Könyv

Agatha Christie hátborzongató horrorszerző is lehetett volna

Agatha Christie: Az utolsó szeánsz

  • - svébis -
  • 2020. április 26.

Sorköz

A legrafináltabb mégis az ebben a kötetben, hogy szinte sosem tudhatjuk, mikor állunk szemben természetfeletti eseményekkel, és mikor puszta szemfényvesztés az egész.

1928 szeptemberében egy amerikai kritikus, Willard Huntington Wright – S. S. Van Dine művésznéven maga is krimiszerző – megírta a Twenty Rules for Writing Detective Stories (Húsz szabály detektívtörténetek írásához) című kiáltványát, amelyhez szigorúan tartották is magukat az alkotók. Ennek 8. pontja így hangzik: „A feladott rejtély megoldásában ki kell zárni minden természetfölötti erőt és körülményt.” Nincs kibúvó. Noha a krimi királynője, Agatha Christie több szabályt is felrúgott – nyilván ezekből kerültek ki aztán a legnépszerűbb történetei –, de a misztikummal még ő sem mert ujjat húzni.

false

 

Fotó: Helikon Kiadó

Ezért is figyelemre méltó Az utolsó szeánsz, hiszen találunk benne túlviláginak tűnő detektívtörténeteket – bizony, a kis bajszos belga és a minden lében kanál vénkisasszony sem hiányozhat –, valóban misztikus elbeszéléseket, amelyekből egyértelmű: Agatha Christie hátborzongató horrorszerző is lehetett volna, ha épp úgy hozza kedve.

Valójában már az összes novella megjelent magyarul, egy kivételével, pedig A kéneus felesége a szerzőtől szokatlan, szívfacsaró és higgadt bosszúsztori, amelyet talán még Tarantino is megirigyelne. Szintén erős, és a műfajon belül figyelemreméltó a Sir Arthur Carmichael különös esete, amelyben egy háziállat szelleme kísért, A baba című novella önjáró játékszere meg mintha az Annabelle-filmek előképe lenne.

A legrafináltabb mégis az ebben a kötetben, hogy szinte sosem tudhatjuk, mikor állunk szemben természetfeletti eseményekkel, és mikor puszta szemfényvesztés az egész.

Fordította: Borbás Mária, Sipos Katalin és mások. Helikon, 2019, 436 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.