Képregény

Conan kegyetlen kardja 2.

  • - kg -
  • 2019. augusztus 25.

Sorköz

A régvolt időkről, távoli vidékekről és a kenyerüket ponyvaírással kereső férfiakról szóló mendemondák szerint Conan, a barbár alakja akkor jelent meg először Robert E. Howard (1906–1936) lelki szemei előtt, midőn a Weird Tales magazin magaslatait ostromló szerző Texas állam déli vidékein poroszkált, ahogy ő fogalmazott: „a tortilla, az enchilada és az olcsó spanyol borok nagykereskedelmi mennyiségű fogyasztása céljából”

A régvolt időkről, távoli vidékekről és a kenyerüket ponyvaírással kereső férfiakról szóló mendemondák szerint Conan, a barbár alakja akkor jelent meg először Robert E. Howard (1906–1936) lelki szemei előtt, midőn a Weird Tales magazin magaslatait ostromló szerző Texas állam déli vidékein poroszkált, ahogy ő fogalmazott: „a tortilla, az enchilada és az olcsó spanyol borok nagykereskedelmi mennyiségű fogyasztása céljából”. Howard nem tudhatta, hiszen a kifejezést csak később ütötték össze, hogy munkásságával a fantasy szépen csengő alműfaja, a „sword & sorcery” (kard és varázslat) alapjait teremti meg, aminél csak a „sword & sandal” (kard és szandál) hangzik jobban. Conanon persze nincsen szandál, a barbárok máshol vásárolnak lábbelit, mint kevésbé kidolgozott testű műfaji rokonaik, különben is, hősünk ruházata főként egy ágyékkötőre és némi kiegészítőre (a kegyetlen kard) korlátozódik. Ezt hívták réteges öltözködésnek a csakis Howard fejében létezett hybóriai korban – e sosem volt korszakban Conannak Turánban is akad dolga, e zord fejben végződő kifejlett felsőtest talán a turáni átokkal is találkozott.

Amivel viszont most mi találkozunk, az az amerikai képregény legszebb korszakából, a hetvenes évekbeli bronzkorból való: második kötetéhez érkezett a Savage Sword of Conan sorozat korabeli kincseinek kiadása, átok sújtotta népünk még sosem állt ilyen jól barbárügyi ismeretekből. Örömhír ez kicsiny, Conanért gyermekien lelkesedő szekértáborunk számára, másnak meg most mit magyarázzuk, miért szép egy Boris Vallejo-borító és egy John Buscema által rajzolt Roy Thomas-történet!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.