Könyv

A tündérkeresztanya

  • Nagy Boldizsár
  • 2019. szeptember 1.

Sorköz

A múlt év egyik nagy meglepetéseként Kiss Judit Ágnes mesekönyvvel jelentkezett: a Babarókáról szóló történetek remek tükröt mutattak a néha idegesítő, de persze aranyos, óvodás korú gyerekekről és a cseppet sem tökéletes, de szintén szerethető szülőkről.

A múlt év egyik nagy meglepetéseként Kiss Judit Ágnes mesekönyvvel jelentkezett: a Babarókáról szóló történetek remek tükröt mutattak a néha idegesítő, de persze aranyos, óvodás korú gyerekekről és a cseppet sem tökéletes, de szintén szerethető szülőkről. Új könyvében egy kisiskolás (aki a szöveg és az illusztráció alapján lehet fiú és lány is) és keresztanyja együtt próbálják megfejteni az élet kisebb-nagyobb rejtélyeit. Szó sincs mindent tudó, varázserejű Mary Poppinsról: Keri egy bolondos felnőtt, aki gyerekkora óta a képzeletébe menekül, az állatokkal társalog és verset ír, hogy jobb kedvre derítse magát. Illetve most már a keresztgyerekét is, akire nem sok ideje van a szülei­nek (ha rá is érnek, fáradtak és nincs türelmük játszani). Párbeszédeik, egyenrangúságra épülő barátságuk felemelő és szórakoztató, annál is inkább, mert minden didaxis, giccs és okoskodás nélkül vezetik rá egymást arra, hogyan találják meg helyüket a világban. „Hogyha nem akarom, nem érhet hozzám senki, én mondom meg, hogyan szabad engem szeretni” – szól a tündérkeresztanya egyik verse, amelyben kifejezi, mennyire egyet­ért Kikivel, aki nem szereti, hogy folyton ölelgetik és puszilgatják a rokonok (köztük Sanyi bácsi, akinek mindig büdös a szája). Végre leírta ezt valaki! Ahogy azt is, hogy aki nem szereti a főzeléket, az ne egye meg, és akinek nem lehet kutyája, annak joga van bánkódni. Szulyovszky Sarolta illusztrációi épp olyan komolyak, szomorkásak, vigasztalók és ötcsillagosak, mint a mese.

Pagony, 2019, 64 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.