekar társaságában a tihanyi ARTplacc Fesztiválon.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.