Olvasni muszáj

A gyaloglás, az nem egy sport

Sorköz

Nem lenne ennyi szavunk rá, ha nem rejtőzne benne végtelen jelentés: jövök, megyek, baktatok, sétálok, kószálok, slattyogok. Ezernyi lehetőség, mód, hangulat – egy cselekedet. Frédéric Gros ódát írt a gyaloglás tiszta formájához, amelyet önmagunkhoz vezető lehetséges útként határoz meg.

Frédéric Gros kortárs filozófus Párizsban él, lelkes túrázó és esszéista egyben, akinek két szenvedélye találkozott ebben az írásában. Ódaként hivatkozom a műre, hiszen le sem tagadható Gros lelkesedése és elfogultsága a téma iránt, amit kiválóan tükröz a helyenként már-már lírai, csodaszép, magas minőségű fordítás. Jót tesz az írásnak ez a szenvedély, mágnesként vonza az olvasót, legszívesebben már a negyedik oldal után útra keltem volna. El is vittem a könyvet egy sétára, de hamar kiderült, hogy gyaloglás közben gyaloglásról – vagy bármiről – olvasni meddő próbálkozás, helyenként életveszély, legalábbis esetemben mindenképp. Nem ajánlom kipróbálásra.

A könyvet „minden gyalogló nőnek” dedikálja a szerző, és az ajánló további részében is kizárólag nőket nevez meg inspirációs forrásként. Egy kis kutatómunkát követően elképesztő életutak tárultak elém. Itt van példlául Alexandra David-Néel, „az első európai nő, aki felfedezte Tibetet”, Isabelle Eberhardt, a 20. század hajnalán férfiként élő és muszlim hitre térő utazó-felfedező-író, vagy a kortárs amerikai feminista-aktivista író, Rebeca Solnit, aki „elsőként tudta leírni és feltárni, mit jelentett a nőknek a magányos gyaloglás”.

A kötet első fele személyesebb hangvételű, gördülékeny, míg a másodikban inkább politikai és kultúrtörténeti vonatkozásokat gyűjt össze az író. Az elméleti fejezeteket filozófia- és irodalomtörténeti alakok gyalogláshoz köthető anekdotái színesítik. A történetek könnyedebbé teszik a könyvet és színesebbé a Rimbaud-ról, Rousseau-ról, Gandhiról vagy Kantról alkotott képünket, ugyanakkor, mivel az elképesztő életek legtöbb esetben kényszerbe és/vagy őrületbe torkollnak, joggal merülhet fel az olvasóban a kérdés, mennyire követendő példák. A felsorolt zsenik talán nem a legjobb reklámarcai a gyaloglásnak, de a történetek egyrészt roppant szórakoztatók, másrészt rávilágítanak az aranyközépút értékére (Nietzsche egy időben például napi nyolc órát gyalogolt). Ismét kiderül: a zsenit és az őrültet csak egy hajszál (és/vagy pár év) választja el egymástól, és valóban mindent túlzásba lehet vinni.

 
Fotó: A szerző felvétele

 

Gros felfogásában mindfulness gyakorlatként rajzolódik ki ez a tevékenység.

„A gyaloglás – nem találtak még ki ennél jobb dolgot arra, hogy lassabban menjünk. [...] A gyaloglásban egyetlen teljesítmény számít: az ég fénye, a táj ragyogása. A gyaloglás nem sport.”

Gross megkülönbözteti a gyaloglást a helyváltoztatástól, amiknek a segítségével haladás céljából hagyunk el egy helyiséget egy másikért (mondjuk az irodát a konditeremért, az otthonunkat a boltért). Ilyenkor „az odakint csak átmenet [...] nincs saját értéke. Az utat az otthonunk és a metró között mindig úgy tesszük meg, hogy a testünk siet, a gondolatainkat még a magánéletünk részletei foglalkoztatják, de már előrevetítik a munkával járó kötelességeket, a lábunk trappol, miközben kezünk idegesen turkál a zsebünkben, hogy megbizonyosodjunk róla, semmit sem felejtettünk el. Az odakint szinte nem is létezik”.

Nem csak a kint nem létezik igazán; mi sem. „A pillanatok elszakadnak egymástól, mintha különállók lennének, annyira tele van, hogy széttöredeznek. Ilyenkor az ember túltölt, telítődik. A gyaloglással töltött napok hosszabbak: hosszabb ideig élsz. Mintha hagynád, hogy minden óra, minden perc, minden másodperc lélegezzen, elmélyüljön”.

A lelassulás, a test használata arra, amire hivatott, a mindennapoktól való eltávolodás a tiszta jelenlét ritka élményét adja:

„Ilyenkor szinte már nem is tudod, hová tartasz és miért, és ez nem is fontosabb, mint a múltad, vagy az, hogy hány óra van. Szabadnak érzed magad, mert mihelyt emlékezned kellene korábbi pokolbéli elkötelezettségeid jegyeire – név, életkor, foglalkozás, életpálya –, minden nevetségesnek, jelentéktelennek, kísértetiesnek tűnik”.

Ebben a legjobb egyedül részt venni, a beszélgetés, a társaság csak megzavarja mind a testet (hiszen a test ritmusának máshoz kell alkalmazkodnia) mind az elmét (társaságban nem lehet befelé figyelni). De ekkor sem vagyunk egyedül: „mihelyt elindulok, ketten vagyok. A testem és én: egy pár vagyunk, régi nóta. A lélek a test tanúja. [...] Figyelem magam, biztatom magam.”

A magány és a szabadság mellett a gyaloglás új nézőpontot ad a csend, a nélkülözhetetlen dolgok, a hála vagy a jóllét fogalmaihoz kapcsolódóan is. Természetes gyógyír a rohanó, gyűjtögető élet ellen, kiégés esetén. Lehetőség, hogy visszataláljunk önmagunkhoz.

A könyv második felében Gros a gyaloglás egyéb megjelenési módjait veszi végig. Gandhi élete és legnagyobb vállalkozása, a sómenet a gyaloglást spirituális és politikai tetté, ellenállássá változtatta. Az összehangolt, egyenruhás, katonai menetelés az erőfitogtatás és a lenyűgözés, egységesítés eszköze („A politikai hatalom fenyegetően közli: vagy én, vagy a káosz. Nincs más, csak én, az Állam, aki képes köztetek egységet és összetartást teremteni”). Elmélkedik a zarándoklat, a közparkokban való séta, a városi séta mibenlétéről is, melyek érdekes adalékok ugyan, de nem érnek fel a könyv első felének lélekkel átitatott gyalogláshimnuszához.

A zárófejezet ismét a magasba emeli A gyaloglás filozófiáját – mind a könyvet, mind a témát. A fáradtságról beszél Gros ebben a fejezetben. Azt állítja, hogy a mindennapokban a kimerülés és a stressz fáradtsága telepszik ránk, melyek nem jóféle fáradtságok. A gyaloglás máshogy fáraszt el, és ez a típusú fáradtság az ellenszer az élet monotonitása ellen. „Belefáradni a többiekbe, abba, hogy minden alkalommal ugyanazokat a hibákat, ugyanazokat a beszélgetéseket, ugyanazokat az egyetértő mosolyokat találod meg náluk. Belefáradni abba, hogy mindig mindenütt ugyanazok a kicsinyes logikák ismétlődnek, abba, hogy látod, semmi sem változott, nem változik, nem fog változni. Belefáradni önmagadba, a kiszámítható reakcióidba, a megszokott kerékvágásaidba. [...] A gyaloglás varázsa abban áll, hogy a lépések meddő ismételgetésében megtaláljuk az ok nélküli okot a folytatásra.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.