Demeter Szilárd szerint a kommunizmussal szimpatizáló írók ellen is tiltakozhatnának azok, akik Wass vagy Nyirő ellen szót emelnek

  • narancs.hu
  • 2020. február 8.

Sorköz

De a NAT-ból kimaradt Kertész Imre életművét például kötelezővé tenné.

Demeter Szilárd a szélsőséges véleményeket kiváltó Nemzeti Alaptantervről alkotott véleményére volt kíváncsi az Index, mert bár formálisan ugyan Demeternek nincs köze a tanterv elkészítéséhez, mégis csak az ország legfontosabb irodalmi intézménye, az elvileg a kortárs írók számára is bázist jelentő Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatója, a kortárs írókat célzó, némi botrányt keltő Térey-ösztöndíj kiosztója, valamint úgy tűnik, egy leendő országos irodalmi-összművészeti monstre intézmény majdani vezetője.

Arra a kérdésre, problémának tartja-e a kötelezők kihagyását, azt felelte, hogy "Ha Herczeg Ferenc kortársai lennénk, akkor föl sem merülne a kérdés, hogy kell-e őt tanítani, vagy sem – korának legnépszerűbb írója volt, „írófejedelem”. Néhány évtizeddel később sokan vitatják, hogy helye lenne egy alaptantervben. És most nem a politikai megbélyegzésre gondolok, hanem úgymond „esztétikai alapon”, vagy mit is olvastam. Szóval kortárs írót tanítani necces, kell egy időtáv, ami alatt kiderül, ki volt korának gyermeke, és ki tud hatni a mai kocsmán túl is. Ettől még lehet, sőt, kell kortárs írókkal foglalkozni, találkozni."

De azt is hozzétette, "nem vagyok biztos benne, hogy kortárs íróként jól esne, ha kötelező olvasmány lennék – az egy kicsit olyan, mintha temetnének". Érdekes felvetés.

Magáról szólva úgy nyilatkozott a lapnak a kötelező olvasmányokkal kapcsolatban, hogy "igen erős ellenállás bennem, inkább mást olvastam. Aztán persze a kötelezőket is, mert nem véletlenül Petőfi, Arany, Jókai, Mikszáth, Móricz, Babits, Kosztolányi vagy József Attila a legnagyobbak. De most előírni minden magyartanárnak, hogy Gipsz Jakab babérkoszorús költőt tanítaniuk kell – hát, ettől kiver a víz. Inkább egy kis mozgási szabadság szükséges, hogy a tanárok azt a szerzőt tanítsák/hívják meg, akit jó szívvel ajánlanak, ezt még értelmesnek tartom. És úgy tudom, van ilyen lehetőség."

„Ha már ennyire odavagyunk a kortárs magyar irodalomért, aminek örülök, akkor halkan javasolnám, hogy az iskolák rendeljék meg, vagy NKA-pénzből fizessék elő az iskolák számára a kortárs magyar irodalmi és kulturális folyóiratokat több példányban – azokból lehet tájékozódni, a tanárok is friss anyaghoz jutnak, a folyóiratoknak is lenne biztos előfizetői köre, szóval mindenki nyerne.”

Arra a kérdésre, mely kortárs írót tanítana, némiképp kitérő választ adott. Míg először nem akart szerinte igazságtalan lenni, nem mondott neveket. Majd meggondolta magát. "Egy élő kortárs prózaírót be merek vállalni: Bodor Ádám. Őt mindenféleképpen. De mondjuk Joseph Heller 22-es csapdáját is biztosan beemelném, mint ahogyan Rejtő Jenő könyveiből is párat. Itt most megállok, mert felsorolnám a könyvtáramat. Az a baj, hogy nekem minden olyan szerző kortárs, aki megszólít.”

Míg Kertész Imréről és Ottlikról, akik kimaradtak a NAT-ból úgy nyilatkozott, hogy "Én Kertészt kötelezővé tenném. De nem csak a Sorstalanságot, hanem az életművét, beleértve az interjúit is. Tűpontos mondatai vannak, egy rakás gondolatát kiírtam magamnak, pedig nem szokásom. Mondjuk, ha azokról kellene beszélnie minden magyartanárnak, akkor a balliberális oldal petíciót indítana, hogy Kertészt vegyék ki a tanrendből."

„Ottlik Iskolája legalább négy példányban van meg nekünk, mert olykor, ha munka miatt távol vagyok az otthonomtól, könyveket veszek az esti szállodai órákra – és Ottlikot ezek szerint többször is megvettem. (Tudom, hogy létezik e-book is, de a könyv az könyv.)”

Az alaptantervbe emelt a fasizmussal szimpatizáló írókról és az emiatti tiltakozásról meg csak annyit mondott, hogy ha "következetesek lennének, és a kommunizmussal szimpatizáló írók ellen is tiltakoznának azok, akik Wass vagy Nyirő ellen tiltakoznak, akkor látnám értelmét. Így viszont csak politikát csinálnak, amit ugyan lehet, de ne nevezzék szakmai álláspontnak."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.