Könyv

A tündérkeresztanya

  • Nagy Boldizsár
  • 2019. szeptember 1.

Sorköz

A múlt év egyik nagy meglepetéseként Kiss Judit Ágnes mesekönyvvel jelentkezett: a Babarókáról szóló történetek remek tükröt mutattak a néha idegesítő, de persze aranyos, óvodás korú gyerekekről és a cseppet sem tökéletes, de szintén szerethető szülőkről.

A múlt év egyik nagy meglepetéseként Kiss Judit Ágnes mesekönyvvel jelentkezett: a Babarókáról szóló történetek remek tükröt mutattak a néha idegesítő, de persze aranyos, óvodás korú gyerekekről és a cseppet sem tökéletes, de szintén szerethető szülőkről. Új könyvében egy kisiskolás (aki a szöveg és az illusztráció alapján lehet fiú és lány is) és keresztanyja együtt próbálják megfejteni az élet kisebb-nagyobb rejtélyeit. Szó sincs mindent tudó, varázserejű Mary Poppinsról: Keri egy bolondos felnőtt, aki gyerekkora óta a képzeletébe menekül, az állatokkal társalog és verset ír, hogy jobb kedvre derítse magát. Illetve most már a keresztgyerekét is, akire nem sok ideje van a szülei­nek (ha rá is érnek, fáradtak és nincs türelmük játszani). Párbeszédeik, egyenrangúságra épülő barátságuk felemelő és szórakoztató, annál is inkább, mert minden didaxis, giccs és okoskodás nélkül vezetik rá egymást arra, hogyan találják meg helyüket a világban. „Hogyha nem akarom, nem érhet hozzám senki, én mondom meg, hogyan szabad engem szeretni” – szól a tündérkeresztanya egyik verse, amelyben kifejezi, mennyire egyet­ért Kikivel, aki nem szereti, hogy folyton ölelgetik és puszilgatják a rokonok (köztük Sanyi bácsi, akinek mindig büdös a szája). Végre leírta ezt valaki! Ahogy azt is, hogy aki nem szereti a főzeléket, az ne egye meg, és akinek nem lehet kutyája, annak joga van bánkódni. Szulyovszky Sarolta illusztrációi épp olyan komolyak, szomorkásak, vigasztalók és ötcsillagosak, mint a mese.

Pagony, 2019, 64 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."