"Feltettem és püföltem" – Unger Balázs, Cimbaliband

  • rés a présen
  • 2014. április 18.

Snoblesse

Gödöllőn, a Művészetek Házában mutatják be Vidámpark című lemezüket.

rés a présen: Fontos, hogy a népzenét ne csak autentikus formájában őrizzük meg?

Unger Balázs: Fontosnak tartom, hogy azok az emberek is megismerjék népzenei kincseinket, akik nem hallgatnak autentikus népzenét. Ha abban a formában meghallgatja, és bulizik rá, ahogyan mi tálaljuk, nagyon örülünk neki. Ha pedig ezek után meghallgatja, és nem utasítja el az autentikus népzenét, akkor nyert ügyünk van.

false

rap: Mi vitt rá téged annak idején a népzenélésre?

UB: Gyerekkoromban Illés-, Omega- és Hungária-lemezeket hallgattam. Apukám még dobszerkót is csinált nekem. Feltettem a bakelitet, majd püföltem mellé a dobot. Kamaszkoromban a Depeche Mode zenéje érintett meg, és a mai napig néha előveszem ezeket a korongokat. A népzene viszont hétéves koromtól elkísér. Először brácsán, majd cimbalmon tanultam. Ez a műfaj jelentette nekem az igazi zenét! A többi annak ellenére, hogy hallgattam, távolinak tűnt.

rap: Mikor alakult a zenekarod?

UB: 2005-ben otthagytam a Magyar Állami Népi Együttest, és ez adta meg a lendületet, hogy megalakítsam a Cimbalibandet. Először csak annyi volt a célom, hogy a cimbalmot népszerűsítsük, és cimbalmos zenéket játsszunk a Kárpát-medencétől a Balkánig. Majd a produkcióhoz később csatlakozott rockgitáros öcsém, Unger Gergő és a dzsesszdobos Horváth Dániel, akik gyökeresen megváltoztatták a zenekar hangzását. Így most már több újságíró és zenekritikus olyan szavakat használ velünk kapcsolatban, mint a cimbalom rock'n'roll vagy a cimbalom Chuck Berryje!

rap: Mikor mutatjátok be a legújabb, Vidámpark című albumot?

UB: 2014. április 25-én jelenik meg a Fonó Budai Zeneház gondozásában, és ugyanezen a napon mutatjuk be Gödöllőn a Művészetek Házában, a Budapest Folk Fest rendezvénysorozatban, este héttől.

rap: Mitől vidám a Vidámpark?

UB: Tavaly bezárt a Vidám Park, s a zenekarból egyedül Geri volt ott az utolsó napon. Nekünk már csak gyermekkori halvány emlékeink vannak, milyen is volt a budapesti vurstli. Ezeket az érzéseket most zenébe öntöttük, méghozzá cimbalomcentrikus muzsikába. A banda ismét egy mérföldkőhöz érkezett, hiszen ezen az albumon már kizárólag saját számok vannak. A szövegeket és a zenét egy-két kivétellel én írtam, de úgy, hogy a cimbalom és a népzenei elemek továbbra is részei legyenek stílusunknak. A tavalyi Ungerground című kislemezünk adta az utolsó lökést ehhez a CD-hez, amelynek a hangzása sokkal populárisabb az eddigieknél.

rap: Milyen stílust tudnál még vállalni a népzenével keverve?

UB: A Cimbaliband zenéjébe nagyon sok minden belefér. 1999-től 2001-ig cimbalmoztam a Dresch Quartetben, majd a következő években több könnyűzenei produkcióban is közreműködtem. A bandában megtalálhatók mindenféle zenei stílus képviselői. Ezekben a műfajokban otthonosan mozgunk, és az új lemezen előszeretettel használjuk is őket! Az mégiscsak különleges, amikor egy drum and bass vagy egy ska-reggae alap cimbalommal szólal meg, főleg, ha valaki rappel is rá!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.