Könyv

Ali Smith: Ősz

Sorköz

Napjaink valósága maga a szürrealizmus.

Ezt példázza Elisabeth Demand, a 32 éves művészettörténész élete is, aki a Brexit-szavazás után valahogy nap mint nap megtapasztalja a végtelen és féktelen abszurditást. Már egy útlevél meghosszabbítása is kabaréba illő szituáció, és annak kiderítése sem kevésbé furcsa, hogy ki és miért húzott szögesdrótot a homokos lapály köré.

Bár az Őszt az első poszt-Brexit regényként aposztrofálják, a szerző nyíltan nem foglal állást a kilépésről, de a közhangulat hű ábrázolása így is húsbavágó társadalmi látlelet, a fókusz Elisabethen és az ő legfontosabb kapcsolatán van. A fiatal lány és idős szomszédja közötti húszéves barátságon. A történet jelen idejében már 101 éves és egy gondozóházban mély álomban élő Daniel Gluck irányította annak idején a lány érdeklődését a művészet felé, különös figyelemmel a saját életében oly fontos szerepet játszó Pauline Botyra, a brit pop-art egyetlen női festőjére. (Megismerhetjük egy küzdelmes életpálya kulcsmomentumait, Boty szinte maga is a regény szereplőjévé válik.) A történet egyszerre szól az elmúlásról és a fiatal lány útkereséséről, erős líraisággal, irodalmi allúziókkal és a szerzőtől megszokott nyelvi játékokkal. A magyar valóságra (is) vonatkoztatható áthallások pedig néha egészen megdöbbentőek: szörnyű látni, hogy máshol is indulatáradat, mindent felülíró megosztottság, és a párbeszéd hiánya határozza meg a mindennapokat. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.