134 művel pályáztak a dráMÁzatra Kolozsváron

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. szeptember 26.

Sorköz

DrámaÍRÓ kategóriában nem adtak ki első díjat. A román nyelvű színdarabok versenye a zsűri szerint izgalmasabb volt.

Nem adták ki az első díjat az idén ötödik alkalommal megszervezett dráMÁzat drámapályázat drámaÍRÓ kategóriában.

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház, a nagyváradi Szigligeti Színház és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem által szervezett dráMÁzat drámapályázatra összesen 134 pályamű érkezett. Ezek közül negyven magyar nyelvű dráma olyan alkotóktól, akiknek már jelentek meg más művei nyomtatásban.

Első helyezést a zsűri nem adott ki, a második helyezést megosztva kapta az Ikarosz – Szálinger Balázs verses szövege és a Mielőtt a kakas – Polgár M. András pályamunkája. A harmadik helyezést szintén megosztva ítélte a szakmai zsűri Karánsebessy Balázsnak A nap körül kering és Lovassy Cseh Tamásnak a Bizalom utca című művéért.

A Debüt kategóriában 64 magyar nyelvű pályaművet értékelt a szakmai zsűri. Ide azok a művek kerültek, amelyek szerzője még nem publikált drámát, illetve nem is mutatták be írását. Az eredményhirdetés izgalmas pontja volt a nyertes művek jeligéinek „feltörése”.  A kategória első helyére sorolt pályamunkáról a jelige fölfedése után kiderült, hogy nem felel meg a Debüt kiírásának. Az első helyet végül Mihály Zsombor szerezte meg A helyi című drámájával, a második helyezett Harmadnapra című művet Rácz Alíz jegyezte, a harmadik díjat pedig a Matchbox, Stöhr Orsolya munkája nyerte.

A zsűri tagjai közül többen megjegyezték, hogy nincs nagy színvonalbeli eltérés a Debüt és DráMAíró kategória között, többen is a formai invenciót, a téma aktualitását, az időbeli érvényességét tartották fontos szempontnak. Mindkét kategóriában több mű érintette a világjárvány körül kialakult diskurzusokat, az egyedüllét, a magányosság, az öregkor és a közös emlékezet témáját.

A román nyelvű drámák dramAUTOR versenyébe – a zsűri értékelése szerint – több izgalmasabb, értékesebb mű érkezett, mint a két magyar nyelvű kategóriába. Ezek közt több volt a filozofikus tartalmú, vagy akár az abszurdba hajló, és a kivándorlás témája is többször visszaköszönt.

Az igazi meglepetést a kategória legjobbja jeligéjének megfejtése jelentette. Eszerint ugyanaz a Radu Popescu szerezte az első díjat, aki már a legutóbbi dráMÁzatot is megnyerte, most pedig nemcsak a Noul profet (Új próféta) című művével lett első, hanem a Plimbarea Elizei (Eliza sétája) című gyermekdarabjával külön díjban részesült. A második díjat Carmen Domintenek ítélte a zsűri az Oameni de piatra (Kőemberek), a harmadikat pedig Marilena Dunitrescunak az Intre viata si moarte (Élet és halál között) című művéért. 

A dráMÁzat drámaíró verseny eredményeit szombaton hirdették ki Székelyudvarhelyen a helyi Tomcsa Sándor Színház és a Pro Theatrum Alapítvány által szervezett dráMA kortárs színházi találkozó keretében.

 A leadkép forrása a Tomcsa Sándor Színház Facebook-oldala

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.