Idén tízéves a Wagner-napok, a Müpa leghíresebb produkciója. A Nibelung-darabok mellett három alkalommal (június 20., 22., 24.) előadják A bolygó hollandit is, Kovalik Balázs rendezésében. A karmester a Wagner-napok művészeti vezetője, Fischer Ádám. Lapunkban közöltünk vele interjút a bemutató kapcsán – ebből idézünk:
|
Magyar Narancs: Ez a Ring új közönséget is meghódított Wagnernek, egyebek közt azzal is, hogy sikerült megvalósítania, amit megfogalmazott: „Megmutatni Wagnerben Schubertet.” Ezzel együtt még mindig van, akit Wagnertől távol tart az a megalapozott vád, hogy antiszemita volt.
Fischer Ádám: Az antiszemitizmus Auschwitz előtt és után nem ugyanaz. Amit a Harmadik Birodalom művelt Wagner zenéjével, az befolyásolja a megítélését – sokak számára megmérgezte, tönkretette Wagnert. Izraelben nem lehet Wagnert játszani, mert a zsidók a koncentrációs táborokban hallották a zenéjét. De Németországban is befolyásolt egy generációt az, ahogyan Hitlerék felhasználták Wagnert. Bayreuthban vezényeltem az Istenek alkonyát. A koncert után egy idős hölgy egészen feldúlva mondta el, hogy ez biztosan szép volt, de ő teljesen rosszul lett Siegfried híres, 3. felvonásbeli gyászindulójától. Kiderült, hogy a háború alatt ez volt a rádióban a bevezető zene, amikor hetenként felolvasták az elesett katonák nevét. Milliók ültek reszketve a rádió előtt a hírekre várva, és ez a zene összefonódott a rettegéssel. A politika és a művészet összekapcsolása generációk számára tette tönkre Wagner zenéjét. Fontos és jó, hogy ezt el fogjuk felejteni, mert Hitler meghalt, és Wagner tovább él. A szüleink generációja számára összekapcsolódik Wagner és Hitler, de a gyerekeink és unokáink számára ez már nem lesz fontos.