A korábbi évekhez képest kevesebb, mindössze 30 szerző kap idén Térey-ösztöndíjat

  • narancs.hu
  • 2024. február 6.

Sorköz

Az irodalmi közeget megosztó támogatás jelenlegi formájában jövőre megszűnik.

Döntés született az idei Térey-ösztöndíjasokról, a középgenerációs (35 és 65 év közötti) alkotók munkáját segítő irodalmi ösztöndíjat idén harmincan kaphatják meg – közölte a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) az MTI-vel.

A PIM közleménye szerint mivel az ösztöndíjak mértéke inflációkövető, a fenntartásra szánt keret viszont évek óta nem változik, idén a korábbi években megszokottól eltérően a szabályzatban meghatározott legkevesebb, 30 szerződés megkötésére nyílik lehetőség. A Térey János alkotói ösztöndíj bizottsága a közlemény szerint az a „kényszerű döntést” hozta, hogy ebben az évben „a minőségi megfontolások mellőzésével”

nem ítél meg ösztöndíjat azoknak az alkotóknak, akik más, hasonlóan központi költségvetési forrásból finanszírozott, nagyobb összegű, életjáradékszerű havonkénti kifizetésben részesülnek.

Az idei évben Térey-ösztöndíjban részesül: Bánki Éva, Barnás Ferenc, Bartis Attila, Cserna-Szabó András, Falcsik Mari, Farkas Wellmann Endre, Győrffy Ákos, Hász Róbert, Háy János, Jenei László, Kollár Árpád, Kürti László, Lackfi János, Láng Zsolt, László Noémi, Lőrincz P. Gabriella, Majoros Sándor, Muszka Sándor, Orcsik Roland, Papp András, Solymosi Bálint, Szabó Róbert Csaba, Szálinger Balázs, Szilasi László, Szöllősi Mátyás, Terék Anna, Varró Dániel, Vida Gábor, Visky András és Vörös István.

A közlemény szerint Demeter Szilárd, a PIM főigazgatója beszámolt az ösztöndíjbizottságnak arról, hogy a 2020 elején ötéves futamidőre meghirdetett Térey János-ösztöndíj jelenlegi működési formájában 2025. január 31-én véget ér, „elvi folytatása” iránt azonban a múzeum továbbra is elkötelezett. A középgenerációs alkotók munkáját segítő ösztöndíjat 2024 végén megújuló struktúrában hirdetik meg.

Mint ismert, a Demeter Szilárd kezdeményezésére életre hívott Térey-ösztöndíj erősen megosztotta az irodalmi közeget. 2020-ban Bartók Imre, Csehy Zoltán, Zoltán Gábor, Keresztesi József és Szőcs Petra is visszautasította az ösztöndíjat, az átláthatóság hiányára, valamint Demeter Szilárd vétójogára hivatkozva.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)