Amikor Hacsek lenyomta Karinthy Frigyest

Sorköz

A konferanszié egy szakma, azt is rendesen meg kell tanulni.

Karinthy Frigyest a huszas-hrmincas évek közönsége nem „nagy”, hanem humoros írónak tartotta, népszerűségét elsősorban sziporkázása garantálta. Ugyanakkor hiú ember lehetett, legalábbis némi nárcizmus bizonyosan volt benne, mivel örömmel vállalt minden felkérést, nem is csak felolvasó-estekre és egyéb irodalmi rendezvényekre.

Például 1928-ban, Guthi Soma író, újságíró „jubileumán”, a Zeneakadémia nagytermében olyan sztárok mellett lépett fel színészként, mint Bajor Gizi vagy Csortos Gyula. Karinthy Rajna Alice színésznővel adott elő egy páros jelenetet, hatalmas sikerrel. Az író három évvel később ismét megcsillanthatta színészi tehetségét, ekkor Békeffi István kabarészerzővel indult országos felolvasó turnéra, és míg társa volt a konferanszié, ő az egyik jelenetben „színészkedett” is. 1932 januárjában már Karinthy volt a konferanszié. Igaz, csak egy alkalommal, amikor Molnár Ferenc Liliomjának amerikai filmváltozatát bemutatták (Molnár feliratozásával) a Kamara Örökmozgóban.

Ezek a fellépések (ahogy a számos többi is), inkább amolyan alkalmi kedélyeskedések voltak, amit nem kellett komolyan venni még a „humorban nem ismerek tréfát” jegyében sem. Azonban

1932 augusztusában Karinthy profi konferansziéként szerződött

a Terézkörúti Színpaddal. „Vállalkoztam erre a szereplésre, mert minden ilyen meredek, kockázatos kísérlet érdekel és izgat. Meggyőződésem, ha az ember bizonyos értéket jelent, úgy magához, színvonalához (ezt általánosságban értem, nem magamra vonatkoztatva) tud emelni műfajokat, s így baj nem történhetik. Ha mégis történik valami hiba, úgy a hiba kísérletezőben van, s úgy nem kár érte" – nyilatkozta Karinthy a Pesti Hírlapban, hozzátéve, hogy a debütálása a Tőlünk tanulhatnak című revüben lesz, amit az író „komoly színvonalú, egységes szellemű” előadásnak ígért.

false

 

Fotó: Wikipédia

Nos, az előadás valóban sikert aratott, a konferanszié kevésbé. A kritikusok nem támadták Karinthyt, az író azonban elegáns humorral azonnal „önkritikát gyakorolt”. „A premier után kissé mégis lecsillapodtam. És akkor, amikor már túl voltam mindenen, nyugodtan és hideg fejjel gondolkozni kezdtem arról, hogy – miket kellett volna mondanom. Borzasztó jó dolgok jutottak az eszembe, magam is halálra nevettem magam rajtuk. De – akkor már késő volt” – írta az előadás után ugyancsak a Pesti Hírlapba, s ezzel tulajdonképpen véget ért hivatásos színpadi pályafutása. A lapok pedig megírták hogy a Terézkörúti Színpadon „ezentúl is író tölti be a konferanszié szerepét”, sőt a leszerződtetett Vadnay László nemcsak konferálni fog, de „maga fogja játszani ismert Hacsek és Sajó bohózataiban Hacsek szerepét”.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.