A propaganda is használta, de a 70-es évek után most második virágkorát éli a diafilm

Sorköz

Az évszázadokkal ezelőtti képmutatóktól a mesemoziig öleli át a diafilmgyártás történetét egy album, amelyből kiderül, a diafilmek célcsoportja messze nem csak a gyerekek voltak. 

Ha a diafilmekre gondolunk, legtöbbünknek a gyerekeknek szóló mesék jutnak eszébe. De a műfaj nem csak a gyerekek lenyűgözésére szolgált: legalább annyira a felnőtt nézők szórakoztatására is van, és hamar komolyan lehetséges benne a tudományos és pedagógiai szemléltetés, valamint a társadalmi vonatkozású célzó politikai propaganda is. A DIAkönyv – A magyar diafilm története című album amellett, hogy a tavalyi 70. évfordulóját ünneplő magyar diafilm történetét mutatja be, több mint hatezer diafilmből nyújt vizuális válogatást az olvasóknak.

Bíró Ferenc több mint három évtizede rövid, de hiánypótló kötetet írt a témáról ( A festett üveglemezektől a diavideóig.  Budapest, 1991), ezenkívül Bíró nemcsak a diavetítés történetének kutatója, de a témakör tárgyainak (vetítőknek és diáknak) elkötelezett gyűjtője is. Szenvedélyének hála az olvasók most az új albumban gyönyörű, színes válogatást láthatnak, és megismerhetik a diavetítő készülékek „evolúcióját” is.

A reprezentatív album bemutatja az első laterna magicákat, a német manufaktúrák termékeit, valamint a magyarországi és budapesti diavetítőket egészen a modern Super Cool (Space) készülékig. Mindezek közt pedig ott szerepel a Lemezárugyár legsikeresebb diavetítője is, az 1950-es évek második felének „púposa” vagy „bogárhátúja”, „élességállítója és filmtovábbítója elefántcsontra hasonlító műanyag”.

 
 

Diatörténet az igazi vetítőkig 

A diavetítés gyökerei évezredekre nyúlnak vissza. A figurák vásznak előtti megvilágításával és mozgatásával tényleges árnyjáték a kínaiak és néhány más keleti nép körében is kedvelt szórakozási formának. A középkorban a vásárok szokásos látványossága volt a „képmutogató”, a többnyire romantikus történetmondását festett képekkel illusztráló előadóművész. Utóbbi műfaj az üveglemezfestmények elterjedéseig és a fényképezés kialakulásáig létezett. Petőfi és Arany is ismerte ezt a látványosságot: előbb egy drámatöredékében, utóbbi külön balladában emlékezett meg róla.

A vetített árnyképektől az igazi vetítésig persze hosszú út vezetett, és időbe telt. A középkor optikai kísérletezői először felfedezték a fény egyenes vonalú terjedését, amit a camera obscura, az első sötétkamrák kialakításában alkalmaztak. Később rájöttek, hogy ha fényforrást helyez a sötétkamrába, erre vetítőkészüléket hoznak létre. Lehet, hogy keletről jött a fény(játék) – lásd még: „ex oriente lux” –, de nyugatról jöttek a vetítőkészülékek.

A korabeli Magyarország helyen a nemzetközi tudományos vérkeringésben jól jelzi, hogy az első ilyen (és máig teljesen ép) készülék Hollandiából már a Rákóczi-szabadságharc idején elkerülhető a sárospataki református kollégiumba, az első vetítések egyikén pedig Rákóczi Ferenc fejedelem is tiszteletét tette . Az „ősmozi” megjelenésével több mint ötven évvel előztük meg Bécsen – a kötet szerint Mária Terézia csak 1759-ben először ilyen eszközzel vetített képeket.

A korabeli festett üveglemezek kezdeti tematikája döntően két témakörre redukálódott: bibliai történetekre és különböző látványosságokra – így a kiváltságosok a világ hét csodájának színes képeit is megszemlélhették. Idővel ez változott, a vetítés városok, kivégzések és nevezetes gyilkosságok illusztrált bemutatójává vált, a 18. század végén nemegyszer már rövid szövegekkel is kiegészítve a látottakat.

A diatörténelemben újabb korszakos előrelépést a fényképezés, az áramfejlesztés és az izzólámpa hozott. Az első Leica 1914-ben született meg, a 35 milliméteres perforált cellulóz filmszalag pár évtized alatt sikerrel szorította ki az üveglemezeket. A cellulóz-nitrát alapú gyúlékony film után 1953-ban találták fel a már nem gyúlékony cellulóz-acetát összetevőjű filmet, a biztonságos „lángmentes” filmszalaggal működő vetítő így már vonzó eszköz lehetett minden háztartásnak. 

 
A Lemezárugyár "púposa"
Forrás: lemezarugyarjatekai.hu

A diafilm aranykora 

Az album fontos fejezetet szentel a diafilmgyártás rövid intézménytörténeti bemutatásának is. 1913-ban alakult meg a Pedagógiai Filmgyár, amelyet 1931-ben a Magyar Filmiroda Rt. adta. vásárolt meg. A szervezet hivatalos értesítőjében (Vallás- és Közoktatásügyi Oktatófilm Kirendeltségének Hivatalos Közleményei) vitáknak is helyet adott, írtak egyebek közt arról is, hogy a hangosfilmek korában van- semmilyen minisztérium létjogosultsága a diafilmnek. A cikksorozat a „mozgófilm kontra diafilm” összeállításában a rivalizáló szemléletmód helyett amellett érvelt, hogy a kettő kiegészíti egymást. A hozzászólók egyike (Haiduczki József) szerint a kimerevített képnek két olyan tulajdonsága van, amivel a film nem rendelkezik: „…az ábrázolt tárgy moccanás nélkül egy helyben áll. És ez nem csak negatív tulajdonság, azaz a mozgás hiánya, mert aktív ténykedés mozdul az is, ha a katona vagy tornázó diák a »vigyázz!«-ban tart, hogy a másik, hogy a másik,

Azt, hogy a diafilmek célcsoportja messze nem csak a gyerekek voltak, jól jelzik a felnőtteknek szóló, politikai nevelő szándékú diafilmes mesék, irodalmi és történelmi feldolgozások – általában korabeli jeles rajzolókat is foglalkoztatva.

Egy ilyenben aligha lenne megkerülhető a kiadványok bemutatása, ámbár az ezt célzó fejezet a vaskossága ellenére kötet is pusztán a teljesség igénye nélküli válogatásra szorítkozhat. A szervezeti háttér, a kor és a tematika feltételezték egymást. 1926-ban indult a Falu Urániája nevű társaság, amely országos ismeretterjesztő munkára vállalkozott, és több ezer „ingyenes képes vetített előadást” bonyolított le mezőgazdasági (állat- és növényvédelem, talajművelés, műtrágyázás), hazafias és valláserkölcsi, valamint népnevelői témákban (Mátyás stb. élete). A Magyar Golgota című előadások viszont már a trianoni békeszerződés igazságtalanságairól és az óhajtott revíziós törekvésekről informálták a falusi lakosságot a diavetítés segítségével.

A két világháború közötti sikerek után az 1950-es évek politikai propagandája is felfedezte a diafilmekben rejlő lehetőségeket. Az 1954-ig működő Magyar Diaosztály más médiumokhoz hasonlóan minden korábbinál direktebb módon állította politikai szolgálatba a műfajt. Csak néhány a válogatásba kerülő kiadványok jellemző címeiből: Boldog jövőnk – Ötéves tervünk ; Rákosi Mátyás harcos élete ; Asszonyok, lányok, gyertek traktorosnak vagy az Ádáz ellenségünk a kulák .

 
Részlet az albumból 
Forrás: diafilm.hu

Noha a propagandadványok túlsúlya kerékpárkihasználat, nem kizárólagos direkt politikai témákról készültek diafilmek: a Társadalom- és Természeti Ismeretterjesztő Társulat (TIT) Beszélő képek címmel készített sorozatot földrajzi, történelmi tudományokról, az egyik legnagyobb megrendelőnek számító Szövetkezetek Országos Szövetsége (SZÖVOSZ) pedig olyan tárgykörökről is szól. a takarékoskodás és a rádiózás hasznossága. Az ismeretterjesztő-oktató diafilmek mellett ( Hogyan működik a traktor? ; A naprendszer kialakulása ; Az amerikai burgonyabogár és az ellene való harc ) külön műfajként létezett a rendszeresen jelentkező Diahíradó is, amelynek célja a „gyors politikai, gazdasági és ideológiai tájékoztatás” volt.

A Népművelési Minisztérium 1954-ben szüntette meg a Magyar Fotó Diaosztályt, hogy helyette megalapítsa a Magyar Diafilmgyártó Vállalatot (MDV). A szervezet a hetvenes években élte virágkorát saját nyomdával, mintabolttal és mintegy hetven alkalmazottal, létrehozásával indul „a diafilm sikertörténete”. Noha a politikai elvárásoknak megfelelve az MDV is szép számmal adott ki agitációs és nyílt politikai tartalmú kiadványokat, ekkortól indul el az iskolarendszer szemléltetővel való ellátása is, és a szalagos mesefilmek tömeges gyártása.  Az MDV kiadásában megjelent első mesediafilm Benedek Elek Kacor király a volt 1954-ben.

 
Részlet az albumból
Forrás: diafilm.hu

A kötetben tematikus (politikai ismeretterjesztő, népnevelő, sportszempontú, ismeretterjesztő és iskolai oktató), korszakonkénti (és műfaj szerinti) válogatást olvashatunk (és láthatunk) a legjellemzőbb diafilmekből. Külön érdekesség, hogy a KISZ KB is adott megbízást diafilmek elkészítésére, de klasszikus színdarabok fényképfelvételeiből, illetve hazai és külföldi mozifilmsikerekből is készültek „dia-mozik”. 

Kiderül a kötetből az is, hogy a Bogyó és Babócá rból készített diafilm 2003-as megjelentetése óta a „diázás második virágkoráról” beszélhetünk . Azért, hogy ez így is maradjon, tavaly a Diafilmgyártó Kft. (az 1994-ben privatizált Magyar Diafilmgyártó Vállalat jogutódja) tesz is, és a rendesen: hangosított diafilmjeiből saját YouTube-csatornát működtet, irányít egy Virtuális Diafilmmúz haladumot , moziban pedig napjainkban is rendszeresen szerveznek egy vetítést.

DIAkönyv - A magyar diafilmgyártás története. Szerző: Bíró Ferenc –  Lendvai Gabriella. Diafilmgyártó Kft., 2024, 216 oldal, 11 900 Ft

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.