"Feltettem és püföltem" – Unger Balázs, Cimbaliband

  • rés a présen
  • 2014. április 18.

Snoblesse

Gödöllőn, a Művészetek Házában mutatják be Vidámpark című lemezüket.

rés a présen: Fontos, hogy a népzenét ne csak autentikus formájában őrizzük meg?

Unger Balázs: Fontosnak tartom, hogy azok az emberek is megismerjék népzenei kincseinket, akik nem hallgatnak autentikus népzenét. Ha abban a formában meghallgatja, és bulizik rá, ahogyan mi tálaljuk, nagyon örülünk neki. Ha pedig ezek után meghallgatja, és nem utasítja el az autentikus népzenét, akkor nyert ügyünk van.

false

rap: Mi vitt rá téged annak idején a népzenélésre?

UB: Gyerekkoromban Illés-, Omega- és Hungária-lemezeket hallgattam. Apukám még dobszerkót is csinált nekem. Feltettem a bakelitet, majd püföltem mellé a dobot. Kamaszkoromban a Depeche Mode zenéje érintett meg, és a mai napig néha előveszem ezeket a korongokat. A népzene viszont hétéves koromtól elkísér. Először brácsán, majd cimbalmon tanultam. Ez a műfaj jelentette nekem az igazi zenét! A többi annak ellenére, hogy hallgattam, távolinak tűnt.

rap: Mikor alakult a zenekarod?

UB: 2005-ben otthagytam a Magyar Állami Népi Együttest, és ez adta meg a lendületet, hogy megalakítsam a Cimbalibandet. Először csak annyi volt a célom, hogy a cimbalmot népszerűsítsük, és cimbalmos zenéket játsszunk a Kárpát-medencétől a Balkánig. Majd a produkcióhoz később csatlakozott rockgitáros öcsém, Unger Gergő és a dzsesszdobos Horváth Dániel, akik gyökeresen megváltoztatták a zenekar hangzását. Így most már több újságíró és zenekritikus olyan szavakat használ velünk kapcsolatban, mint a cimbalom rock'n'roll vagy a cimbalom Chuck Berryje!

rap: Mikor mutatjátok be a legújabb, Vidámpark című albumot?

UB: 2014. április 25-én jelenik meg a Fonó Budai Zeneház gondozásában, és ugyanezen a napon mutatjuk be Gödöllőn a Művészetek Házában, a Budapest Folk Fest rendezvénysorozatban, este héttől.

rap: Mitől vidám a Vidámpark?

UB: Tavaly bezárt a Vidám Park, s a zenekarból egyedül Geri volt ott az utolsó napon. Nekünk már csak gyermekkori halvány emlékeink vannak, milyen is volt a budapesti vurstli. Ezeket az érzéseket most zenébe öntöttük, méghozzá cimbalomcentrikus muzsikába. A banda ismét egy mérföldkőhöz érkezett, hiszen ezen az albumon már kizárólag saját számok vannak. A szövegeket és a zenét egy-két kivétellel én írtam, de úgy, hogy a cimbalom és a népzenei elemek továbbra is részei legyenek stílusunknak. A tavalyi Ungerground című kislemezünk adta az utolsó lökést ehhez a CD-hez, amelynek a hangzása sokkal populárisabb az eddigieknél.

rap: Milyen stílust tudnál még vállalni a népzenével keverve?

UB: A Cimbaliband zenéjébe nagyon sok minden belefér. 1999-től 2001-ig cimbalmoztam a Dresch Quartetben, majd a következő években több könnyűzenei produkcióban is közreműködtem. A bandában megtalálhatók mindenféle zenei stílus képviselői. Ezekben a műfajokban otthonosan mozgunk, és az új lemezen előszeretettel használjuk is őket! Az mégiscsak különleges, amikor egy drum and bass vagy egy ska-reggae alap cimbalommal szólal meg, főleg, ha valaki rappel is rá!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.