Amikor Hacsek lenyomta Karinthy Frigyest

Sorköz

A konferanszié egy szakma, azt is rendesen meg kell tanulni.

Karinthy Frigyest a huszas-hrmincas évek közönsége nem „nagy”, hanem humoros írónak tartotta, népszerűségét elsősorban sziporkázása garantálta. Ugyanakkor hiú ember lehetett, legalábbis némi nárcizmus bizonyosan volt benne, mivel örömmel vállalt minden felkérést, nem is csak felolvasó-estekre és egyéb irodalmi rendezvényekre.

Például 1928-ban, Guthi Soma író, újságíró „jubileumán”, a Zeneakadémia nagytermében olyan sztárok mellett lépett fel színészként, mint Bajor Gizi vagy Csortos Gyula. Karinthy Rajna Alice színésznővel adott elő egy páros jelenetet, hatalmas sikerrel. Az író három évvel később ismét megcsillanthatta színészi tehetségét, ekkor Békeffi István kabarészerzővel indult országos felolvasó turnéra, és míg társa volt a konferanszié, ő az egyik jelenetben „színészkedett” is. 1932 januárjában már Karinthy volt a konferanszié. Igaz, csak egy alkalommal, amikor Molnár Ferenc Liliomjának amerikai filmváltozatát bemutatták (Molnár feliratozásával) a Kamara Örökmozgóban.

Ezek a fellépések (ahogy a számos többi is), inkább amolyan alkalmi kedélyeskedések voltak, amit nem kellett komolyan venni még a „humorban nem ismerek tréfát” jegyében sem. Azonban

1932 augusztusában Karinthy profi konferansziéként szerződött

a Terézkörúti Színpaddal. „Vállalkoztam erre a szereplésre, mert minden ilyen meredek, kockázatos kísérlet érdekel és izgat. Meggyőződésem, ha az ember bizonyos értéket jelent, úgy magához, színvonalához (ezt általánosságban értem, nem magamra vonatkoztatva) tud emelni műfajokat, s így baj nem történhetik. Ha mégis történik valami hiba, úgy a hiba kísérletezőben van, s úgy nem kár érte" – nyilatkozta Karinthy a Pesti Hírlapban, hozzátéve, hogy a debütálása a Tőlünk tanulhatnak című revüben lesz, amit az író „komoly színvonalú, egységes szellemű” előadásnak ígért.

false

 

Fotó: Wikipédia

Nos, az előadás valóban sikert aratott, a konferanszié kevésbé. A kritikusok nem támadták Karinthyt, az író azonban elegáns humorral azonnal „önkritikát gyakorolt”. „A premier után kissé mégis lecsillapodtam. És akkor, amikor már túl voltam mindenen, nyugodtan és hideg fejjel gondolkozni kezdtem arról, hogy – miket kellett volna mondanom. Borzasztó jó dolgok jutottak az eszembe, magam is halálra nevettem magam rajtuk. De – akkor már késő volt” – írta az előadás után ugyancsak a Pesti Hírlapba, s ezzel tulajdonképpen véget ért hivatásos színpadi pályafutása. A lapok pedig megírták hogy a Terézkörúti Színpadon „ezentúl is író tölti be a konferanszié szerepét”, sőt a leszerződtetett Vadnay László nemcsak konferálni fog, de „maga fogja játszani ismert Hacsek és Sajó bohózataiban Hacsek szerepét”.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.