Olvasni muszáj

A gyaloglás, az nem egy sport

Sorköz

Nem lenne ennyi szavunk rá, ha nem rejtőzne benne végtelen jelentés: jövök, megyek, baktatok, sétálok, kószálok, slattyogok. Ezernyi lehetőség, mód, hangulat – egy cselekedet. Frédéric Gros ódát írt a gyaloglás tiszta formájához, amelyet önmagunkhoz vezető lehetséges útként határoz meg.

Frédéric Gros kortárs filozófus Párizsban él, lelkes túrázó és esszéista egyben, akinek két szenvedélye találkozott ebben az írásában. Ódaként hivatkozom a műre, hiszen le sem tagadható Gros lelkesedése és elfogultsága a téma iránt, amit kiválóan tükröz a helyenként már-már lírai, csodaszép, magas minőségű fordítás. Jót tesz az írásnak ez a szenvedély, mágnesként vonza az olvasót, legszívesebben már a negyedik oldal után útra keltem volna. El is vittem a könyvet egy sétára, de hamar kiderült, hogy gyaloglás közben gyaloglásról – vagy bármiről – olvasni meddő próbálkozás, helyenként életveszély, legalábbis esetemben mindenképp. Nem ajánlom kipróbálásra.

A könyvet „minden gyalogló nőnek” dedikálja a szerző, és az ajánló további részében is kizárólag nőket nevez meg inspirációs forrásként. Egy kis kutatómunkát követően elképesztő életutak tárultak elém. Itt van példlául Alexandra David-Néel, „az első európai nő, aki felfedezte Tibetet”, Isabelle Eberhardt, a 20. század hajnalán férfiként élő és muszlim hitre térő utazó-felfedező-író, vagy a kortárs amerikai feminista-aktivista író, Rebeca Solnit, aki „elsőként tudta leírni és feltárni, mit jelentett a nőknek a magányos gyaloglás”.

A kötet első fele személyesebb hangvételű, gördülékeny, míg a másodikban inkább politikai és kultúrtörténeti vonatkozásokat gyűjt össze az író. Az elméleti fejezeteket filozófia- és irodalomtörténeti alakok gyalogláshoz köthető anekdotái színesítik. A történetek könnyedebbé teszik a könyvet és színesebbé a Rimbaud-ról, Rousseau-ról, Gandhiról vagy Kantról alkotott képünket, ugyanakkor, mivel az elképesztő életek legtöbb esetben kényszerbe és/vagy őrületbe torkollnak, joggal merülhet fel az olvasóban a kérdés, mennyire követendő példák. A felsorolt zsenik talán nem a legjobb reklámarcai a gyaloglásnak, de a történetek egyrészt roppant szórakoztatók, másrészt rávilágítanak az aranyközépút értékére (Nietzsche egy időben például napi nyolc órát gyalogolt). Ismét kiderül: a zsenit és az őrültet csak egy hajszál (és/vagy pár év) választja el egymástól, és valóban mindent túlzásba lehet vinni.

 
Fotó: A szerző felvétele

 

Gros felfogásában mindfulness gyakorlatként rajzolódik ki ez a tevékenység.

„A gyaloglás – nem találtak még ki ennél jobb dolgot arra, hogy lassabban menjünk. [...] A gyaloglásban egyetlen teljesítmény számít: az ég fénye, a táj ragyogása. A gyaloglás nem sport.”

Gross megkülönbözteti a gyaloglást a helyváltoztatástól, amiknek a segítségével haladás céljából hagyunk el egy helyiséget egy másikért (mondjuk az irodát a konditeremért, az otthonunkat a boltért). Ilyenkor „az odakint csak átmenet [...] nincs saját értéke. Az utat az otthonunk és a metró között mindig úgy tesszük meg, hogy a testünk siet, a gondolatainkat még a magánéletünk részletei foglalkoztatják, de már előrevetítik a munkával járó kötelességeket, a lábunk trappol, miközben kezünk idegesen turkál a zsebünkben, hogy megbizonyosodjunk róla, semmit sem felejtettünk el. Az odakint szinte nem is létezik”.

Nem csak a kint nem létezik igazán; mi sem. „A pillanatok elszakadnak egymástól, mintha különállók lennének, annyira tele van, hogy széttöredeznek. Ilyenkor az ember túltölt, telítődik. A gyaloglással töltött napok hosszabbak: hosszabb ideig élsz. Mintha hagynád, hogy minden óra, minden perc, minden másodperc lélegezzen, elmélyüljön”.

A lelassulás, a test használata arra, amire hivatott, a mindennapoktól való eltávolodás a tiszta jelenlét ritka élményét adja:

„Ilyenkor szinte már nem is tudod, hová tartasz és miért, és ez nem is fontosabb, mint a múltad, vagy az, hogy hány óra van. Szabadnak érzed magad, mert mihelyt emlékezned kellene korábbi pokolbéli elkötelezettségeid jegyeire – név, életkor, foglalkozás, életpálya –, minden nevetségesnek, jelentéktelennek, kísértetiesnek tűnik”.

Ebben a legjobb egyedül részt venni, a beszélgetés, a társaság csak megzavarja mind a testet (hiszen a test ritmusának máshoz kell alkalmazkodnia) mind az elmét (társaságban nem lehet befelé figyelni). De ekkor sem vagyunk egyedül: „mihelyt elindulok, ketten vagyok. A testem és én: egy pár vagyunk, régi nóta. A lélek a test tanúja. [...] Figyelem magam, biztatom magam.”

A magány és a szabadság mellett a gyaloglás új nézőpontot ad a csend, a nélkülözhetetlen dolgok, a hála vagy a jóllét fogalmaihoz kapcsolódóan is. Természetes gyógyír a rohanó, gyűjtögető élet ellen, kiégés esetén. Lehetőség, hogy visszataláljunk önmagunkhoz.

A könyv második felében Gros a gyaloglás egyéb megjelenési módjait veszi végig. Gandhi élete és legnagyobb vállalkozása, a sómenet a gyaloglást spirituális és politikai tetté, ellenállássá változtatta. Az összehangolt, egyenruhás, katonai menetelés az erőfitogtatás és a lenyűgözés, egységesítés eszköze („A politikai hatalom fenyegetően közli: vagy én, vagy a káosz. Nincs más, csak én, az Állam, aki képes köztetek egységet és összetartást teremteni”). Elmélkedik a zarándoklat, a közparkokban való séta, a városi séta mibenlétéről is, melyek érdekes adalékok ugyan, de nem érnek fel a könyv első felének lélekkel átitatott gyalogláshimnuszához.

A zárófejezet ismét a magasba emeli A gyaloglás filozófiáját – mind a könyvet, mind a témát. A fáradtságról beszél Gros ebben a fejezetben. Azt állítja, hogy a mindennapokban a kimerülés és a stressz fáradtsága telepszik ránk, melyek nem jóféle fáradtságok. A gyaloglás máshogy fáraszt el, és ez a típusú fáradtság az ellenszer az élet monotonitása ellen. „Belefáradni a többiekbe, abba, hogy minden alkalommal ugyanazokat a hibákat, ugyanazokat a beszélgetéseket, ugyanazokat az egyetértő mosolyokat találod meg náluk. Belefáradni abba, hogy mindig mindenütt ugyanazok a kicsinyes logikák ismétlődnek, abba, hogy látod, semmi sem változott, nem változik, nem fog változni. Belefáradni önmagadba, a kiszámítható reakcióidba, a megszokott kerékvágásaidba. [...] A gyaloglás varázsa abban áll, hogy a lépések meddő ismételgetésében megtaláljuk az ok nélküli okot a folytatásra.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.