Belső-Erzsébetváros története jóval többet ígér önmagánál

Sorköz

A VII. kerület e részét ma gyakran bulinegyedként emlegetik, noha történelme sokkal színesebb annál, és véletlenül sem csak a szórakoztatás központjának predesztinálná. Erről is szól Szívós Erika: Hétker, zsidónegyed, gettó, bulinegyed? című, a városrész történetével foglalkozó könyve.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz új, Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket. És élvezik!

Szívós Erika évek óta kutatja a VII. kerület nagykörúton belül eső részét, Belső-Erzsébetvárost, vagy ahogy korábbi írásában hívja, Dobóciát, a legnagyobb budapesti zsidónegyedet és azon belül a Klauzál teret. Kutatásaiból könyvet is írt, amely méltatlanul kevés figyelmet kapott. Ebben a városnegyed két és fél évszázados történetét írja meg a 18. századi betelepüléstől a 2020-as évekre kialakult, az önkormányzat, a városlakók, az airbnb-s és legénybúcsú-turistahordák és a romkocsmatulajdonosok konfliktusaiban őrlődő valóságáig. A kollektív emlékezet oral history interjúkkal történő megkonstruálásában nem csak a gettó története, de különböző hírességek (Presser, Korda és Vili, a veréb) és folyton alakuló emlékezőközösségek is részt vesznek.

A könyv bevezető fejezetében a szerző áttekinti a Belső-Erzsébetvárossal foglalkozó tanulmányokat, könyveket és kutatásokat, az építészettörténeti megközelítéstől kezdve a zsidóságra koncentrálókon át a városrehabilitációra fókuszáló szociológiai-közgazdaságtani írásokig, illetve a magyar és nemzetközi szakirodalomban fontosnak, relevánsnak tekintett városnegyed-irodalmat. Kitér a nyilvánosság előtt zajló városfejlesztési és részben az azokból fakadó társadalmi, kulturális jelenségek hatására, például a romkocsmák megjelenésére 2000-es évek elejétől, a Gozsdu-udvarban és környékén zajló telekspekulációra, az ÓVÁS! Egyesület egykori műemlékvédő aktivizmusára, több, mára bezárt kocsma zsidó kulturális tevékenységeire, a helyi önkormányzat és a szórakozóhelytulajdonosok között zajló, ugyancsak jól dokumentált harcokra.

Bár a média sokat foglalkozott mindezzel, a könyv mégis számtalan újdonságot tartogat, ami talán a különböző léptékek és hangok együttes megszólaltatásából is ered; ezek a léptékváltó, értő és érzékeny elemzések teszik a könyvet figyelemre méltóvá. A temérdek fejezetre és alfejezetre tagolt könyv és a szerző pontos megfogalmazásai átlátható, érthető, de ami ennél fontosabb, nagyon plasztikus, olvasmányos szöveget eredményeznek, amelynek segítségével a VII. kerület jellegzetes utcái, lépcsőházai, belső udvarai összes kellemes és kellemetlen látványukkal, szagukkal, hangzavarukkal vagy épp a kivándorlók után maradt csendjükkel azonnal átélhetővé válnak. Ezt a profin megkonstruált, egyedi miliőt sugárzó szöveget egészítik ki és színesítik a jó minőségben élvezhető fotók, illetve a belső-erzsébetvárosi lakosság különböző demográfiai adataira vonatkozó táblázatok.

 
Szívós Erika: Hétker, zsidónegyed, gettó, bulinegyed? A Belső-Erzsébetváros története a kezdetektől a 2000-es évekig
Forrás: Korall Kiadó

A középpont

Nagy és sokszor felett kérdés a kerület kapcsán, hogy miképp lehet a zsidóságról beszélni a holokauszt után, mennyire szabad, ha egyáltalán lehetséges, kihagyni, vagy legalábbis kisebb szerepet szánni a holokauszt emlékezetének a zsidóságról szóló narratívák formálásakor. Itt is felmerülhet a kérdés, hogy mennyire kell a helyi zsidóságot, illetve a második világháború utolsó éveiben a városnegyedben működött gettót a könyv központi elemévé tenni, és hogyan lehet minden másról – más felekezetekről, társadalmi csoportokról, illetve egyéb kollektív traumákról, a városnegyedre hatással bíró eseményekről – beszélni. Szívós Erika erre – megintcsak köszönetően komplex, sokszempontú látásmódjának – kielégítő válaszokat kínál; egyrészt a könyv közepére helyezi a gettóról szóló, részletes, értő elemzést, ezt veszi körül számos más, a gettóélményt kiegészítő, korábbi és későbbi időszakokat elemző, értelmező szövegrész, amelyek a helyi, heterogén zsidóság tapasztalatait, életkörülményeinek megváltozását egy komplex, a gettó létén messze túlmutató kontextusba helyezik. Szimbolikusnak is tűnhet, ahogy az egyik legrészletesebb szövegrész éppen úgy van a könyv közepébe ágyazva, mint egykor az egész gettó a Dohány–Kertész–Király utca–Károly körút által határolt, szűk helyre beszorítva, a kerület közepén. A zsúfoltság amúgy is visszatérő aspektusa a könyvnek; mint olvashatjuk,

már a kerület betelepülésekor nagyjából kialakult az a jellegzetes városszerkezet, amiben alig találunk zöldterületet, kevés tér van, helyettük főleg gangos, sokszor szűk udvarokkal rendelkező házak állnak csak, amelyek gyorsan és rendületlenül avulnak.

Mintha ez a sűrűség előrevetítené nemcsak a gettó létrehozására „ideális” helyszínt, de a későbbi bulinegyed létét is. Végeredményben ugyanazokon a mindössze 0,3 négyzetkilométernyi szűk belső udvarokon gyűlt össze a 2000-es években a főként pesti értelmiség, majd mára a nyugat-európai turisták hada, mint ahol hatvan évvel korábban összezsúfolták a gettó lakóit. 

 
A Madách Imre tér a Rumbach Sebestyén utca felé nézve. A VII. kerületi munkásőrség zászlóavató ün­nepsége 1957-ben
Fotó: Fortepan / Bauer Sándor

A háború után a környéket sokan kerülték, a szocizalizmus alatt pedig tabusítás övezte a traumákat és az általuk terhelt tereket. Talán innen nézve is olvasható az a „lakosságcsere”, amelynek során a turisták ellepik a negyedet. Míg más közép-európai városokból eltűnt a zsidóság, és létrejöttek a Ruth Ellen Gruber, Diana Pinto vagy Gantner Eszter által zsidó tereknek nevezett, jellemzően nem zsidók által konstruált és működtetett városrészek, a krakkói Kazimierzzsel az élen, itt a lakosság nagyrésze megmenekült, de sok szempontból láthatalanabbá vált, mint Krakkói vagy Prága esetében. Ahogy Szívós Erika írja, bizonyos generációk egész egyszerűen eltűntek Belső-Erzsébetvárosból, a háború utáni cionista mozgalom hatására és később 1956 után is, „kiürült a környék”. Eltűnt az ortodox, háború előtt intenzív társadalmi életet élő zsidó réteg, miközben nagyságrendekkel többen maradtak így is, mint az említett, régióbeli városokban.

Közel, közelebb

Egyszerre kapunk város(negyed)történetet, az épített környezet, a lokális városszövet (a főbb csomópontok és jellegezetes belső-erzsébetvárosi terek, utcák alapos urbanisztikai fókuszú) feltérképezését, valamint sokszempontú társadalomtörténetet is: a helyi lakosságról általában, a népszámlálások, lakásívek (többek között iskolázottságra, foglalkozásra, származásra, vallásra vonatkozó) statisztikáit elemezve. Olvashatunk a zsidó lakosság múltjáról: a háború előtti ortodox és neológ zsidók eltérő társadalmi valóságairól és mindennapi gyakorlatairól, megismerjük a gettóba szorultak életét és a cionista mozgalom kerületi aktorait. Mindeközben mikrotörténetek sorával is találkozunk, a kisemberek sorsára érzékeny és figyelmes történész szemüvegén át. Az egyik ilyen központi szereplő az első világháború időszakától kezdve a házmester, aki a vészkorszakban nyilas lesz, (vagy talán mégsem?), hogy aztán az államszocializmus alatt is végigkísérje a pesti gangos bérház mindennapi működésmódját. Más szereplőkre is ráközelít a könyv: rabbikra, előadóművészekre, valamint a vallási, civil, várospolitikai alapon szerveződő egyesületek működésére. Így tudhatjuk meg, hogy a Zsidótanács tisztségviselői hogyan szervezték meg a háború alatt a gettó belső működését, illetve a cionisták a háború után a kivándorlást, hogyan próbálta vigyázni a rendszerváltás után az ÓVÁS! Egyesület a helyi, nagyrészt kudarcra ítélt örökségvédelmet, vagy a különböző emlékezetközösségek (mint a Marom Klub Egyesület) a zsidó örökség kezelését.

 
A Szimpla Kertbe ma szinte csak turisták járnak
Fotó: Flickr

A szerző kitűnően láttatja a VII. kerületi világ ellentmondásait: a sok szempontból bizonyított egyediségét (ez ugyanis az egyik legkisebb, legsűrűbben lakott kerület és azon belül negyed, itt él〈t〉 a legtöbb zsidó lakos, ráadásul nagy számú ortodox, akik máshol alig-alig, illetve a szórakozásnak, éjszakai életnek is korszakokon átívelően ez volt a kiemelt központja); az egyesített Budapest 150 éves történetének, főleg a belső pesti kerületek olyan általános jellemzőit, mint az ekletikus stílusban épült, de főleg a nagy társadalmi különbségeket leképező, tágas utcai és szűkös udvari lakásokat őrző bérházakból álló épített környezetet; a multietnikus, heterogén társadalmi valóságot; a különböző mikrovilágok egymás mellett élését.

A különböző történeti korszakok sokrétű elemzése során körkörösen visszatérünk a Klauzál térhez, a könyv közepe táján pedig egy egész fejezet foglalkozik a tér 1941-45 közötti mikroszociológiai elemzésével. A kötet végére pedig nemcsak a Klauzál tér, de az egész Belső-Erzsébetváros története rámutat a történelem ciklikus mivoltára, tágabb összefüggéseire. Arra, ahogy

az elnyomottak, üldözöttek, elnyomók, besúgók, zenészek, kisiparosok, városvédők és befektetők szorosan egymás mellett élik át a korszakok traumákat és tabusításokat nem nélkülöző évtizedeit.

A könyve messze túlmutat Belső-Erzsébetvároson: mindenki számára tanulságos.

Szívós Erika: Hétker, zsidónegyed, gettó, bulinegyed? A Belső-Erzsébetváros története a kezdetektől a 2000-es évekig. Korall Kiadó, 2022

(Címlapképünkön: a Klauzál tér, háttérben a Kis Diófa utca sarkán álló Klauzál tér 16-os számú házzal 1954-ben. Forrás: Fortepan / Faragó György)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.