134 művel pályáztak a dráMÁzatra Kolozsváron

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. szeptember 26.

Sorköz

DrámaÍRÓ kategóriában nem adtak ki első díjat. A román nyelvű színdarabok versenye a zsűri szerint izgalmasabb volt.

Nem adták ki az első díjat az idén ötödik alkalommal megszervezett dráMÁzat drámapályázat drámaÍRÓ kategóriában.

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház, a nagyváradi Szigligeti Színház és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem által szervezett dráMÁzat drámapályázatra összesen 134 pályamű érkezett. Ezek közül negyven magyar nyelvű dráma olyan alkotóktól, akiknek már jelentek meg más művei nyomtatásban.

Első helyezést a zsűri nem adott ki, a második helyezést megosztva kapta az Ikarosz – Szálinger Balázs verses szövege és a Mielőtt a kakas – Polgár M. András pályamunkája. A harmadik helyezést szintén megosztva ítélte a szakmai zsűri Karánsebessy Balázsnak A nap körül kering és Lovassy Cseh Tamásnak a Bizalom utca című művéért.

A Debüt kategóriában 64 magyar nyelvű pályaművet értékelt a szakmai zsűri. Ide azok a művek kerültek, amelyek szerzője még nem publikált drámát, illetve nem is mutatták be írását. Az eredményhirdetés izgalmas pontja volt a nyertes művek jeligéinek „feltörése”.  A kategória első helyére sorolt pályamunkáról a jelige fölfedése után kiderült, hogy nem felel meg a Debüt kiírásának. Az első helyet végül Mihály Zsombor szerezte meg A helyi című drámájával, a második helyezett Harmadnapra című művet Rácz Alíz jegyezte, a harmadik díjat pedig a Matchbox, Stöhr Orsolya munkája nyerte.

A zsűri tagjai közül többen megjegyezték, hogy nincs nagy színvonalbeli eltérés a Debüt és DráMAíró kategória között, többen is a formai invenciót, a téma aktualitását, az időbeli érvényességét tartották fontos szempontnak. Mindkét kategóriában több mű érintette a világjárvány körül kialakult diskurzusokat, az egyedüllét, a magányosság, az öregkor és a közös emlékezet témáját.

A román nyelvű drámák dramAUTOR versenyébe – a zsűri értékelése szerint – több izgalmasabb, értékesebb mű érkezett, mint a két magyar nyelvű kategóriába. Ezek közt több volt a filozofikus tartalmú, vagy akár az abszurdba hajló, és a kivándorlás témája is többször visszaköszönt.

Az igazi meglepetést a kategória legjobbja jeligéjének megfejtése jelentette. Eszerint ugyanaz a Radu Popescu szerezte az első díjat, aki már a legutóbbi dráMÁzatot is megnyerte, most pedig nemcsak a Noul profet (Új próféta) című művével lett első, hanem a Plimbarea Elizei (Eliza sétája) című gyermekdarabjával külön díjban részesült. A második díjat Carmen Domintenek ítélte a zsűri az Oameni de piatra (Kőemberek), a harmadikat pedig Marilena Dunitrescunak az Intre viata si moarte (Élet és halál között) című művéért. 

A dráMÁzat drámaíró verseny eredményeit szombaton hirdették ki Székelyudvarhelyen a helyi Tomcsa Sándor Színház és a Pro Theatrum Alapítvány által szervezett dráMA kortárs színházi találkozó keretében.

 A leadkép forrása a Tomcsa Sándor Színház Facebook-oldala

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.