"Feltettem és püföltem" – Unger Balázs, Cimbaliband

  • rés a présen
  • 2014. április 18.

Snoblesse

Gödöllőn, a Művészetek Házában mutatják be Vidámpark című lemezüket.

rés a présen: Fontos, hogy a népzenét ne csak autentikus formájában őrizzük meg?

Unger Balázs: Fontosnak tartom, hogy azok az emberek is megismerjék népzenei kincseinket, akik nem hallgatnak autentikus népzenét. Ha abban a formában meghallgatja, és bulizik rá, ahogyan mi tálaljuk, nagyon örülünk neki. Ha pedig ezek után meghallgatja, és nem utasítja el az autentikus népzenét, akkor nyert ügyünk van.

false

rap: Mi vitt rá téged annak idején a népzenélésre?

UB: Gyerekkoromban Illés-, Omega- és Hungária-lemezeket hallgattam. Apukám még dobszerkót is csinált nekem. Feltettem a bakelitet, majd püföltem mellé a dobot. Kamaszkoromban a Depeche Mode zenéje érintett meg, és a mai napig néha előveszem ezeket a korongokat. A népzene viszont hétéves koromtól elkísér. Először brácsán, majd cimbalmon tanultam. Ez a műfaj jelentette nekem az igazi zenét! A többi annak ellenére, hogy hallgattam, távolinak tűnt.

rap: Mikor alakult a zenekarod?

UB: 2005-ben otthagytam a Magyar Állami Népi Együttest, és ez adta meg a lendületet, hogy megalakítsam a Cimbalibandet. Először csak annyi volt a célom, hogy a cimbalmot népszerűsítsük, és cimbalmos zenéket játsszunk a Kárpát-medencétől a Balkánig. Majd a produkcióhoz később csatlakozott rockgitáros öcsém, Unger Gergő és a dzsesszdobos Horváth Dániel, akik gyökeresen megváltoztatták a zenekar hangzását. Így most már több újságíró és zenekritikus olyan szavakat használ velünk kapcsolatban, mint a cimbalom rock'n'roll vagy a cimbalom Chuck Berryje!

rap: Mikor mutatjátok be a legújabb, Vidámpark című albumot?

UB: 2014. április 25-én jelenik meg a Fonó Budai Zeneház gondozásában, és ugyanezen a napon mutatjuk be Gödöllőn a Művészetek Házában, a Budapest Folk Fest rendezvénysorozatban, este héttől.

rap: Mitől vidám a Vidámpark?

UB: Tavaly bezárt a Vidám Park, s a zenekarból egyedül Geri volt ott az utolsó napon. Nekünk már csak gyermekkori halvány emlékeink vannak, milyen is volt a budapesti vurstli. Ezeket az érzéseket most zenébe öntöttük, méghozzá cimbalomcentrikus muzsikába. A banda ismét egy mérföldkőhöz érkezett, hiszen ezen az albumon már kizárólag saját számok vannak. A szövegeket és a zenét egy-két kivétellel én írtam, de úgy, hogy a cimbalom és a népzenei elemek továbbra is részei legyenek stílusunknak. A tavalyi Ungerground című kislemezünk adta az utolsó lökést ehhez a CD-hez, amelynek a hangzása sokkal populárisabb az eddigieknél.

rap: Milyen stílust tudnál még vállalni a népzenével keverve?

UB: A Cimbaliband zenéjébe nagyon sok minden belefér. 1999-től 2001-ig cimbalmoztam a Dresch Quartetben, majd a következő években több könnyűzenei produkcióban is közreműködtem. A bandában megtalálhatók mindenféle zenei stílus képviselői. Ezekben a műfajokban otthonosan mozgunk, és az új lemezen előszeretettel használjuk is őket! Az mégiscsak különleges, amikor egy drum and bass vagy egy ska-reggae alap cimbalommal szólal meg, főleg, ha valaki rappel is rá!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.