Könyv

Agatha Christie hátborzongató horrorszerző is lehetett volna

Agatha Christie: Az utolsó szeánsz

  • - svébis -
  • 2020. április 26.

Sorköz

A legrafináltabb mégis az ebben a kötetben, hogy szinte sosem tudhatjuk, mikor állunk szemben természetfeletti eseményekkel, és mikor puszta szemfényvesztés az egész.

1928 szeptemberében egy amerikai kritikus, Willard Huntington Wright – S. S. Van Dine művésznéven maga is krimiszerző – megírta a Twenty Rules for Writing Detective Stories (Húsz szabály detektívtörténetek írásához) című kiáltványát, amelyhez szigorúan tartották is magukat az alkotók. Ennek 8. pontja így hangzik: „A feladott rejtély megoldásában ki kell zárni minden természetfölötti erőt és körülményt.” Nincs kibúvó. Noha a krimi királynője, Agatha Christie több szabályt is felrúgott – nyilván ezekből kerültek ki aztán a legnépszerűbb történetei –, de a misztikummal még ő sem mert ujjat húzni.

false

 

Fotó: Helikon Kiadó

Ezért is figyelemre méltó Az utolsó szeánsz, hiszen találunk benne túlviláginak tűnő detektívtörténeteket – bizony, a kis bajszos belga és a minden lében kanál vénkisasszony sem hiányozhat –, valóban misztikus elbeszéléseket, amelyekből egyértelmű: Agatha Christie hátborzongató horrorszerző is lehetett volna, ha épp úgy hozza kedve.

Valójában már az összes novella megjelent magyarul, egy kivételével, pedig A kéneus felesége a szerzőtől szokatlan, szívfacsaró és higgadt bosszúsztori, amelyet talán még Tarantino is megirigyelne. Szintén erős, és a műfajon belül figyelemreméltó a Sir Arthur Carmichael különös esete, amelyben egy háziállat szelleme kísért, A baba című novella önjáró játékszere meg mintha az Annabelle-filmek előképe lenne.

A legrafináltabb mégis az ebben a kötetben, hogy szinte sosem tudhatjuk, mikor állunk szemben természetfeletti eseményekkel, és mikor puszta szemfényvesztés az egész.

Fordította: Borbás Mária, Sipos Katalin és mások. Helikon, 2019, 436 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.