Aki mindenkié: Petőfi 200 a gyerek- és ifjúsági irodalomban

  • Szekeres Nikoletta
  • 2024. január 1.

Sorköz

Most, hogy túléltük a Petőfi 200-at, végigpásztáztuk a bicentenáriumi évben megjelent gyerekeknek és fiataloknak szóló kiadványokat, és megnéztük, hogyan lett újra korszerű mindannyiunk Petőfije. 

Petőfi Sándornak valóban minden politikai rezsim könnyedén ki tudta domborítani a saját maga számára éppen hasznos oldalát. Erről persze sokkal többet tud – és szerencsénkre közöl is – Margócsy István, aki a költőt kutatva talán mindenkinél többet tett azért, hogy élő és releváns Petőfije legyen a jelen és a jövő olvasóinak. Margócsy több előadásában is kiemelte, hogy a – természetesen izgalmas – életrajz mellett érdemes lenne arra a talán annyira nem jelentéktelen tényre is figyelni, hogy Petőfi újra- és újraolvasása új irányokat adhat a művei értelmezésének. Jó lenne, ha a fiataloknak szóló könyvek túlmutatnának az ideologikus megközelítésmódon, és ha az életrajzot nem is sutba dobva, de a legújabb szakirodalom ismeretében izgalmas filológiai részleteket feltárva, esetleg eddig kevéssé ismert művek megidézésével, vagy új nézőpontból tekintenének a Petőfi-életműre.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a könyvkiadók szívesen próbálkoznak is sorozatokkal, illetve a külföldi példák vagy hazai tapasztalatok alapján működőnek tűnő zsánerekkel, reménykedve abban, hogy ha kikerül a piacra például egy kaland-játék-kockázat típusú Petőfi-könyv, akkor a gyerekek sutba dobva az okostelefont, rögvest az olvasásra váltanak.

A Pál utcai küldetés – Mentsük meg Ernőt nagyívű vállalkozása (a könyvről lásd kritikánkat itt) bár több sebből vérzett, mégis nagyra becsülendő kísérlet volt az interaktív könyvek gyarapítására. A Manó könyvek Talpra, magyar! című, hasonló elven működő kiadványát Fodor Veronika írta, akinek stílusa egyszerű, közérthető, és itt-ott humoros, ironikus helyzetekkel is találkozunk a műben. Az események történelmi vetületének és a márciusi forradalom szereplőinek bemutatása is szórakoztató, de sajnos a kalandok nem túl bonyolultak. A két választási lehetőségből sokszor látszik, merre érdemes tovább haladnunk, ha nem szeretnénk azonnal kiesni.

A kötet illusztrátora, a képregényalkotóként is ismert Lanczinger Mátyás könnyeden hozza a tipizálás és a részletesség profi elegyét, és nem felejti el a vicces oldalát is megcsillogtatni a nyomozás közben. A művet záró, a kalandozást keretbe helyező történelmi összefoglaló idősebbeknek is hasznos lehet, mégis inkább a kisebb, alsós korosztálynak nyújthat a könyv élvezetes szórakozást. Örömteli, hogy többféle rajzolgatós játék is található a kötetben, megidézve a Hahota-univerzum és a nyolcvanas évek kreatív, játékos kiadványainak hőskorát.

 
 

Szintén az interaktivitás jegyében született Miklya Luzsányi Mónika Petőfi, a sztár című, feladatokkal tűzdelt foglalkoztató könyve, amely sok-sok életrajzi adatot is megoszt a költőről. A szerző a költővel kapcsolatos bizonytalanságokat is kiemeli, hangosan megkérdőjeleződnek a Petőfi-kultusszal, és a Petőfi-recepcióval kapcsolatos berögzült adatok, ugyanakkor nem lett volna baj, ha kevesebb pongyola megfogalmazás kerül bele az amúgy ügyes és szórakoztató könyvecskében. 

Oravecz Gergely (aki szintén a mai magyar képregényes szcéna egyik fontos alkotója) frappánsan oldotta meg a sokféle illusztrációt igénylő feladatot. Izgalmas lett volna látni tőle egy-két, a szerzői oldalát jobban kidomborító képregénykockát még. A kötet jópofa kvízei nem hagyják elkalandozni az olvasót, sőt, további kutatásokra is sarkallnak, és fontos szerepet kap Petőfi önmarketinges tevékenysége, amit már a könyv címe is sugall. 

Mint ahogy minden időszaknak, a mostani évtizedeknek is megvan a maga Petőfi-képe, amelyet leginkább a medialitás, a social media, az influencer-perspektíva, illetve a self-made man jelleg határoz meg. Kérdés, mennyire lesz korszerű ez a nézőpont 50 év múlva, de mindenképpen érdekes lenyomata lehet majd a könyv korunk Petőfijének. 

 
 

A Petőfi 200-as könyvek kapcsán mindenképp pozitívum a műfaji tobzódás, de sokszor volt az az érzésem, hogy nem egy kötet valamilyen hiány szólamaként, segélykiáltásként jelenik meg azzal szemben, hogy milyen sematikus képet kapnak a költőről a fiatalok az általános- és középiskolás tananyagból. Talán a sokrétűség, a szabad gondolkozás, a mélyebb szövegelemzés hiányát is hivatott pótolni Nényei Pál Petőfi-kötete, Az irodalom visszavág soron következő darabja

Mint azt már megszokhattuk a sorozattól, a könyv nyelvhasználata fiatalos, beszédmódja közvetlen. Izgalmas elidőzni egy-egy okfejtésnél, vitatkozni egy-egy elemzési iránnyal, hiszen éppen ez az egyik legfontosabb szerzői intenciója ennek a könyvnek: gyertek, olvassunk, és gondolkodjunk együtt a szövegeken! Pozitívum, hogy nem csak a legismertebb művekkel foglalkozik, és mint a sorozatnál megszokhattuk, Ottliktól Aranyon át bárki bekerülhet Petőfi mellé a kötetbe, hiszen az irodalmi térben, illetve a Nényei-univerzumban valóban szabadon mozoghatunk a szövegek között.

Azonban egy-egy hasonlat, párhuzam nagyon félremegy, például itt: „És elismerem, nagyon szép, kerek és tanulságos lett Petőfi költői pályaíve, ahogy a nép egyszerű gyermeke lassan rátalál a világszabadság eszméjére, és a közösség érdekeit a saját érdekei elé helyezi. Az csak a baj, hogy a nagy történetek mindig az utókor számára állnak össze, az utókor állítja össze a nagy történeteket, méghozzá épp azokat a történeteket, amelyek igazolják saját magát; aki elvált házastársától, nyilván szívesebben mesél olyan történeteket, amelyekben a válás a jó megoldás, a kitartó hűség pedig a rossz; az ilyen inkább veszi észre a világban a széttartó dolgokat, mint az összetartókat, és ez így is van rendjén.”  Tényleg vigyázzunk, hogy ne dőljünk be az egysíkú Petőfi-narratíváknak, ám a tétel bizonyítása több mint elszomorító, hiszen nem minden elvált ember hűtlenségpárti.

De mindemellett Az Irodalom visszavág – Petőfi című könyvet a magyartanároknak is érdemes forgatniuk, hiszen rengeteg jó ötletet ad órai csapatmunkákra, a versekről való diskurzusok elindítására, illetve izgalmasabb házidolgozat-témák kitalálására. Az illusztrációk, Baranyai (b) András rajzai mellett itt sem lehet elmenni szó nélkül, mert a Petőfi-témától mintha ő is „forradalmi”, de legalább is ihletett hangulatba került volna. Illusztrációi messze túlmutatnak a fejezetelválasztás és a kiemelések alkalmazott jellegén. Van, ahol a jól ismert Petőfi-sziluettbe motivikusan átszőtt kis világot varázsol születéstől gémes kúton át vándorlásig, töprengésig, van, ahol az árnykép kész kis szürrealista festményként elevenedik meg előttünk kezek és szemek takarásában, hogy aztán egyes képeken az elmúlt évek Petőfi-reprezentációi is megidéződjenek.

 
 

Persze nem hiányozhatnak a regények sem az újfajta Petőfi-megközelítésekből. Egy interaktív, oktató vagy éppen nemtankönyv esetében nehezen róható fel az edukatív szándék, de a fikciós művek esetében a felkérésre született regények, novellák ritkán tudják elkerülni ezt a csapdát.

Berg Judit az Abszolút töri pagonyos sorozatának soron következő részében Petőfi közvetlen közelébe viszi olvasóját. A Szélvésztől kergetve című kötetveb az időkapus regények jól ismert műfaji keretei szerint ismét ugyanazon a fán közlekedünk múlt és jelen között könnyedén, mint a sorozat többi darabjában, azt azonban mégis jó látni, hogy a részek rezonálnak egymásra, a szereplők nem maradnak egynemű karakterek, a könyvek írói figyelemmel kísérik egymás munkáit.

Berg Judit a tőle megszokott igényességgel fordul témájához, elképesztően nagy ismeretanyagot gyűjtött össze, amit könnyed kézzel mozgat. Tesz egy kis krimiszálat is a nyomokban lélektani regényt is tartalmazó történelmi kalandregényébe, miközben finoman érinti a jelenkori diákok problémáit (szülők válása, nőiség megélése stb.), és állítja párhuzamba ezeket az 1840-es évek mindennapjaival. Bár nem mindig következetes a szerző karakterépítése (Juli, a főszereplő kislány hol divatlapokat nézeget, hol irtózik a csajos témáktól), a regény ügyesen teljesíti vállalását, nem feledkezve el az éppen a helyzethez illő versrészletek találékony és szerencsére gyakori beiktatásáról sem. Kiérezhető az a szerzői intenció is, hogy jó lenne, ha az összefogás nem egy reménytelen, a múlt ködébe vesző, értelmetlen akciónak tűnne, hanem tudnánk hathatósan, együtt tenni azért, hogy kis közösségeink, és ezáltal Magyarország jobb hellyé váljon.

 
 

Kisebbeknek szól a A csontváz óra – Az ifjú Petrovics Sándor elfeledett kalandjai című, a Már tudok olvasni sorozatban megjelent Móra könyvkiadós kisregény. Itt is Oravecz Gergely rajzaival találkozunk, és a jó kiállású kötet Petőfi gyerekkorába kalauzolja az olvasót. Kovács Attila, alias Holden Rose (mindkét néven publikál) sztorija vegyíti a valós életrajzi adatokat a fikcióval, amivel nem is lenne semmi gond, ha nem a tárgyalt sárszentlőrinci időszakra helyezné a mesét, és főhőse nem az a bizarr Haag tanár úr lenne, akiről már annyi izgalmas kutatás született.

A regény ugyanis a valóban létező Haag Péterről nem nyújt hiteles képet. Róla már Fekete Sándor, vagy a részben már elavultnak számító Csepregi Béla kutatásaiban is sok érdekes részletet olvashatunk, de a szintén a Petőfi 200 égisze alatt megjelent A mi Sándorunk – Petőfi az evangélikus oktatás útvesztőiben (célozva a költő nem éppen unalmas iskolai éveire) kiállítás katalógusában megjelent tanulmányok kortárs szemléletet és alapos kutatást tárnak elénk többek között Haag Péterről is. Ebből is látszik: fontos lenne, hogy az írók ne hagyják figyelmen kívül a kortárs tudományos élet új tendenciáit, kutatásait.

 
 

Petőfi Sándor személyét és szerepét egészen más kontextusba helyezi Bánki Éva a Petőfi-vírus című regényében, amelyben tizenöt naplóbejegyzést és vallomást olvashatunk egy budai elitgimnázium diákjaitól, miután a Kárpátaljáról Magyarországra érkező, nem túl bizalomgerjesztő lakhatási körülményekkel rendelkező, és nem a legújabb divat szerinti ruhákban járó Sanyi teljesen felforgatja az osztály életét. Sanyi különös vállalkozásába (egy misztikus barlangi expedíció) minden társa így vagy úgy, de becsatlakozik, a többi gyerek őszinte, egyes szám első személyű megnyilvánulásai pedig elgondolkodtatják az olvasót. Míg a regény nyelve néha nem egészen eltalált – hol egy elképzelt kamasznyelv imitációját halljuk, hol egy avíttabb nyelvhasználat dominál –, Bánki Éva szépirodalmi igényessége és találékonysága így is átsüt a szövegen, és tényleg felvillant egy lehetséges verziót arra, hogyan lehet ma újratematizálni Petőfi jelentőségét.

 
 

Hasonlóképpen jár el a Költővel nem járnék című novellaantológia (szerkesztője Grancsa Gergely), amely elszakadva a műfaji markerektől hagyja kibontakozni a szerzőket. Úgy tűnik, ez a szabadság jó hatással volt az írókra, mert a kötet szövegei viccesek, meghökkentőek, mindenki hoz valamit ismert írói világából, és bátran helyezi Petőfit egészen új szerepbe is. Van itt életre kelt Petőfi-szobor, eljátszhatunk a gondolattal, hogy milyen is lett volna, ha Sándor helyett Júlia lesz sikeres és a férfiak helyett a nőké a vezető szerep, megtapasztaljuk, milyen Szendrey Júliává válni egy napra és milyen egy békés Petőfi. Mintha minden írói világnak finom esszenciája lenne egy-egy novella, és az érzékeny, kortárs interpretációk jól mutatják, akárhány Petőfi utca is van Magyarországon, egyik sem teljesen ugyanolyan, mint a másik.

Reméljük, az elmúlt évek lendületéből marad valami a többi költőre, íróra és a Petőfi 201-re is.

 
 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.