"Nem valami jugó nosztalgia" - Urbán András rendező, színházigazgató

  • rés a présen
  • 2013. november 15.

Snoblesse

Így kell ezt csinálni: Kosztolányi Dezső városában Kosztolányi Dezsőről elnevezett fesztivált! A szabadkai Desiré Fesztiválról a fő szervezőt, Urbán Andrást kérdeztük.

rés a présen: Mikor, kikkel és milyen megfontolásból kezdtétek el szervezni a Desiré Fesztivált?

Urbán András: A Kosztolányi Dezső Színház 2006-ban elindított egy egész évben működő befogadói programsorozatot, a Desiré villamosát, ahol a színház szervezésében különböző kortárs színházi és más művészeti megnyilvánulások történtek, amelyek nem a színház produkciójában készültek. Ennek folyományaként született meg a Desiré központi állomás nevű fesztiválunk. Nem utolsósorban fontosnak tűnt egy kortárs, avantgárd színházi kulturális platform kialakítása, ami az adott térség és maga a színház kommunikációjában jelenthet változást. A Desiré a multikulturális Szabadkán az utolsó olyan rendezvény szinte, ami több nyelven kommunikál, tehát magyar és szerbhorvát feliratok, háromnyelvű katalógusok vannak. Itt a független, innovatív, progresszív történetek kapnak helyet. A Desiré egyébként a bonyolult városi viszonyok között Lovas Ildikó akkori kulturális tanácsos közbenjárása következtében jöhetett létre. A Desiré Fesztivál pedig a Kosztolányi Dezső Színház csapata. We are desiré.

false

rap: Milyen gyakorlata, hagyományai alakultak ki a rendezvénynek menet közben, és milyenné lett mára?

UA: Nem lehet tagadni az egyre nehezebb anyagi helyzetet. Nyilván az ember a körülményekhez képest, azok viszonyában próbál létrehozni egy programot. Az utóbbi időben jellemzőbb a régió, az exjugó térség jelenléte, mint amennyire a kezdeti szándék ezt feltételezte. Továbbra is a Nyugat a nehezen becserkészhető számunkra, de nehéz is megtalálni azt, ami az igazán jó ebben a történetben. A szabadkai értelmiség egy része nem feltétlenül a balkáni ügyekkel akar foglalkozni. Feltételezem, hogy a Desiré sokban hozzájárult az egész térség színházi ügyeinek művészi értelemben vett alakulásához. Ami jó, és immár ötödik alkalommal megmaradt, hogy ez továbbra sem a protokoll, illetve a polgári sznobság fesztiválja. Az egy más kérdés, hogy a környék fesztiváljai, a nagyok is főleg pénzügyek miatt kezdtek el regionális programot nyomni. Számunkra azért ez startban fontos volt. Az exjugó térség előadásai sem a kezdetekben, sem most nem valami jugó nosztalgiából kerültek a fesztiválra, ez senkit sem érdekel. De az igen, hogy egy hosszú idő után kulturális értelemben találkozzunk, és nézzük meg, ki mit csinál az új identitásában.

rap: Mi lesz az idei fesztivál tematikája?

UA: I am desiré az idei fesztivál alcíme. Ez nyilván egy vállalást feltételez annál a rétegnél, akiknek ez a fesztivál fontos, és ezen keresztül lát meg egy világot, ha úgy tetszik, gondolkodást. I am desiré, azaz én desiré vagyok, kisbetűsen. Ilyen. Más. Aki persze ugyanaz. Az idei fesztivál az emberről és a színházról szól. Egyrészt, mert azért mindig is ez a lényeg, másrészt, mivel egyetemes értelemben is az emberi magatartás az egyik kiindulópontja annak a színháznak, amelyik eszmeileg is jelen időben létezik, illetve szinte az összes előadás, amely jelen lesz, felülvizsgálja, foglalkozik a színházzal, előadó-művészettel.

rap: Mik a kiemelt programok, és melyek azok, amelyek személyesen fontosak neked?

UA: Az 55 plusz, a zágrábi Montázssztroj előadása. Szerintem O. Frljic mellett Borut Separovic (az előadás rendezője) a legérdekesebb horvát rendező. Eddig szebben és értelmesebben nem láttam a szociális és társadalmi valóság összefonódását a színházzal. Végre Zsótér Sándor is itt lesz a fesztiválon, illetve a ljubljanai Via Negativa legújabb produkciói, aminél jobb performanszszínházat még nem igazán sikerült látnom a környéken.

rap: A Kosztolányi mivel vesz részt a fesztiválon?

UA: Táborosi Margaréta Az ember komédiája című rendezését játsszuk, amely Sziveri János költészetére épül. Saját előadást végül is mindig játszunk, idén ez egy afféle showcase pillanat a fesztiválon, mint ahogyan a végén látható lesz, a szabadkai népszínház Kostana című előadása is az én rendezésemben.

rap: Milyen új bemutatók lesznek nálatok az évadban?

UA: Ebben az évben készül a Rózsa című előadásom, amelynek kiindulópontja a régebben készült Tolnai Ottó-darab, a Kisinyovi Rózsa fizikai történései, tehát egy, a szövegről lemondó, a fizikai cselekvést vizsgáló produkcióról van szó. Tüntetően nem aktuális. Ezt követően a belgrádi Bogavac nővérek hoznak létre egy Antigoné-előadást, majd műsorra kerül a Lovas Ildikó Spanyol menyasszony című regényéből készült színházi változat Szabadkáról, Csáth Gézáról, a nyolcvanas évekről, a máról.

rap: A színházon kívül szerinted mit érdemes Szabadkán megnézni?

UA: Van, aki azt mondja, a városházát, lesz, aki a környék fröccsözős kocsmáit, gasztronómiai öngyilkossággal egyenlő tanyalátogatásait fogja mondani. Ha egy hétig követed a Desiré programjait, és utána részt veszel a kötetlen bulijainkon, gondolom, szabad idődben egy kis belvárosi, palicsi séta mellett inkább csak aludni, pihenni fogsz.

rap: Az elmúlt évek tapasztalatai alapján mit gondolsz, mi az a minimum és maximum, amit színházzal el lehet érni?

UA: Számomra inspiráló felismerés, hogy mivel a színház klasszikus értelemben akkor létezik ugyebár, ha valaki valakit néz, azaz ha valakik találkoznak egy adott térben és időben, eleve egy társadalmi tettről van szó. Tehát a színház önmagába véve is egy társadalmi akció. Ez lehet a dolgok eleje és vége is. A jó színház nem beszél mellé, hanem van. Ott és akkor. Tágabb értelemben is. Az adott térségben is.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.