Olvasni muszáj

A gyaloglás, az nem egy sport

Sorköz

Nem lenne ennyi szavunk rá, ha nem rejtőzne benne végtelen jelentés: jövök, megyek, baktatok, sétálok, kószálok, slattyogok. Ezernyi lehetőség, mód, hangulat – egy cselekedet. Frédéric Gros ódát írt a gyaloglás tiszta formájához, amelyet önmagunkhoz vezető lehetséges útként határoz meg.

Frédéric Gros kortárs filozófus Párizsban él, lelkes túrázó és esszéista egyben, akinek két szenvedélye találkozott ebben az írásában. Ódaként hivatkozom a műre, hiszen le sem tagadható Gros lelkesedése és elfogultsága a téma iránt, amit kiválóan tükröz a helyenként már-már lírai, csodaszép, magas minőségű fordítás. Jót tesz az írásnak ez a szenvedély, mágnesként vonza az olvasót, legszívesebben már a negyedik oldal után útra keltem volna. El is vittem a könyvet egy sétára, de hamar kiderült, hogy gyaloglás közben gyaloglásról – vagy bármiről – olvasni meddő próbálkozás, helyenként életveszély, legalábbis esetemben mindenképp. Nem ajánlom kipróbálásra.

A könyvet „minden gyalogló nőnek” dedikálja a szerző, és az ajánló további részében is kizárólag nőket nevez meg inspirációs forrásként. Egy kis kutatómunkát követően elképesztő életutak tárultak elém. Itt van példlául Alexandra David-Néel, „az első európai nő, aki felfedezte Tibetet”, Isabelle Eberhardt, a 20. század hajnalán férfiként élő és muszlim hitre térő utazó-felfedező-író, vagy a kortárs amerikai feminista-aktivista író, Rebeca Solnit, aki „elsőként tudta leírni és feltárni, mit jelentett a nőknek a magányos gyaloglás”.

A kötet első fele személyesebb hangvételű, gördülékeny, míg a másodikban inkább politikai és kultúrtörténeti vonatkozásokat gyűjt össze az író. Az elméleti fejezeteket filozófia- és irodalomtörténeti alakok gyalogláshoz köthető anekdotái színesítik. A történetek könnyedebbé teszik a könyvet és színesebbé a Rimbaud-ról, Rousseau-ról, Gandhiról vagy Kantról alkotott képünket, ugyanakkor, mivel az elképesztő életek legtöbb esetben kényszerbe és/vagy őrületbe torkollnak, joggal merülhet fel az olvasóban a kérdés, mennyire követendő példák. A felsorolt zsenik talán nem a legjobb reklámarcai a gyaloglásnak, de a történetek egyrészt roppant szórakoztatók, másrészt rávilágítanak az aranyközépút értékére (Nietzsche egy időben például napi nyolc órát gyalogolt). Ismét kiderül: a zsenit és az őrültet csak egy hajszál (és/vagy pár év) választja el egymástól, és valóban mindent túlzásba lehet vinni.

 
Fotó: A szerző felvétele

 

Gros felfogásában mindfulness gyakorlatként rajzolódik ki ez a tevékenység.

„A gyaloglás – nem találtak még ki ennél jobb dolgot arra, hogy lassabban menjünk. [...] A gyaloglásban egyetlen teljesítmény számít: az ég fénye, a táj ragyogása. A gyaloglás nem sport.”

Gross megkülönbözteti a gyaloglást a helyváltoztatástól, amiknek a segítségével haladás céljából hagyunk el egy helyiséget egy másikért (mondjuk az irodát a konditeremért, az otthonunkat a boltért). Ilyenkor „az odakint csak átmenet [...] nincs saját értéke. Az utat az otthonunk és a metró között mindig úgy tesszük meg, hogy a testünk siet, a gondolatainkat még a magánéletünk részletei foglalkoztatják, de már előrevetítik a munkával járó kötelességeket, a lábunk trappol, miközben kezünk idegesen turkál a zsebünkben, hogy megbizonyosodjunk róla, semmit sem felejtettünk el. Az odakint szinte nem is létezik”.

Nem csak a kint nem létezik igazán; mi sem. „A pillanatok elszakadnak egymástól, mintha különállók lennének, annyira tele van, hogy széttöredeznek. Ilyenkor az ember túltölt, telítődik. A gyaloglással töltött napok hosszabbak: hosszabb ideig élsz. Mintha hagynád, hogy minden óra, minden perc, minden másodperc lélegezzen, elmélyüljön”.

A lelassulás, a test használata arra, amire hivatott, a mindennapoktól való eltávolodás a tiszta jelenlét ritka élményét adja:

„Ilyenkor szinte már nem is tudod, hová tartasz és miért, és ez nem is fontosabb, mint a múltad, vagy az, hogy hány óra van. Szabadnak érzed magad, mert mihelyt emlékezned kellene korábbi pokolbéli elkötelezettségeid jegyeire – név, életkor, foglalkozás, életpálya –, minden nevetségesnek, jelentéktelennek, kísértetiesnek tűnik”.

Ebben a legjobb egyedül részt venni, a beszélgetés, a társaság csak megzavarja mind a testet (hiszen a test ritmusának máshoz kell alkalmazkodnia) mind az elmét (társaságban nem lehet befelé figyelni). De ekkor sem vagyunk egyedül: „mihelyt elindulok, ketten vagyok. A testem és én: egy pár vagyunk, régi nóta. A lélek a test tanúja. [...] Figyelem magam, biztatom magam.”

A magány és a szabadság mellett a gyaloglás új nézőpontot ad a csend, a nélkülözhetetlen dolgok, a hála vagy a jóllét fogalmaihoz kapcsolódóan is. Természetes gyógyír a rohanó, gyűjtögető élet ellen, kiégés esetén. Lehetőség, hogy visszataláljunk önmagunkhoz.

A könyv második felében Gros a gyaloglás egyéb megjelenési módjait veszi végig. Gandhi élete és legnagyobb vállalkozása, a sómenet a gyaloglást spirituális és politikai tetté, ellenállássá változtatta. Az összehangolt, egyenruhás, katonai menetelés az erőfitogtatás és a lenyűgözés, egységesítés eszköze („A politikai hatalom fenyegetően közli: vagy én, vagy a káosz. Nincs más, csak én, az Állam, aki képes köztetek egységet és összetartást teremteni”). Elmélkedik a zarándoklat, a közparkokban való séta, a városi séta mibenlétéről is, melyek érdekes adalékok ugyan, de nem érnek fel a könyv első felének lélekkel átitatott gyalogláshimnuszához.

A zárófejezet ismét a magasba emeli A gyaloglás filozófiáját – mind a könyvet, mind a témát. A fáradtságról beszél Gros ebben a fejezetben. Azt állítja, hogy a mindennapokban a kimerülés és a stressz fáradtsága telepszik ránk, melyek nem jóféle fáradtságok. A gyaloglás máshogy fáraszt el, és ez a típusú fáradtság az ellenszer az élet monotonitása ellen. „Belefáradni a többiekbe, abba, hogy minden alkalommal ugyanazokat a hibákat, ugyanazokat a beszélgetéseket, ugyanazokat az egyetértő mosolyokat találod meg náluk. Belefáradni abba, hogy mindig mindenütt ugyanazok a kicsinyes logikák ismétlődnek, abba, hogy látod, semmi sem változott, nem változik, nem fog változni. Belefáradni önmagadba, a kiszámítható reakcióidba, a megszokott kerékvágásaidba. [...] A gyaloglás varázsa abban áll, hogy a lépések meddő ismételgetésében megtaláljuk az ok nélküli okot a folytatásra.”

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.