Képregény

Conan kegyetlen kardja 2.

  • - kg -
  • 2019. augusztus 25.

Sorköz

A régvolt időkről, távoli vidékekről és a kenyerüket ponyvaírással kereső férfiakról szóló mendemondák szerint Conan, a barbár alakja akkor jelent meg először Robert E. Howard (1906–1936) lelki szemei előtt, midőn a Weird Tales magazin magaslatait ostromló szerző Texas állam déli vidékein poroszkált, ahogy ő fogalmazott: „a tortilla, az enchilada és az olcsó spanyol borok nagykereskedelmi mennyiségű fogyasztása céljából”

A régvolt időkről, távoli vidékekről és a kenyerüket ponyvaírással kereső férfiakról szóló mendemondák szerint Conan, a barbár alakja akkor jelent meg először Robert E. Howard (1906–1936) lelki szemei előtt, midőn a Weird Tales magazin magaslatait ostromló szerző Texas állam déli vidékein poroszkált, ahogy ő fogalmazott: „a tortilla, az enchilada és az olcsó spanyol borok nagykereskedelmi mennyiségű fogyasztása céljából”. Howard nem tudhatta, hiszen a kifejezést csak később ütötték össze, hogy munkásságával a fantasy szépen csengő alműfaja, a „sword & sorcery” (kard és varázslat) alapjait teremti meg, aminél csak a „sword & sandal” (kard és szandál) hangzik jobban. Conanon persze nincsen szandál, a barbárok máshol vásárolnak lábbelit, mint kevésbé kidolgozott testű műfaji rokonaik, különben is, hősünk ruházata főként egy ágyékkötőre és némi kiegészítőre (a kegyetlen kard) korlátozódik. Ezt hívták réteges öltözködésnek a csakis Howard fejében létezett hybóriai korban – e sosem volt korszakban Conannak Turánban is akad dolga, e zord fejben végződő kifejlett felsőtest talán a turáni átokkal is találkozott.

Amivel viszont most mi találkozunk, az az amerikai képregény legszebb korszakából, a hetvenes évekbeli bronzkorból való: második kötetéhez érkezett a Savage Sword of Conan sorozat korabeli kincseinek kiadása, átok sújtotta népünk még sosem állt ilyen jól barbárügyi ismeretekből. Örömhír ez kicsiny, Conanért gyermekien lelkesedő szekértáborunk számára, másnak meg most mit magyarázzuk, miért szép egy Boris Vallejo-borító és egy John Buscema által rajzolt Roy Thomas-történet!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."