Amikor Hacsek lenyomta Karinthy Frigyest

Sorköz

A konferanszié egy szakma, azt is rendesen meg kell tanulni.

Karinthy Frigyest a huszas-hrmincas évek közönsége nem „nagy”, hanem humoros írónak tartotta, népszerűségét elsősorban sziporkázása garantálta. Ugyanakkor hiú ember lehetett, legalábbis némi nárcizmus bizonyosan volt benne, mivel örömmel vállalt minden felkérést, nem is csak felolvasó-estekre és egyéb irodalmi rendezvényekre.

Például 1928-ban, Guthi Soma író, újságíró „jubileumán”, a Zeneakadémia nagytermében olyan sztárok mellett lépett fel színészként, mint Bajor Gizi vagy Csortos Gyula. Karinthy Rajna Alice színésznővel adott elő egy páros jelenetet, hatalmas sikerrel. Az író három évvel később ismét megcsillanthatta színészi tehetségét, ekkor Békeffi István kabarészerzővel indult országos felolvasó turnéra, és míg társa volt a konferanszié, ő az egyik jelenetben „színészkedett” is. 1932 januárjában már Karinthy volt a konferanszié. Igaz, csak egy alkalommal, amikor Molnár Ferenc Liliomjának amerikai filmváltozatát bemutatták (Molnár feliratozásával) a Kamara Örökmozgóban.

Ezek a fellépések (ahogy a számos többi is), inkább amolyan alkalmi kedélyeskedések voltak, amit nem kellett komolyan venni még a „humorban nem ismerek tréfát” jegyében sem. Azonban

1932 augusztusában Karinthy profi konferansziéként szerződött

a Terézkörúti Színpaddal. „Vállalkoztam erre a szereplésre, mert minden ilyen meredek, kockázatos kísérlet érdekel és izgat. Meggyőződésem, ha az ember bizonyos értéket jelent, úgy magához, színvonalához (ezt általánosságban értem, nem magamra vonatkoztatva) tud emelni műfajokat, s így baj nem történhetik. Ha mégis történik valami hiba, úgy a hiba kísérletezőben van, s úgy nem kár érte" – nyilatkozta Karinthy a Pesti Hírlapban, hozzátéve, hogy a debütálása a Tőlünk tanulhatnak című revüben lesz, amit az író „komoly színvonalú, egységes szellemű” előadásnak ígért.

false

 

Fotó: Wikipédia

Nos, az előadás valóban sikert aratott, a konferanszié kevésbé. A kritikusok nem támadták Karinthyt, az író azonban elegáns humorral azonnal „önkritikát gyakorolt”. „A premier után kissé mégis lecsillapodtam. És akkor, amikor már túl voltam mindenen, nyugodtan és hideg fejjel gondolkozni kezdtem arról, hogy – miket kellett volna mondanom. Borzasztó jó dolgok jutottak az eszembe, magam is halálra nevettem magam rajtuk. De – akkor már késő volt” – írta az előadás után ugyancsak a Pesti Hírlapba, s ezzel tulajdonképpen véget ért hivatásos színpadi pályafutása. A lapok pedig megírták hogy a Terézkörúti Színpadon „ezentúl is író tölti be a konferanszié szerepét”, sőt a leszerződtetett Vadnay László nemcsak konferálni fog, de „maga fogja játszani ismert Hacsek és Sajó bohózataiban Hacsek szerepét”.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.